2022. 03. 22.

Elrepült a Holló, véget ért a Délibáb

Április 3-án lép életbe a 2021/2022-es menetrend első fontosabb módosítása. Az 1. számú Módosítással számos kisebb-nagyobb változás érkezik majd, de az utasok számára legszembetűnőbb mégis csak az lesz, hogy egyre több helyen változnak meg a vonatok közismert nevei.





Holló, Rózsa, Vércse, Délibáb, Szabolcs, Hajdú, Szent Márton, Alpokalja… Néhány név, amely április 3-ától eltűnik a hazai vasúti menetrendekből. A MÁV-START-nál ugyanis láthatóan afelé hajlanak, hogy a távolsági (InterCity) vonatok neveit tovább egységesítik: a Dunántúl középső része és a miskolci vonal után most a debreceni járatok vesztik el hagyományos nevüket, de a szombathelyi IC-ket is megfosztják a régi, jól csengő neveik nagy részétől.

Az Alpokalja évtizedeken át fix névnek számított a Dunántúl északi részén.
Arról nincs még csak elképzelésünk sem, hogy ebben az útirányban miért nem szerepel a voatszámnál az IC-logó.

A 100-as vonalon még az 1970-es évek óta működő expresszvonati korszakból örökölte a nevek nagy részét az 1990-es évek elején kialakult InterCity-hálózat itteni darabja. Így volt Hajdú és Szabolcs, később csatlakozott hozzájuk a Cívis és a Délibáb; a legutóbbi idők terméke pedig a Várda, a Latorca és az Ung, hogy csak néhány példát ragadjunk ki a menetrendkönyvből. Szombathely felé hasonló a helyzet, ott az IC-vonatok beindulása óta viselnek különböző neveket a vonatok, bár érdekes módon itt kevesebb „patinás” név tűnik el: talán csak az Alpokalja az, ami régi gyökerekkel rendelkezik. Az Isis – Szombathely római kori egyik szentélyének neve – már korábban kiveszett, mondván írásmódja hasonlít az iszlamista terrorszervezet nevére.
A 2006 óta működő kelet-magyarországi ütemes menetrendben jelentek meg a Budapest-Keleti–Miskolc–Nyíregyháza–Budapest-Nyugati viszonylatú kör-IC-k a hálózaton. Ezek nevezéktanja meglehetősen sajátos volt: a korábbi vonatpáronkénti nevek helyett itt a virágok indultak a Keletiből (Dália, Jázmin, Kamilla, Rózsa, Tulipán), a madarak pedig a Nyugatiból (Holló, Páva, Rigó, Kócsag, Vércse); a „csonkamenetek” pedig viselték a Délibáb (Budapest-Nyugati–Miskolc) és a Tokaj (Budapest-Keleti–Nyíregyháza/Debrecen/Püspökladány) neveket.
A peronvégi kijelzőn van név, de az állomási központi összesítőn nincs

A digitális iránytáblával felszerelt kocsik tudják a nevet, a hagyományosabbak nem, mivel 5 éve nincs rajta a nyomtatott iránytáblán

Utastéri monitoron csak vonatszám és kocsiszám van, név már nincs. Csodálkozunk, hogy az utasok a pénztárban a brit módszer szerint, indulási időponttal kérik a menetjegyet az IC-re is?

Mindennek azonban most vége: ahogy a 20-as vonalon a szombathelyi vonatok mind Bakony, a zalaegerszegiek pedig mind Göcsej néven futnak; a Balatonnál pedig a megállási rendre is utal az egységes Kék Hullám, Katica, Vizipók, Tópart, Balaton, Déli→Parti; vagy éppen a dunántúli Helikon és a Pannónia InterRegio-vonatok is egységes néven futnak (csak néhány példát ragadtunk ki a menetrendből), így az kelet-magyarországi részen a miskolci térség után tovább folytatódik az egységes nevek bevezetése.

