2023. 10. 13.

Nyílt nap a 150 éves simmeringi főműhelyben

Idén számos vasúti témájú évforduló van régiónkban, így például a Bécs Simmering kerületében található vasúti főműhely is idén jubilál: a jelenleg az ÖBB Technische Services (2021 óta ÖBB Train Tech néven ismert) kötelékébe tartozó fontos személykocsi-bázis 150 éves fennállását ünnepli. Az alkalomból tartott nyílt napon tudósítóink is részt vettek, és fő attrakcióként az új Nightjet-szerelvények egyikét is részletesen szemügyre vettük. Képes beszámolónk a hajtás után!


Október 7-én egy napra megnyitotta kapuit Bécsben az ÖBB 150 éves simmeringi főműhelye. A nagymúltú intézmény egyszerre régi és új: a fő csarnok, de még inkább egyes melléképületek (például az irodaépület vagy az üzemi tűzoltóság épülete) láthatóan a 19. századból vagy a 20. század első feléből származik, de a főműhely területén a közelmúltban készült el a Nightjet-szerelvények karbantartására épült vadonatúj csarnok, párja pedig építés alatt áll.
A simmeringi főműhely fő profilja hagyományosan személykocsis, nincs ez másként most sem - míg a vonatelőkészítés és kisebb napi ellenőrzések-javítások az új bécsi főpályaudvarral kapcsolt beruházás keretében létesített műszaki bázis feladata (ez a Matzleindsdorfer Platz mellett található), a simmeringi főműhely a komolyabb revíziókat végzi. Sőt, időnként a gyártásba is besegítettek - a Siemens-gyártmányú emeletes ÖBB ingavonatok kocsijai részben itt kerültek végszerelésre. Mostanában a fő profilt a hagyományos személykocsik fővizsgái mellett a Railjet-szerelvények kisebb és nagyobb karbantartásai teszik ki - az angolszász terminológiával „light maintenance” és „heavy maintenance” névvel illetett munkafolyamatokat meg is tekinthették az érdkelődők. A főműhelyben alaposabban szétszedett járművekkel találkozhattunk - főleg Railjet-szerelvények és háló- illetve fekvőhelyes kocsik képében, de volt itt néhány nappali vonatokban közlekedő ülőhelyes kocsi is (például a GYSEV egyik Raabercity-kocsija is, mely abszolút itthon van, lévén ex-ÖBB jármű.) A fő attrakciót karbantartás-témában a Railjetek ún. „heavy maintenance” felülvizsgálata jelentette, mely 1,2 millió kilométerenként (négyévente) esedékes és tartalmában talán leginkább egy emelt szintű fővizsgának felel meg. A „heavy maintenance” során cserélik a kerékpárokat, átnézik és szükség esetén javítják vagy cserélik a forgóvázakat és egyéb fődarabokat is - ugyanez igaz a különféle kisebb berendezésekre, mint a WC-k, elektronikai panelek, klímaberendezés, ésatöbbi. Ugyanilyen megbontásos ellenőrzést és szükség esetén cserén esik át a beltér is. A nagyobb karbantartások alapvetően hétfőtől péntekig történnek, hogy hétvégén már üzemben lehessen a szerelvény.
A másik nagy durranást az új csarnok szolgáltatta, ahol egy teljes, szinte még festékszagú Nightjet-szerelvényt mutattak be a nagyközönségnek, ebben a formában először. A hétkocsis szerelvények a decemberi menetrendváltással, egy év késéssel debütálnak - első körben az olasz viszonylatokon és Hamburg felé. A vonatot mi is alaposan körbefotóztuk, hiszen számos újítást mutattak be - ezek egy része a párhuzamosan gyártás alatt álló új Railjet-szerelvényeken is szerepel majd. Az éjszakai vonat fő újdonsága a hagyományos fekvőhelyes kocsit részben felváltó „alvókapszulás” fekvőkocsi; ízlés dolga, hogy kinek fog tetszeni és kinek nem, de e sorok szerzője az eddig keringő véleményekhez képest pozitív meglepetésként látta élőben az új koncepciót.

