2023. 08. 04.

Hétvégi gyors – 2023. július 29–augusztus 4.

Botladozik a Škoda. Kombinált, nem egységes. Csiki-csuki WESTbahn-módra. Napelemes buszt adtak át. Vasútról töltenének buszt. Újabb Vectronok az Akiemnek.


Hidrogén alapon Pozsonyban


Pozsony | Szlovákia – Forgalomba álltak a DPB első hidrogén üzemanyagcellás autóbuszai. A Solaris Urbino 12 hydrogen típusú autóbuszok az első ilyen hajtásláccal szerelt autóbuszok menetrendszerinti forgalomban Szlovákiában. A tankolás jelenleg a Messer Tatragas telephelyén történik, ott viszont a maximális 350 helyett csak 200 bar nyomásra tudják tölteni a járműveket, így azok a csak csúcsidőben közlekedő 75-ös viszonylaton közlekednek egyelőre. Apró érdekesség, hogy ezek az első pozsonyi buszok, amelyek már az új formátumú rendszámot kapták, amelyek már nem térségi alapúak, így nem BA, BL vagy BT karaktekkel kezdődik a rendszám, hanem az eddig használaton kívüli AA betűkapcsolattal.

Piros, nem trolibusz, de nem is dízelmotoros. Azt, hogy nem csak akkumulátor van a buszban, az oldalán elhelyezett „HYDROGEN” felirat, valamint a magasabbra tervezett tetőlemez jelez – no meg persze az árcédula: 610 ezer euró, ami jelenleg 238,5 millió forint, darabonként.
(fotó: DPB)



Egyre messzebb a dízeltől


München | Németország – Újabb elektromos buszokat szerez be az MVG a flotta további dekarbonizációja érdekében. 2024 és 2025 tavasza között összesen 71 buszt veszenk át három gyártótól 54 millió euró értékben. 30 Mercedes-Benz eCitaro G, 28 Ebusco 3.0 csuklós és 13 MAN Lion's City 12E került a csomagba, a csuklósok esetén 250, a szólók esetén 300 kilométer a hivatalos hatótávolság. Ingo Wortmann, az MVG ügyvezető igazgatója kiemelte, hogy a mostanival együtt ezidáig 132 elektromos meghajtású autóbuszt rendeltek, egy részük már forgalomban is van, céljuk pedig 2035-ig a teljes állomány ilyenre cserélése.


Kombinálva, de nem olcsóbban


Szeged | Magyarország – Zalaegerszeg után Szegeden is vásárolható olyan havibérlet, amivel a helyi és a helyközi közlekedési eszközök is használhatóak. Természetesen az integráció nem teljes mértékben valósul meg, mivel az új termék egy kombinált jegyfajta, avagy csak a korábbi két önálló jegyet lehet egy jegyben egyesíteni. A városival kombinált vármegye- vagy országbérlet ára gyakorlatilag a két díjtermék összesített árával egyezik meg, mivel a helyközi bérletek önmagukban továbbra sem használhatóak a városi járatokon.


Kétéltűek a sínekre


Bécs | Ausztria – Nyolc éves keretszerződést kötött az ÖBB-Technische Services-GmbH és a Zagro háromféle közúti-vasúti járműfajta szállítására. Az 500, 750 és 1000 tonnás terhelhetőséggel rendelkező – feltehetően Mercedes-Benz Unimog alapú – járművekből rendre 12, 12, 10 darabot hívhat le a megrendelő. A csomagokért 6,5, 7,5 és 11,5 millió eurót kell fizetni teljes mennyiség esetén.


100-ra korrigálták


München | Németország – A korábbi megrendelések sorát folytatva újabb 15 Siemens Vetron érkezik 2025 és 2027 között az Akiem flottájába. A mozdonyokat AC és MS verzióban, 160 és 200 km/h sebességgel rendelték vegyesen. Az első 15-öt még 2021 decemberében, további 65-öt tavaly augusztusban rendelt a lízingcég a német gyártótól.

Összesen már 1800 felett jár a megrendelt Vectron mozdonyok száma
(fotó: Siemens Mobility)


Belpiacos sárkányok


Wrocław | Lengyelország – 10 hibrid és 20 villamos mozdonyra szóló szerződést kötött a lengyel piacon működő Cargounit lízingcég és a NEWAG. A Dragon 2 sorozatú hibrid mozdonyokat 183,9 millió złoty értékben szállítják majd a következő 22-26 hónapban. A hattengelyes gépek csak villamos üzemű verziójával együtt 551,7 millió złoty-ra nőhet a végösszeg, melyeket 2028 végéig rendelhet meg a Cargounit. Minden darabra 24 hónapos minőségi garanciát vállalt a gyártó.