Virágneves IC, tehát Keletiből megy Nyugatiba. Másfél évtizeden át működött az irányfüggő madár vagy virág vonatnév. A korábbinál hatékonyabb szerelvényfordulók ellenére folyamatosan fúrta-fúrja a vasutasok és politikusok egy jelentős rétege, sőt éveken át nem is volt teljes kört megtevő vonat a 100-as vonal felújítására hivatkozva.

Az egységes rendszerben a Budapest-Nyugati és Nyíregyháza, illetve Záhony között közlekedő IC-k egységesen Nyírség elnevezést kapnak majd – egyetlen kivételt a határátlépő Latorca jelenti majd. A mátészalkai ág egységesen Kraszna néven fut. Megmaradnak viszont az EuroCity-vonatok nevei: Transsylvania, Szamos és Hortobágy, valamint a Dacia-Corvin éjszakai vonat neve is. A kör-IC-k ezentúl egységesen és mindkét irányban (!) Tokaj nevet viselnek majd.
Szombathely felé a helyzet némileg cifrább lesz: a Budapest-Keleti és Szombathely közötti IC-k mindegyike Savaria lesz, de a szentgotthárdi kilépő Mura és Dráva (egykoron: Halászbástya) neve megmarad – éppúgy, ahogy a soproni GYSEV-es IC-k külön nevei is maradnak.

A Szent Márton, mint vonatnév egy viszonylag új dolog – volt.
Az első képhez hasonlóan itt sincs logó a vonatszám előtt, bár belföldön csak InterCity vagy Expressz kaphatott nevet az utóbbi két évtizedben.
(fotók: Adorján Péter)

A rendszerbe egy új rendszernév is belép: a Pécs és Keszthely közötti délelőtti és kora esti új expresszvonatokat Fenyves néven illetik majd.
Egyedi névként jelenik meg a menetrendkönyv lapjain a tavalyról már ismerős Panoráma (Ex 1674/Ex 1677, Nyíregyháza–Cegléd–Siófok) és az idén bemutatkozó Vitorlás (Ex 18700/Ex 18701, Szolnok–Nagykáta–Fonyód) a nyári időszakban hétvégente.
Összességében örvendetes tehát az egységes szolgáltatást kínáló vonatok egységes elnevezése, bár fájó, hogy így sok hagyományos elnevezéstől kell elbúcsúzni, olyanoktól is, amelyek évtizedek óta „gránitszilárdságú” alapjai voltak a menetrendi rendszernek. Kíváncsian várjuk, hogy a további egységesítési törekvések keretében vajon Pécs felé a Misina vagy a Mecsek név lesz-e a nyerő? Ugyancsak ez a kérdés Szeged felé: Napfény? Csongrád? Paprika? Melyik lesz errefelé a befutó?

Az 1-es pótlékkal több más változás is érkezik: több új, a csúcsidőszak végén közlekedő vonat jelenik meg, így Győr és Hegyeshalom között bővül az elővárosi közlekedés, Esztergom és Süttő között módosul az elővárosi vonatok menetrendje. Zalaegerszeg felé új eljutási lehetőségként Budapestről 04:45-kor indul Göcsej IC a Déliből. Számos kisebb módosítás is lesz majd a menetrendben, több helyen megállási rendek változnak, van ahol csatlakozásra nem várás kerül megjelenítésre, vagy éppen néhány perces korrekció lesz az időadatokban. Fontos újdonság viszont az, hogy a Budapest-Keleti és eredetileg Tiszafüred között közlekedő Tisza-tó Expressz április 3-ától egészen Balmazújvárosig közlekedik, így Budapestről a Hortobágy is kényelmesen elérhető akár egy napos kirándulás keretében is.
Fontos felhívni az utazni vágyó olvasóink figyelmét, hogy a megváltozó menetrendek miatt mindenképpen tájékozódjanak a MÁV-csoport weboldalán vagy a menetrendi keresőben.

Halász Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.