2022. 09. 10.

Hétvégi gyors – 2022. szeptember 3-10.

Nem a DB hete volt ez a hét sem. Retro hétvége a Dunántúlon. Megszűnik a finn-orosz vasúti kapcsolat. Új kocsikat vesz az Iarnród Éireann. Hírösszefoglalónk.


A retro hétvége Pécsre költözik


Dunántúl | Magyarország – Az év negyedik retro hétvégéjét szervezi meg a MÁV-START a tavasz végi hatvani, a júliusi és az augusztusi balatoni (északi parti) után. Azt már az év elején lehetett tudni, hogy Pécs és térsége lesz a szeptember 17-18-i esemény színhelye. A nemrégiben közzétett programból kiderül: Budapest és Pécs között a BVmot-tal (vasárnap ez Kaposvárra megy majd) és egy V63-as vontatta szerelvénnyel lehet utazni, ezen kívül Dombóvár és Kaposvár között plusz vonatként szombaton fordul egyet a 424,247-es is. A Pécs–Nagykanizsa–Szombathely viszonylaton a Pannonia InterRegio-k helyett és a helyi személyvonatok helyett a Desirókat és a Bzmot-okat erre a hétvégére Nohabok, Szergejek, Csörgők és Púpos váltják régi gyorsvonati kocsikkal. Pécsről Villány felé, Magyarbólyig (illetve reggel egy kör erejéig Pélmonostorig) az M41 2112-es és az olajzöld ingavonat közlekedik majd, míg Villány és Mohács között szombat délelőtt az M43 1001-es húzza majd a Bhv-kat. A 2112-es Csörgő és a BCmot kétségkívül a retro hétvége egyik nagy dobása lehet a Kisdácsia mellett. Szentlőrinc és Sellye között az ABbmot 610-es ingázik, Dombóvár és Komló között pedig az egyik BCmot és a sörözővé átalakított Da 6404-es poggyászkocsi közlekedik két kör erejéig.
A 60-as vonalon vágányzár lesz, emiatt Szigetvár és Darány között pótlóbuszok járnak; a vonal Darány és Szombathely közötti szakaszán is egyes Pannónia IR-k helyett múltidéző szerelvények közlekednek majd.
A retro hétvége programja, járműbeosztása a MÁV-csoport honlapján, ide kattintva böngészehető. A retro hétvégére napijegyet is lehet majd váltani, ennek ára azonban e sorok megjelenésekor, egy héttel a rendezvény előtt még nem derült ki.

A V63 004-es a második balatoni retro hétvégén Balatonfüreden. Vajon ez, vagy a Dombóvár nevű, felmatrizácott (és ezáltal nem igazán korhű, bár kétségkívül szép) V63 013-as lesz a „retro IC” élén?

A kínálatot elnézve úgy tűnik, hogy a hatvani retro hétvégéhez hasonlóan kicsit nagyot próbált meg markolni a vasúttársaság. Nem igazán illik a képbe a Darány és Szombathely közötti nosztalgiázás, ha már kényszerűségből el van vágva ez a vasútvonal. Ahogy az is meglehetősen furcsa, hogy miért hajnalban és nem napközben fordul egyet a horvát határállomásra a Csörgővel továbbított ingavonat vagy éppen az, hogy Villány és Mohács között miért csak délelőtt közlekedhet a Kisdácsia – tegyük hozzá, hogy 12 és 16 óra között ezen a vonalon nincs személyszállító vonat? Optimálisabb szervezéssel egy kompaktabb, de még látványosabb retro hétvégét lehetett volna összerakni, igaz, nem ekkora területen, de talán a vasútbarátok ezt nem is bánnák, ahogy a pécsi és villányi régió idegenforgalmát is egy picit jobban segíthetné ilyen módon az esemény. Mindenesetre úgy tervezzük: beszámolunk a pécsi retro hétvégéről a RegionalBahn oldalán.


Félrelépések hete


München | Németország – Szerda délután a Hackerbrücke alatt, München Hauptbahnhof tornya mellett siklott ki egy TWINDEXX-szerelvény 17 óra körül, miközben a tárolóvágányok felől haladt a 24. vágányra, hogy RB16/59104 számban Treuchtlingen érintésével Nürnbergbe közlekedjen. Bár a vezérlőkocsi négy tengellyel kisiklott, állva maradt, a 24 éves mozdonyvezető csak kisebb sokkot kapott az esettől. A műszaki mentéssel 1:30-ra végeztek a szakemberek, a szövetségi rendőrség vasúti közlekedés veszélyeztetése miatt nyomoz. Az esetből adódóan a Starnberger Flügelbahnhof egyes vágányai jelenleg is megközelíthetetlenek, de csak kisebb késéseket okoz a közlekedésben.

Látványosan megrongálódott a pálya, de az anyagi kár is mérsékelt maradt
(fotó: Bundespolizeidirektion München)

Hannover | Németország – Szintén szerda délutáni baleset ért látványos véget Hannover-Seelze rendezőpályaudvaron, ahol a főleg pályakarbantartásban utazó Spitzke két szerelvénye ütközött. A V100-SP-026 [92 80 1214 016-8 D-SLG] egy ágyazatrostálóhoz tartozó szerelvénnyel haladt neki a V100-SP-028 [92 80 1214 018-4 D-SLG] és E 192-SP-100 [91 80 6192 007-3 D-SLG] mozdonyokkal leállított koténervonatnak. A 27 éves mozdonyvezető által vezetett pályaépítős vonat mozdonya gyakorlatilag megsemmisült, de könnyű sérülésekkel kellett kórházba szállítani a mozdonyvezetőt. Bár az eseményben vétlen szerelvény egyik salétromsavval töltött tartálykonténere felborult, nem rongálódott meg, viszont többszáz liter dízel és gázolaj folyt ki, amit mentesíteni kellett.

