2022. 04. 21.

Újabb európai villamosok – fejjel lefelé

Újabb sikert könyvelhet el az Alstom, ezúttal a világ legnagyobb villamosüzeme, Melbourne rendelt szemmel látható méretű flottát. Bevált típus, (ki)emelkedő helyi arány és színvonalas utaskiszolgálás a fő hívószavak.






Bár hihetetlenül csenghet a bevezető mondata, mégsem az Öreg Kontinensen vagy az Újvilágban, hanem a világ másik végén található Melbourne 250 km hosszú hálózata a legkiterjedtebb. Ekkora hálózaton viszont járművekből sincs kevés, egészen konkrétan 500 darab szolgálja az utasokat és 10 muzeális villamos is megfordul a városban. Viszont a legöregebb darabok a '70-es évek végéről származnak és megszolgálták már a kivonást, ezért a PTV még 2020 végén kezdett piackutatásba és végül újabb 100 Flexity villamost vásárolnak. 2013 és 2021 között már érkezett némileg eltérő kialakításban 100 Flexity. A mostani megrendelés értéke 700 millió euró és 2025-ben kell forgalomba állítani az elsőt és a szerződés szerint az első 15 évben a karbantartás is a helyileg még mindig Bombardier névvel emlegetett gyártó feladata lesz.

Az új sorozat az 1921-ben bevezetett nevezéktan 7. generációja, emiatt a G jelzést kapja, ami az ábécé 7. betűje és így a 7000-es pályaszámcsoportba tartoznak majd

Lokálpatrióta mércével hatalmas előrelépést értek el, hiszen a korábbi 25 helyett már 65 százalékban lesz helyi terméknek mondható, a karbantartás esetében pedig egyenesen 85 százalékos arányt vállaltak. Ling Fang, az Alstom régiós vezetője kiemelte, hogy fontos szerződést sikerült kötni, hiszen ezzel is elismerik a cég szakértelmét. Victoria állam az új villamosokkal az akadálymentes közlekedést teszi elérhetőbbé és 1900 munkahelyet is biztosítanak. Az üzemeltető továbbra is a Yarra Trams lesz, viszont ez a széria saját kocsiszínt kap, melyet Maidstone kerületben, a Hampstead Road és a Williamson Road sarkán építenek föl, ezzel újabb 280 munkahelyet teremtve.

A beltérben vidám színek és jól megközelíthető akadálymentes helyek növelik majd az utazási élményt
(grafikák: Alstom)

A gyártás a helyinek mondható, szomszédos Dandenong városban lévő üzemben folyik majd 2023 végétől, így a szállítási út is jelentősen csökken. Az új villamosok energiaigénye a számítások szerint az előző E széria mutatójától 30-40 százalékkal lehet alacsonyabb, megérkezésükkel a Z és A sorozatokat pedig kivonhatják a napi forgalomból.

Adorján Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.