Világrekord felállítására vállalkozott a Rhätische Bahn: a svájci vasút 175. születésnapját ünnepli 2022-ben és ehhez is kapcsolódva az RhB a világ leghosszabb (keskenynyomtávú) személyvonatát indította útnak az Albulabahnon.
Huszonöt négyrészes Capricorn-egységgel vágott neki az Albulabahn talán legszebb, de mindenképpen legismertebb szakaszának az RhB 2022. október 29-én. A világ leghosszabb személyvonataként aposztrofált kísérletre már jó ideje készültek és számos próba után hivatalosan is nekifogtak a rekordkísérletnek. A vonat az Albula alagútból indult, majd Preda, Bergün/Bravuogn és Filisur érintésével az ikonikus Landwasser-viaduktig tartott a menet. A 24930 méter hosszú úton 789,4 méternyi szintkülönbséget küzdött le a szerelvény (völgymenetben), 48 hídon és 72 alagúton haladt át. A vonat a számítások szerint összesen 4000 kWh-nyi villamos energiát generált a visszatápláló villamosfékezéssel. A huszonöt motorvonat összesen 1,91 kilométer hosszú volt.
A vonatban a kommentárok szerint 100 kocsi közlekedett, ami inkább 100 járműtestet jelent, hiszen a Capricorn-motorvonatok négy, egymással csak műhelyben bontható kapcsolatban álló járműrészből állnak. A vonaton hét mozdonyvezető teljesített szolgálatot, hiszen a távvezérlés ilyen hosszú szerelvénynél már nem működik, a közöttük zajló kommunikációt pedig a lehető legegyszerűbb módon biztosították: a svájci hadseregtől kértek tábori telefonokat és ezen keresztül zajlott a kommunikáció.
Az RhB ezen a napon különleges menetrendet vezetett be: mivel az Albulabahn ezen a részen zárva volt a forgalom előtt, ezért Engadin és a Chur kapcsolatát a Vereina-bázisalagúton keresztül biztosították. A rekordkísérlethez szükséges huszonöt motorvonatot pedig már napok óta forgatták ki a napi fordulókból és ennek köszönhetően számos helyen ismét mozdonyos vonatok vagy éppen szokatlan összeállítású szerelvények közlekedtek. Egyik ilyen volt az egyébként az Albulabahnon közlekedő szerelvényekből álló terelt vonat, ami a biztonsági előírások miatt a Landquart és Klosters közötti 45 ezrelékes emelkedőkön csak húzva közlekedhetett, nem ingavonatként járt tehát arra.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjjmpKBrTsN1fElUjjL6EuabQAtD2ZIk_r1iU0PPKpPSUmvvKQyynkZqyrHAm7ziBBUiYsS1q3peJWkzsZvA0DOZTmDqJhgm5VNNq2Vqpv-WaGPYDWypnzn_HumSHjAglrZHq0_V5rojTJNrngZrIwXORGxtcrXbr1pTWPKXQA0RONLUnBsDxqkNJv9/s600/3PS_3488.jpg)
A szerelvényt a 6 km hosszú Albula-alagútban állították össze, innen indult aztán útjára a rekordkísérlet
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEiGgmFPt6PwwPTjV7-5x_jl8oljyXgUp9g-OyeBoVvxd1cjiMQxzeq5weGlAX2_QROZWQsYTKBD5GE7xPPXOR3VCeQ8pvGzG1XAP1PjxoAMW8TCV_SzisteGUV5klxeI-xm4FdifgC9HY_2XyLxKh0zjHAsc4Z636qwuPu3CmsfdVl06VCN6eRuQvtj/s600/RhB_Weltrekord_n008.jpg)
A vonat eleje épp Preda állomás végét éri el, míg a vége még bőven az alagútban van
Renato Fasciati, az RhB igazgatója és Christoph Benz, az RhB mozdonyvezetője. Utóbbi végig a bergüni „stúdióból” látta el érdekességekkel a közvetítés nézőit.
A vezetőasztal jobb oldalán a tábori telefon, a mozdonyvezető mellett pedig az instruktor. A rekordkísérlet nem lehetett volna sikeres, ha nem számolják és kísérletezik ki korábban az ideális manővereket.
