2022. 08. 03.

Dízeles jövő Nyugaton

Óriási megrendelést adott le a második legnagyobb amerikai vasútvállalat mozdonyok újrahasznosítására.






Az újrahasznosítást ebben az esetben nem úgy kell elképzelni, hogy a lassan 20. szolgálati évüket elérő mozdonyokat remotorizálják, hanem gyakorlatilag új darabokat vásárolnak helyettük a régieket beszámítva. A UP és a Wabtec között megkötött szerződés értelmében 600 mozdony ilyen formájú korszerűsítését hozták tető alá. Az 525 régebbi GE AC4400 és AC600 sorozatú és 75 Dash-9 sorozatú gépeket a legújabb előírásoknak megfelelő Wabtec ET44AC típusú darabokká konvertálják, így a hatékonyabb motoroknak köszönhetően darabonként évi 350 tonnás CO2-kibocsátástól kímélik meg a környezetet – ez 45 ezer személyautó kibocsátásával egyezik. De nem csak a könnyű, hanem a nehéz dolgokat is reciklálják: 70 ezer tonna fémet is visszaforgatnak a beérkező mozdonyokból.

Balra egy még nyers fülke, jobbra egy már készre szerelt, a UP tipikus arculatára fényezett mozdony
(fotó: UP)

A UP 2018 óta már a harmadik ilyen szerződést köti, így 2025-re összesen 1030 korszerű mozdonnyal rendelkezik majd. A trade-in segít növelni a mozdonyok főbb mutatószámait is, hiszen a 18%-os üzemanyagmegtakarítás mellett 80%-kal növeli a rendelkezésre állást és 55%-kal a vontatható tömeget. Mennyit is költenek erre? 1 milliárd dollár feletti összeg szerepel a számlán, amit saját forrásból fedeznek. Természetesen a mozdonyok helyi üzemekben készülnek és biztos munkahelyeket jelentenek.

Adorján Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.