2021. 07. 17.

Prágai kisokos

Felmerült egy rövid összefoglaló azokról a közlekedési változásokról, amelyekkel az elmúlt egy évben történtek és egy esetleges prágai látogatás alkalmával érdemesek lehetnek megtekintésre.






Mivel utazzunk?


Mivel utazni jó és érdemes. Komolyra fordítva a szót, Prágába érkezve számtalan lehetőség adódik jegyváltásra. A hagyományos, pénztárból jegyváltáson túl is van élet: a hlavní nádražín például az automaták is elfogadnak kártyát, a korábbi csak érmével működőekkel ellentétben.

Különböző díjtermékeket a 30 percestől az éves bérletig alkalmazásból is lehet vásárolni. A PID Lítačka alkalmazással (amely Androidra itt, iOS-re itt tölthető le) nem csak jegyet vagy bérletet lehet vásárolni, hanem az utazásunkat is megtervezhetjük vele. A helyi közlekedési eszközökön felül ismeri a vonatokat, tervez is velük, ahogy az elővárosi autóbuszokkal is. Utóbbi esetében arra hívnánk fel a figyelmet, hogy a városhatár irányában (amit onnan lehet tudni, hogy a célállomás a Prágától eltérő településnévvel kezdődik pl.: Jeneč, vysílací středisko vagy Velké Popovice, pivovar; illetve a viszonylatszám 300 és 799 közötti) az első ajtós felszállás szabályai érvényesek. Felszálláskor a papírjegyeket érvényesíteni szükséges, illetve ha ez már korábban megtörtént, akkor fel kell mutatni a járművezetőnek.

Nem csak a ČD vonataival, hanem a magánszolgáltatók azon vonataival is tervez, amelyre a PID díjszabása érvényes. A képen az S49-es viszonylatot évek óta az Arriva adja dízel motorkocsikkal, mióta a Békapofák eltűntek az egykori S41-es vonalról.

Az elővárosi buszokkal ugyanúgy tervez, mint a városiakkal, sőt a menetrendi eltérést is mutatja – ha van.

Az alkalmazásba be van regisztrálva egy Prága+1-es zónás bérlet, az azon felüli szakaszra pedig egyből mutatja is a kiegészítő jegy árát.
Az appos jegy esetében a telefont vagy tabletet a narancssárga jegyérvényesítő alá, kijelzővel felfelé kell helyezni, úgy tudja az eszköz a kapott dinamikusan változó QR-kódot leolvasni. Az utazástervező a metró kivételével minden közlekedési eszköz esetében mutatja élőben az esetleges menetrendi eltérést.


19-es villamos újratölve


Közlekedésbarát szempontból lett pár érdekesség a cseh fővárosban, ami megtekintésre lehet érdemes. Kezdjük rögtön Prága első olyan villamos-végállomásával, amelyre üzemszerűen csak kétirányú villamosok haladhatnak be. Pankrác metróállomás mellett létesült egy egyetlen csonkavágánnyal rendelkező végállomás. Megközelíteni értelemszerűen a C metróval a legyegyszerűbb a belvárosból, de a harántirányú kapcsolatokért felelős 19-es villamos (amelyen emiatt csak KT8D5.N2 típusú villamosok közlekednek) is jó választás lehet. Utóbbi villamosviszonylat a metrókat Hloubětín (B), Kolbenova (B), Palmovka (B), Želivkského (A), Strašnická (A), Pražského povstání (C) és Pankác (C) megállóhelyeket érinti.

Végállomás van, hurok nincs. Pankrác metróállomástól a folytatása ugyan még várni kell, de a Moldva partjáig tartó pályarészre már vannak elképzelések – már csak a megvalósítás hiányzik.


Itt a retró, hol a retró


A 23-as jelzésű retró- és a 41-es jelzésű nosztalgia-viszonylatot az idei évtől egyáltalán nem érdemes keresni, cserében július elsejétől a hét minden napján a 42-es jelzésű, míg szerda délután és hétvégén a 43-as jelzésű nosztalgiavonalakkal lehet utazni. A díjszabás is változik: 200 korona lesz a teljes árú jegy, ám ez egész napra érvényes rájuk. Aki Karosázni szeretne Prágán belül, hétvégén erre is van lehetőség. Csuklóssal a Dejvická metróállomástól induló 180-as viszonylaton, szóló kocsikkal a Želivskéhotól induló 213-ason lehetséges. Utóbbin előfordulhat, hogy alacsonypadlós Karosa Citybus 12M található, ám azzal is érdemes lehet egy kört menni, hiszen normál forgalomban már nincsenek Prága útjain.

A nosztalgiavonalak tervezett útvonalai a mellékelt térképen találhatóak. A nyár folyamán a vágányzárak miatt persze eltérések előfordulhatnak


Apropó villamosok...