A szokásosnál nagyobb csörömpölés volt a rendezőben
(fotók: Bundespolizeidirektion Hannover)

Karlsruhe | Németország – Tolatási mozgás közben siklott ki szeptember 8-án a DB Fernverkehr egyik ICE 3-as motorvonata. A 354-es számot viselő szerelvény Dortmumdból érkezett a városba, mint ICE 913-as számú vonat, emiatt a visszaútja ICE 918-asként elmaradt. A személyi sérüléssel nem járó baleset pontos okának vizsgálata még folyamatban van. Néhány héttel korábban egy ICE 1-es szerelvény siklott ki Berlinben, a grunewaldi műszaki előkészítő bázis egyik tárolóvágánycsoportjánál.



Kőbánya-Teher Köln Hauptbahnhof


Köln | Németország – Szeptember 8. semmiképpen sem volt szerencsés nap a DB számára: a karlsruhei ICE-siklás mellett egy sokkal nagyobb gondot okozó esemény is történt. A helyszín Köln Hauptbahnhof, itt a biztosítóberendezés ázott el a hírek szerint. Emiatt a DB AG további rendelkezésig kizárta a forgalomból az állomást, a távolsági vonatok kerülnek, jellemzően Köln-Deutz felé, de számos vonat emiatt nem érinti egyáltalán a Rajna balparti vasutat sem. Az állomáson jelenleg a DB AG csak az S-Bahn-szerelvények közlekedését garantálja, a távolsági vonatok továbbra is kerülnek vagy rövidített útvonalon járnak. A helyreállítást szeptember 10-én a hajnali órákra jósolták – de végül a forgalom még szeptember 9-én kora este megindulhatott. Szakmai források szerint talán már nem várat magára sokáig a régi jelfogós biztosítóberendezés cseréje az elázás után.


Új motorvonat-betétkocsik az Ír Vasútnak


Dublin | Írország – 2022. szeptember 7-én, szerdán reggel érkezett meg Dél-Koreából, a Hyundai-Rotem gyárából Dublin kikötőjébe az első három új, 22000 sorozatú dízelmotorvonat-betétkocsi. Az Ír Vasút (Iarnród Éireann, Irish Rail) 2019 októberében jelentette be, hogy 43 új betétkocsit vásárol a meglévő 234 motorkocsi mellé, enyhítendő a zsúfoltságot a vonatokon. Az új kocsik a meglévő vonatokat erősitik, vezérkocsik nem érkeznek.
Az Ír Vasút 2007-2012 között szerezte be a 22000 sorozatú ICR motorkocsi sorozatot, mellyel sikeresen váltotta ki a mozdonyvontatású személyvonatok jelentős részét, beleértve a '80-as években gyártott személykocsikat is. Az egyébként 160 km/h sebességre képes, eredetileg 3 és 6 kocsis szerelvényeket az évek során 3, 4 és 5 kocsis szerelvényekké alakították a betétkocsik átcsoportosításával. Jelenleg 28 háromkocsis, 25 négykocsis és 10 ötkocsis szerelvény közlekedik a hálózaton, akár hat- és hétkocsis vonatokként (2×3 vagy 3+4 konfigurációban) csatolva. A sorozat uralja az ír távolsági szegmenst, valamint kiveszi a részét a Dublin környéki elővárosi forgalomból is. Mindegyik kocsi hajtott, egyes példányokat új, a modern kibocsátási normáknak is megfelelő powerpackekkel szereltek fel az elmúlt években, illetve az eredeti Voith helyett ZF gyártmányú hajtással látták el. Az új betétkocsik az új powerpackkel és ZF hajtással érkeznek. A kocsik festése megegyezik a jelenlegi színtervvel, így észrevétlenül vegyülhetnek el a 10-15 éves társaik között.
Eltérés a meglévő betétkocsikhoz képest, hogy a WC helyett többcélú térrel rendelkeznek, így hatékonyabban szolgálhatják ki a kerékpáros forgalmat, ami a jelenlegi, a betétkocsinkénti két kerékpáros helynél számos vonaton többet igényelne. Az új kocsik a tervek szerint a jövő év elejétől jelennek meg az utasforgalomban.
A kocsik a dublini kikötőt, amely az Ír Vasút egyébként csekély teherforgalmának számottevő részét generálja, a 072 pályaszámú 071 sorozatú dízelmozdony által vontatva, saját lábon hagyták el.



Megszűnik a finn-orosz kapcsolat


Helsinki | Finnország – A VR szeptember 1-jén közölte, hogy minden keleti irányú (Oroszország felé irányuló) teherszállítási tevékenységét megszünteti és bezárja Vainikkala, Niirala, Imatrankoski és Vartius határállomásokon lévő irodáit. Ez mintegy 2000 dolgozót érint, akik közül mindössze 70-nek szűnik meg a munkahelye a tavasz óta folytatott tárgyalásoknak köszönhetően – közölte Laura Ansaharju, a cégcsoport személyzeti igazgatója.


Használt akkuból puffer


Berlin | Németország – Kooperációra lépett a DB és a Kia, hogy korábban autókban használt vontatási akkumulátorokból építsenek energiatároló modulokat. Az encore DB néven futó projektben elsőként elkészült egységet az EUREF-Campus területén állították szolgálatba még júliusban, a következő darabokat Lipcsében az ICE-műhelyben, Scheibenbergben a digitalizációs központban és Zorneding vasútállomásásn kívánják használni.

Autóba már nem jó, de napelemes rendszerek mögött vagy szünetmentes tápként még sokáig működhet
(fotó: Faruk Hosseini)

Összeállította: Adorján Péter, Darázsi István, Halász Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.