2022. 08. 11.

Több, gyorsabb busz a reptérről a belvárosba

Bővültek az éjszakai közlekedési lehetőségek a prágai reptérről a belváros irányába 2022. augusztus 1-jétől. Az egyelőre csak a nyári időszakra tervezett sűrítés a két vonal közül az egyiket érinti, a másik már korábban is 30 percenként járt.





907, 910, 955: ez a három vonal érinti békeidőben a prágai repteret éjszakánként. A 955-ös, amelyik már száma alapján is egy elővárosi vonal és a reptérhez közeli Tuchoměřice települére közlekedik, a 2020-ban kezdődött koronavírus-járvány óta szünetel, a másik kettő azonban, melyek városi vonalak, szüntelenül járnak a reptérre. A 910-es a Dědina lakótelep és Strahov Stadion érintésével éri el a belváros déli részét, majd onnan a Modřany lakótelep alatt található Na Beránku végállomásig közlekedik 30 percenként. Az éjszaka nem közlekedő C metró I. P. Pavlova állomását 46 perc alatt éri el néhány vargabetűvel az útvonalán. Onnan a Hlavní nádraží felé át kell szállni másik buszra (905, 907, 908, 911) vagy a Švandovo divadlo megállóhelyen a 98-as villamosra, de az viszonylag távol áll meg a főpályaudvar bejáratától és az átszállás kényelmetlenségén kívül (hiszen a reptérről jellemzően csomagokkal érkeznek az utasok) a reptér és a hl.n. közötti menetidő eléri az 60 percet. A 907-es autóbusz azonban közvetlenül összeköti a belvárost nem csak a Hlavní nádražíval, hanem érinti a Masarykovo és Smíchov állomásokat is, így az azokhoz közel eső célpontok is közvetlenül elérhetőek, azon kívül hogy az egyik legszebbnek tartott Dejvice városrészen halad keresztül a vonal a reptérről a belvrárosig. A vonal korábban óránként indult a reptérről, az új menetrendben azonban 8 indulást szerepel a repülőtér és a Hlavní nádraží között. A másik irányban a főpályaudvartól szintén 30 percenként indul egész éjjel, az utoljára 04:07-kor.

Az A metró legutóbbi 2015-ös hosszabbítása előtt a nappali 119-es egészen a belvárosig közlekedett, azóta viszont csak Nádraží Veleslavín állomásig jön be. 10 évvel ezelőtti képünkön Malostranskától kapaszkodik föl a szerpentinen a repülőtér felé a 2011-ben beszerzett SOR NB 18-as.

Alapáron a belvárosba? Alap.


Az éjszakai vonalak a városon belül és a reptérre is az alap díjszabás szerint vehetőek igénybe, így a 90 perces jegyek, 24 és 72 órás napijegyek, havi- és éves bérletek is érvényesek rá, felár megfizetése nélkül. A repülőteret és a Hlavní nádražít összekötő AE jelzésű (Airport Express) vonal, amelynek külön díjszabása van (a teljes árú jegyek 100, 6 és 15 éves kor között pedig 50 cseh koronába kerülnek), az éjszakai időszakban nem közlekedik. Napközben is jóval ritkább mint a budapesti 100E vonal, azonban azzal ellentétben a magasabb árhoz valódi hozzáadott érték is jár: a buszok fedélzetén a kényelmes utazásról többek között a csomagok és bőröndök kultúrált elhelyezésére szolgáló tároló található, ami egy ilyen vonalnál rendkívül fontos szolgáltatás.

Szintén évtizedes kép: a ČD-vel közösen üzemeltettett AE-t a DPP dedikált járművei szolgálták ki. Ezek egyike volt 2002 és 2020 között a 3387-es azonosítójú Irisbus Citybus 12M.

