2021. 11. 24.

Élet a hibrid után: hidrogén

Nem kellett túl sokat várni, hogy a cseh CZ LOKO is megszellőztesse a maga tüzelőanyagcellás mozdonyát, miután a PESA 2021 májusában bemutatta az első elkészült példányt.






A jelenleg még Česká Třebovában üzemelő, ám hamarosan Jihlavába költöző cseh mozdonygyár a CZ LOKO bemutatta legújabb termékét. A cég a hagyományos, dízel-elektromos hajtás mellett mutatott már be olyan hibrid mozdonyt, amely tudott akkumulátorról is üzemelni. Később felvették a portfóliójukba a DualShunter típust, mely egy 895 kW-os dízelmozdony mellett egy 2200 kW-os villanymozdony is egyben. 2021 novemberében pedig a vállalat bemutatta a látványtervét az első tüzelőanyagcellás típusának a HydrogenShunter 1000-esnek.

A megvalósítás persze egy más tészta: számos olyan projektje volt a CZ LOKO-nak, amelyekből még prototípusok is készültek, ám a vasúttásaságok nem tartottak rá végül igényt. Ilyen az elindulást nagy kapacitású kondenzátorral segítő TEM 35-ös mozdony, melyből az orosz nemzeti vasúttársaság végül nem vásárolt, vagy a „plug-in hibrid” mozdony, HybridShunter 400, vagy a CNG-s motorral szerelt járművek. Ám ezek a projektek nem vették el a cég kedvét a kísérletezéstől, sőt számos részeredményt hasznosítanak későbbi projektekben.

Se kipufogó, se hűtés a motornak, csak a kissé futurisztikus, egy vezetőállásos forma.
(grafika: CZ LOKO)

A tüzelőanyagcellás HydrogenShunter 1000 a HybridShunter 1000 sémájára épül: három akkumulátor biztosítja az áramot a vontatómotoroknak, az akkumulátorok töltését pedig a tüzelőanyagcella (a HybridShunter esetén egy dízelmotor és a hozzá kapcsolt generátor) biztosítja. A projekt a megvalósíthatósági tanulmány fázisában van, ennek illusztrációjaként jelent meg a látványterv. A piaci bevezetésre 2026-ban kerülhet sor, amennyiben igény mutatkozik az alapvetően tolatási feladatokra fejlesztett típusra. Ennek megfelelően még konkrét paraméterek sem állnak rendelkezésre, így abból tudunk kiindulni, amit a hasonló teljesítményű ám „hagyományos” meghajtású mozdonyok tudnak: 80 méteres legkisebb bejárható ívsugár, 20 tonnás tengelyterhelés, 100 km/h legnagyobb sebesség. A CZ LOKO a mozdonyait jellemzően -40 és +40°C közötti külső hőmérsékletre tervezi, ám érdekesség, hogy például a 2023-ig Olaszországban forgalomba álló DualShunter2000-es típust (érthető okokból) +45°C-ig hitelesítették.

Mellár Marcell

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.