Gondban a Škoda-csoda


Nürnberg–München | Németország – Alig másfél éve álltak forgalomba az első egységek, de már a kínálatot kell korlátozni a rendelkezésre állás alacsony szintje miatt Bajorország legfontosabb regionális vonalán. Az RE1 jelű München-Nürnberg-Express Škoda által gyártott szerelvényei a kezdeti késések után most a folyamatos műszaki hibákkal borzolják a DB Regio és a BEG dolgozóinak idegeit. Hétköznap még találnak két működő szerelvényt a kétórás ütemre, de hétvégén a többnyire órás ütemhez már nincs megfelelő mennyiségű, így a csak hétvégén közlekedő vonatokat hivatalosan augusztus 4-től Ingolstadtban megtörték és át kell szállni a Treuchtlingenen át közlekedő RB16-os vonatokra. Viszont ezzel viszont nem oldották volna meg teljesen a problémát, ezért néhány hétvégi sűrítőt hagyományos emeletes kocsikból állítanak ki és szintén Treuchtlingen át közlekedtetik, melyek 1:50 helyett 2:30 alatt teszik meg a két nagyváros közötti távolságot. További segítség, hogy az S5-ös vonatok hétvégén is közlekednek kétórás ütemben, illetve onnan Kinding érintésével Ingolstadtba vonatpótló busz is közlekedik. A gyártóval közösen próbálnak mihamarabbi megoldást keresni a felmerült műszaki hibákra, melyeket közelebbről nem nevezett meg a DB.

Múlt vasárnapi (2023. július 30.) képünkön a 102 003 pályaszámú mozdony fülkeablakán egy ajtóhibához rendszeresített matrica. Bár hivatalosan akkor még nem volt megcsonkítva a szolgáltatás, már csak Ingolstadtig közlekedett az RE1/4017 számú vonat.
(fotó: Adorján Péter)


Most éppen megint bent


Bécs | Ausztria – Bár 2011 decembere és 2013 decembere között már elfogadták a VOR jegyeit, de akkor a költségtérítést övező viták miatt a WESTbahn egyoldalúan felmondta a korábbi megállapodást. Viszont 2020 áprilisa és 2021 júliusa között a COVID-pandémia okán bevezetett átmeneti menetrend miatt visszatértek a korábbi felálláshoz, bár ekkor a szövetségi kormányzat döntése volt a dologban. 2023. augusztus 1-től újra használhatóak a VOR megfelelő jegyei a St. Pölten–Wien szakaszon, melyhez a 2021/2022-es menetrendváltással bevezetett KlimaTicket adta meg a végső lökést.


Erősáramot a buszokra!


Gelterkinden | Svájc – Kísérletezésbe fog a PostAuto és az SBB a Bázel és Olten közötti település vasútállomásán: a vasúti áramrendszerből táplálnak majd egy elektromos busztöltőt. A lehetőséget az adja, hogy a 15 kV 16,7 Hz-es hálózat egyes részein még van szabad kapacitás és az elektromos áram jelenleg viszonylag macerásan tárolható, ezért az idén ősszel kiírandó pályázat keretében kívánnak megvalósítani egy pantográfos töltőoszlopot. A szerkezetnek 2025 decemberére üzembe kellene állnia, ezáltal az itt végállomásozó buszok is hatékonyabban lehetnének átállíthatók elektromos üzemre. Ezzel a beruházással egyrészta a PostAuto 2040-es környezetvédelmi, másrészt az országos 2050-es energiacélokaat is előmozdítanák. A számítások szerint az SBB oldaláról nincs bővítési igény és az illetékes hivatalok (BAV, BFE, ElCom) engedélyei is megérkeztek az eddig nem szabályozott tevékenységhez.


Napelemes segítség


Hof | Németország – Forgalomba állt az első városi busz, amit a Sono Motors napelemeivel egészítettek ki. A Mercedes-Benz Citaro Hybrid egy gyári állapotú társával együtt szolgáltat a Saale partján fekvő felső-frankföldi városban, így össze is tudják hasonlítani a fogyasztási adatokat. A 16 panel 1,4 kWp maximális teljesítményt tud hasznosítani, amivel az akkumulátort töltik, így a dízelmotornak a számára optimális tartományban dolgozhat. A rendszer mindössze 50 kilogrammot nyom, a beszerelést pedig Hagenben végezte az ÖPNV-Service.

A gyártó is csak reméli, hogy kimutatható energiamegtakarítást jelent a napelemes csomag
(fotó: Sono Motors)

Összeállította: Adorján Péter, Mellár Marcell

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.