Eközben Budapesten


Eközben Budapesten a repülőteret közvetlenül csak a feláras 100E vonal köti össze a belvárossal, immár éjjel-nappal, hiszen azon felül, hogy nappal bizonyos időszakokban sűrűbb (míg máskor ritkább) lett mint korábban, éjszaka is közlekedik. Ez vélhetőleg azzal lehet összefüggésben, hogy az idei nyáron rengeteg járat késik, így érkeznek repülőgépek éjfél után is a budapesti Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtérre.
Önmagában a hír nem feltétlenül rossz, bár az, hogy gyakorlatilag majdnem egy napijegy áráért mindössze annyi a plusz szolgáltatás hogy nem kell átszállni, cserében ugynazt a kényelmet nyújta, amit bármelyik másik városi busz (pedig itt sokkal jellemzőbb a sok csomaggal, bőrönddel utazás), vagy akár a párhuzamos 200E. A 100E-nek az egyetlen szerencséje most, hogy a metrópótlás miatt az Üllői úton hosszú szakaszokon található buszsáv, azonban ha az véget ér, nem is lesz feltétlenül gyorsabb csúcsidőben mint az M3-as metró és a 200E. A sűrítés és az éjszakai közlekedés bejelentése most azért is pikáns, mert már az utasok nagy része találkozik azzal a jelenséggel, hogy bizonyos vonalak nem vagy jelentősen ritkábban közlekednek, mint ahogy a meghirdetett menetrend szerint kellene, amelynek elsődleges oka az általános járművezető-hiány.
A 100E-ről viszont szinte soha nem szokott hiányozni busz (legalábbis hivatalosan), így nem túl beláthatatlan, hogy a BKK az alapfeladat (a város lakóinak, dolgozóinak, turistáinak, általában a szolgáltatást igénybe vevőknek) ellátásának terhére sűrítette a 100E-t, a többi vonalon pedig mindenki oldja meg, ahogy tudja, ha nem jön a busz, például gyalogoljon a Budapest-bérlettel a zsebében, amit nem túl régen maga a közlekedésszervező javasolt a Facebook-oldalán.

Budapesten normál városi buszok jutnak a feláras járatra. Amikor éppen nincs feladata minden matricás busznak, a város más járatain dolgoznak, de normál kék darabok is feltűnhetnek a „prémiumjáraton”.
(fotók: Adorján Péter)

A reptéri jegyek problémakörére visszatérve: a BKK-nál a reptéri jegy csak és kizárólag a 100E járat használatára jogosít. Nem utazhat vele az utas semmilyen másik járattal, azaz ha valami miatt mégsem a 100E-t választaná, akkor vehet új jegyet – a rendszerszintű hiba főleg a korábbi években mutatkozott meg, amikor még nem volt mindig ilyen sűrű a járat és a hoppon maradó utas a 200E-vel és metróval közelítette volna meg a várost. Ráadásul a reptéri jegyet nagyon sok helyen árusítják az automaták, amivel szintén nincs baj. Csak akkor tegyük már mögé azt a szolgáltatást, aminek keretében az M3-as metró (és a metrópótló buszok), valamint a 200E busz is igénybe vehető. Arról már nem is merünk álmodozni, hogy esetleg a MÁV-START vonatai Budapest-Nyugati és Ferihegy között, majd onnan a 200E busz is foglaltasson bele a reptéri jegy árába.
Ha pedig jegy, akkor azt ellenőrizni is kell. Rendkívül színvonalasan sikerült ezt is megoldani: felléptetéses rendszerben ellenőrzik napközben a buszmegállóban a Deák Ferenc térnél az utasok jegyét, amúgy pedig a járművezető teszi ezt. A megoldás persze szokás szerint balkáni: szedett-vedett kordonok, személyes holmijukat ide-oda lerakó, akasztó ellenőrző közegek között kell az utasnak az autóbuszt megközelítenie. A megoldás egészen ideiglenes – nagyjából azóta, amióta a 100E létezik.
A BKK-nál az igényesség szabadságon van. Tartósan.

Halász Péter, Mellár Marcell

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.