A vonal leglátványosabb szakasza rögtön Preda után következik, ahol egészen szürreális látványt nyújtott az 1910 méter hosszú szerelvény a varázslatos őszi tájban
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjoVB4-DNHC46k-Ot0bE3xZXzXG1aB9tKZwLCrJ0jDwJsJw__Yxby00DHGVXT4DTVsYkwLMqy3t2ZxssDrgdu0sPluQT94jT6vkG9e-hr3Kk6iiiSsoqIG-UY1HCAmn3tF-ph9OSWVhglWtyCl3Mc3o4JfLwmSljG7sQytDygpMh_U4eiIJOOKFCNWK/s600/RhB_Weltrekord_n009A.jpg)
Egyik spirálalagútból ki, hídon át, másik spirálalagútba be. Aki itt még követni tudta hogy melyik ponton merre megy a vonat és hol van az eleje...
Az közút elvileg le volt zárva, hogy minden zavaró tényezőt kizárjanak, a gyakorlatban azonban kerékpárral és gyalog is sokan követték a világ leghosszabb személyvonatát
A bergüni stúdió egy pőrekocsi volt, amit az állomás csonkavágányára állítottak be
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgXYGGRCmA1j4ORknJ4hBfTGnRlqOJoiuEyueadL3tRfvXdsgfxsmNYn7st3JA8JYdBLOMQk1PUJLRKBhWVRwF9bLxyHZMfX0qaQSQmzCpr7dOcUzXEShQ6RjZNV1vrShvflqmCxdc75ady9MGv7jviOjzvF3WoSEjjYqCSxgJHptfmpaWCbSwpyTGb/s600/R5S_4344.jpg)
Bergün előtt, a fotósok által is igencsak népszerű hegyoldalon kanyarog lefelé a szerelvény. Itt néha még az eleje és a vége is ráfért egy képre
Peter Spuhler, a Stadler tulajdonosa és ügyvezetője is a vonattal utazott. A rövid interjúban méltatta az RhB dolgozóit és természetesen az általuk gyártott járműveket is.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgXsFHFdTmngUNsrervffiF33m5CBUuSgbsTQrBdAp-4CpanMazZeWLplF-9wti26_mIOwUrvqFsRbBMW_rpxqJGvNc-V1YInA6-lt3QVPrjUE1ma5QaTXoR9JZKFLc_oeTtD2Fd-zod9Q7EceAqmMigaP1eZs5fCfXaa5kx2_2B_ieOfBP-H6BolKH/s600/R5S_4572.jpg)
Bergünben természetesen messze nem fért be az állomásra a vonat, de itt egy rövidebb megállást terveztek be, ekkor került sor a Peter Spuhler interjúra is
A biztosítást az Xmf 6/6 24402 azonosítójú felsővezetékjavító végezte, amelyik az esetlegesen okozott hibákat térképezte föl a rekordvonatot követve
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgPzE_axARc9xJcVtZL9RC5-07CpHrbv3aQpgwrUWtevFONps45JBp4n4SoZRp4kDZVz1qijjn1zgd5fvpExHl00BkXXRJ_OJUvhkEEyXGMuNMQ6uwIt3kTXVCzfevWenHR0YuWZSbGywRM7hPlmk_GpvbziL7cfSPwwDjSJbKOFp8iLq2KvmrtTnVy/s600/R5S_5088rb.jpg)
A világhírű Landwasser-viadukton áthaladva hivatalosan is sikerült a világrekord-kísérlet, a menet pedig a végéhez közeledett
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjAIQKNtNisH3U4ygc_uOEYKywNIViTQ4QYcvW8PN-8peiulC1H8Dmdi17n5l86Aue86cBfEitSXU3ztoq7KX0p0SFnmMmWFNodWj4JlAJkGtCwBkTAzjCmnIk0IXWe-6lyDl2kc4QJl5LZQGj0Yv9_pyjacP_-JgFlJISReFo7uRiFfY3yKIz-2iPl/s600/3PS_4368.jpg)
Alvaneu állomáson ért véget a móka, itt megállás után rögtön elkezdték felbontani a szerelvényt, a sokezer néző Bergünből elszállításához kellett a vonat
A hivatalos elismervényt Renato Fasciati és Peter Spuhler vették át
Aki szeretné visszanézni a közvetítést, annak az alábbi vidót tudjuk ajánlani:
Adorján Péter, Berky Dénes, Halász Péter