2021. 04. 14.

A DSB az Alstomra szavazott

Történelmi járműbeszerzést hajt végre a Danske Statsbaner, hogy az öregedő és megbízhatatlan dízelüzemű távolsági járműveiket nagysebességű, elektromos hajtású motorvonatokra cseréljék. Ezzel nem csak a fenntarthatóság, hanem a rövidebb utazási idők irányában is lépnek egy hatalmasat.



Még 2018. február 1-jén született a teljes dán politikai paletta egyetértésével egy megállapodás, miszerint a vasútvonalak villamosításával és lehetőség szerinti sebességemelésével párhuzamosan járműveket is be kell szerezni. A vonalak villamosítása öles léptekkel halad előre, 2030-ra gyakorlatilag nem marad villamosítatlan fővonal, ezek közül is a legfontosabb a nagysebességűvé fejleszteni kívánt København–Odense–Aarhus–Aalborg vonal, illetve a másfél éve teljes átalakítás alatt álló Ringsted–Nykøbing–Fehmarnbelttunnel–Puttgarden vonal.

Ezen tervek megvalósításához immár járművet is lehet társítani 100 Alstom Coradia Stream képében, amiből egy egészen különleges verziót épít majd a francia gyártó. Az ötmodulos egységek 109,4 méter hosszúak lesznek, 14-ből 8 tengelyük viszi majd át a 25 kV 50 Hz-es felsővezetékből vett 6 MW-nyi teljesítményt a sínekre, hogy akár 200 kilométeres sebességgel is közlekedhessen a megújult pályákon. A padlómagasság a peronokhoz illeszkedően 620 mm magas lesz, ezáltal a mozgásukban korlátozottak is könnyen használhatják majd. Összesen 300 utas számára lesz hely a motorvonatokon, amikre 1 akadálymentes és 2 normál mellékhelyiség kerül. Természetesen ETCS és GSM-R fedélzeti berendezések is a gyárból érkeznek, bár Dánia területét sem Németország, sem Svédország felé nem tudják elhagyni az ott alkalmazott áramellátási rendszer miatt.

Az AGV-től kölcsönzött forma egészen megnyerő

Az előtérben monitorerdő, nehogy lemaradjunk a következő állomásokról

Egyszerre akár 12 kerékpár is szállítható lesz

Érdekesség, hogy távolsági jármű létére csak automatás fedélzeti ellátást terveznek
(grafikák: Alstom)

A döntésnél szempont volt, hogy már üzemelő és bevált járműplatformot válasszanak annak ellenére is, hogy a korábbi rossz tapasztalatok miatt a gyártó kell gondoskodjon a karbantartásról. A szerződés értelmében az Alstom két új járműtelepet is felhúz Koppenhágábnan és Aarhusban. Jelenleg még arculatilag meghatározó tényezőt jelentenek a gumiorrú IC3 (MF, ABB Scandia/Bombardier) és a megbízhatatlanságáról ismert IC4 (MG, AnsaldoBreda) sorozatú vonatok, de ezeket fokozatosan kiváltják majd az újak, amelyek 2024 és 2029 között érkeznek 20 milliárd korona (~966 milliárd forint) ellenében. Természetesen opció is van további 50 egységre, amit készek lehívni, amennyiben a jövőbeli igények ezt alátámasztják.

Adorján Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.