2020. 11. 04.

Épülhet az alagút

A legmagasabb szintű német bíróság ítélete szerint megépülhet a vitatott, de az európai klímavédelmi célok eléréséhez szükséges állandó összeköttetés a Fehmarn-szoros alatt.




A Bundesverwaltungsgericht [Szövetségi Közigazgatási Bíróság] 9. szenátusának kedden hozott ítélete szerint megfelelőek a 2008-ban Németország és Dánia között kötött államszerződés alapján kidolgozott tervek, így az összesen hat ellenbeadványban foglaltaknak nem adott helyt.

Az érvényes építési engedélyekkel rendelkező projektet a Naturschutzbund, egy helyi civil szerveződés és több komptársaság is bepanaszolta: a természetvédők szerint a disznódelfinek és tengeri récék védelme nem biztosított megfelelően, a civilek szerint a forgalom növekedése miatt romlik majd az életszínvonaluk, a komptársaságok szerint kihasználatlan lesz a 2×2 sávnyi közút és a kétvágányú vasútvonal kapacitása.


Dán oldalon viszont máshogy látják a helyzetet: ahol a 18 kilométeres tenger alatti alagút visszatér a felszínre, ott most egy tó van, ami helyett egy a mostaninál nagyobb méretű tavat hoznak létre. Az ottani nézetek szerint a közúti-vasúti alagút egy fontos lépés a Párizsi Egyezmény által is elvárt karbonsemlegesség eléréséhez, 5 éve pedig építési engedély is rendelkezésre áll, de csak a dán oldalon. A Rødbybe vezető vasútvonalat közel egy éve újítják fel, ezért 2019 decembere óta már itt sem utazhatunk vonatot szállító komppal.

Jelenleg csak komppal juthatunk át a tengerszoroson
(grafika: NDR)

A jelenlegi tervek szerint az építkezés hat és fél évet vesz majd igénybe, így 2029-re megnyílhat az új kapcsolat. Komppal jeleneg 45 perc az átjutás a szoroson, vonattal 7, autóval pedig 10 perc lesz majd. Összességében a most 5 órás Hamburg–KOppenhága utazás akár 3 órásra is csökkenhet, de más (rész)viszonylatokon is legalább negyedórás időmegtakarítást ér majd el az új vasútvonal.

A mostani bírósági döntés csak a nemzetközi szakaszra vonatkozik, a Schleswig-Holstein területén fekvő Lübeck–Puttgarden szakasz szintén nem örvend osztatlan támogatásnak, de ez majd egy másik bírósági eljárás lesz.

Adorján Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.