Egyszerűbb felsorolni, hogy mely villamosokvonalak nem járnak terelve, ha közlekednek egyáltalán. Ezek emelkedő számsorrendben a következőek: 1, 3, 12, 20, 25. A többi viszonylat vagy szünetel (4, 5) vagy terelt útvonalon közlekedik. Az villamosok éjszakai átszállópontja is áthelyezésre került Lazarská megállóhelyről a Karlovo náměstíre. Praha-Hostivař állomáson a vonatról leszállva villamost ne keressünk egészen szeptember közepéig: a Praha-Zahradní město vasúti megállóhely és mellé épülő villamos-végállomás építési munkálatai miatt a 22-es villamosok Staré Strašnice (leánykori nevén Nádraží Strašnice) megállóhelyig, míg a 26-osok a Kubánské náměstíhez közlekednek. A vasútállomás melletti hatalmas villamosrendező- és hurok is megújul, ha már járművek amúgy sem jutnak le oda. Az aktuális forgalmi rendért érdemes felkeresni a közlekedésszervező weblapját vagy Facebook-oldalát. Ha pedig biztosra szeretnénk menni, utazások tervezéséhez tudjuk ajánlani a korábban említett Lítačka alkalmazást.

Az idei nyár összes vágányzára a PID Facebook oldalán található térképen részletesen megtalálható

A Barrandov lakótelepre tartó villamosvonalat szine nem is lehet kihagyni egy prágai túrából, hiszen azon felül hogy páratlan látány tárul elénk a Hlubočepy megállóhely utáni völgyhídon haladva, érdemes lehet megtekinteni, hogy az egykori háromvágányos hurokvégállomáson további váltók beépítésével hamarosan tovább is lehet majd közlekedni. A Holyně és Slivenec felé tartó pálya ugyan még csak pár méteren van kész, de rövid időn belül már utasforgalom lehet a vonalon.

A város éppen ellenkező végében Divoka Šárka végállomáson ugyan építkezés nyomai még egyáltalán nem fedehetőek fel, ám pár képet érdemes lehet kattintani a végállomásról, mielőtt a reptér irányába meghosszabbításra kerül a Liboc városrészben található lakótelep felé. Ha már észak, hasonló célból érdekes lehet a 17-es villamos Vovozna Kobylisy végállomása is, ahonnan az északi irányú, a városhatáron túl nyúló fejlesztés már aláírásra is került. A 17-es vonalon érdemes fotózni a déli végeken is, hiszen a D metró építésével egyidőben, ott is hosszabbításra kerül a hálózat a jelenlegi Levského végállomástól a D metró Nové Dvory állomásáig.


Ébredező „trolihálózat”


Ha lenne olyan díj, ami a legtöbb olyan végállomásért jár egy városon belül, ahol troli-felsővezeték ugyan felszerelésre került, ám ott nem jár trolibusz: Prága elég jó esélyekkel indulna. A Palmovka metróállomásnál lévő, jelenleg csak a 109-es viszonylaton közlekedő SOR EBN 11-est töltő felsővezeték trolit lassan több mint egy éve nem látott egy napnál tovább. Želivského metróállomásnál is került drót a buszállomás területésre, ahol majd a 213-as viszonylat járművei tudnak töltődni – amint megérkeztek az ehhez szükséges elektromos-/trolibuszok a cseh fővárosba. Hasonló okokból épült Strašnice metróállomás mellé, a V Olšinách déli oldalára. Itt a 154-es vonal járművei vehetnek magukhoz friss elektronokat. Nemrégiben került bejelentésre, hogy a Na knížeci buszállomásról induló 137-es, valamint a Nádraží Holešovice és Černý Most metróállomások között közlekedő 201-es vonalak is részben villamosításra kerülnek. A prágai trolihálózatról részletesebben már írtunk itt.


Megújuló vasútállomások


Jelenleg két vasútállomás van erőteljes megújulás alatt: Praha-Vysočany és Praha-Radotín. Míg az előbbinél a felvételi épületnek a nyomát se keressük, utóbbin már közvonalazódik az állomás kialakításának koncepciója. Praha-Velká Chuchle megállóhely a megújuláson felül áthelyezésre is kerül egy kevésbé íves pályarészre, a jelenlegitől néhány száz méterre északra. A Prága és Kladno közötti vonal pedig mindenestül megújul a tervek szerint: részben kétvágányos, villamosított, a repülőtérre kiágazással rendelkező vasútvonalat terveznek belőle csinálni. Jelenleg azonban még alakjelzős állomás is található errfelé, kellemes hangulatot kölcsönözve a vonalnak.


Mellár Marcell

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.