2021. 01. 20.

Ipartelepi automata kisbusz

Göteborg közlekedési hálózata egy érdekes vonallal gazdagodott. Az önvezető minibuszokkal kiszolgált 56-os egyik célja a szemléletformálás.






A Västtrafik és a Keolis együttműködésében állt forgalomba két Navya Arma önvezető kisbusz, amelyek a korábbi hajógyár helyén épült Lindholmen kerület eddig ellátatlan részét szolgálják ki. Ez a vonal abból a szempontból is különleges, hogy a Västtrafik To Go és a ParkeringGöteborg alkalmazásokban megjelenik a menetrendje, illetve tervez is vele a rendszer. A két végpont egy-egy parkolóháznál van (Hugo Hammars Kaj és Regnbågsgatan), az egyetlen közbenső megálló pedig az Anders Carlssons gata [Anders Carlssons út]. Az új és ideiglenes viszonylat május végéig közlekedik, felszállni díjmentesen lehet.

A buszt már sokan, sok helyen használták, a sarkvidéki környezet viszont új kihívás

Forgalomszabályozási és szemléletformálási célzattal a projekt idejére csökkentették a Hugo Hammaras Kaj parkolóház díjait, havibérletet 1000 helyett 500 svéd koronáért (~17.600 forint) kapni, az óradíjas parkolás pedig 8 és 22 óra között 9 (~320 forint), azon kívül 2 svéd korona (~70 forint) ellenében lehetséges. A várakozások szerint a különleges élményt nyújtó kisbusz miatt később állandó járatot is indíthatnak a területen, illetve a fenntartható városfejlesztéshez is tapasztalatokkal szolgálhat a kísérleti üzem.

A régi dokk legszélén található a parkolóház, innét szállítja az érdeklődőket a munkahelyekhez a minibusz

A buszok már sok városban bizonyítottak, akár 7 órán vagy 100 kilométeren át üzemelhetnek, feltöltésükhöz 5 órára van szükség. Emiatt csak hétköznap 7 és 18 óra között vannak forgalomban és legfeljebb 8 utas szállhat föl egyszerre. A 20 km/h-ban meghatározott végsebesség mellé kell a járműfelügyelő is, mert automatikusan nem kerüli ki az akadályt, illetve az utasok bizalmát is növeli az élő járművezető.

Adorján Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.