A program sok szempontból abszolút a várakozásoknak megfelelő volt, a „zizi-bambi-körhinta” vonalon is. A technológiai bemutató a komolyabb érdeklődőkre lőtt, itt különféle munkafázisokat és műszereket, illetve vasútikocsi-részegységeket lehetett megtekinteni. A családiasabb programok között említhető a mozdonyon történő nyúlfarknyi utazás (egy Vectront és egy Hektort fogtak be erre a célra), a hajtányozás a csarnok oldalában, a terepasztal-bemutató, az üzemi tűzoltóság meglátogatása és az itt kínált bemutatók (például a fecskendős „céllövészet”), továbbá az ilyenkor kötelező Timi Taurus témájú ugrálóvár, favonatozás, arcfestés, ésatöbbi. Az ÖBB komoly hangsúlyt helyezett a toborzásra is, az érdeklődő fiatalokat teljes kínálat várta a különféle gyakornoki pozíciókat és karrierlehetőségeket illetően - főleg a műszaki-karbantartási területekre koncentrálva.

A nyílt nap fő attrakciója, a nagyközönség számára elsőként teljes életnagyságban (=egy üzemkész 7 kocsis szerelvény) bemutatott NightJet az új, éjszakai vonatoknak szánt műszaki bázis egyik vágányán

A hétkocsis szerelvényben két ülőhelyes kocsi található, melyek nagyjából fele soros, másik fele páholyos elrendezésű

Az ülőhelyes kocsikban a kor igényeinek megfelelően már két lenyitható asztalka is van a háttámlába építve - a felső, kisebbik célszerűen vezetékmentes töltésre szolgáló felülettel kiegészítve

Az ülőhelyfoglaltságot a Railjeteken megszokott módon digitális kijelzők jelzik majd

Kérdéses az éjszakai vonaton a páholyos üléselrendezés létjogosultsága, de együtt utazó társaságok számára talán érdekes lebet ez az üléskialakítás is - mindenesetre nem túl vonzó egy 8-10 órás éjjeli utazáshoz

A vagyonbiztonság az éjszakai vonatokon mindig kulcskérdés, így az ÖBB már az ülőhelyes kocsikban is kínál valamiféle védelmi megoldás a bőröndtartó rekeszeken hagyott poggyászok védelmére - a dróthuzalos zárat számkombinációval zárhatjuk le - ugyanez a megoldás lesz az új Railjet-szerelvényeken is

Így fest az ominózus „alvókapszula”, avagy az újfajta fekvőhelyes kocsi egyik felső ágya. A koncepció állítólag teljes mértékben saját fejlesztés és nem a némileg hasonló japán éjszakai vonatok ihlették, bár erről nem lennék teljesen meggyőződve.

A fekvőhelyes kocsiban minden ágyhoz tartozik egy kisméretű ablak és az ágyak között a „fülkén” (ami ugye itt egyfajta virtuális fülke) belül egy rövid összenyitható elválasztóredőny is van. A zárszerkezet csak akkor nyitható, ha mindkét oldalon feloldják a zárat

Hagyományos négyágyas fekvőhelyes fülke is van néhány az új szerelvényeken, ezeket társaságok vagy családok utazásához ajánlják. A jelenlegi kínálattal szemben hatágyas fekvőhelyes nem lesz már az új vonatokon, ami egyrészt nem feltétlenül kedvező változás pl. nagyobb családok szempontjából, másfelől valószínűleg nem volt egy kifejezetten keresett kategória, hiszen a középső ágy elég kényelmetlen

Így néz ki a felső ágypár a folyosó felől az új alvókapszulás fekvőhelyes kocsiban. A falhoz felhajtott tükrök lehajtva kis asztalkát adnak, ám a korlátozott belmagasság miatt - főleg a felső helyeken - ennek használhatósága erősen magasságfüggő

Szintén a korszellemet idézi a fekvőhelyeknél lévő áramellátási kínálat: a hagyományos konnektoron kívül ma már nem csak az USB-port, hanem egyre inkább az indukciós töltőfelület is a kötelező tartozékok közé tartozik

Kétágyas hálókocsifülke a Nightjet fedélzetén. A fekvőhelyeshez hasonlóan itt is megszűnik a középső ágy, mint műfaj - a régi kocsiktól eltérően már nem lesz Triple (régi nevén T3) hálókocsi, csak Single (T1) és Double (T2).

Hálókocsi fürdőszoba-mosdó kombináció. Nem feltétlenül praktikus a kettőt kombinálni, a jelenlegi hálókocsik külön zuhanyzós megoldása jobbnak tűnik, de helykihasználási okokból érthető ez a megoldás is - főleg úgy, hogy minden fülkéhez tartozik egy ilyen egység, tehát nem az egész kocsi osztozik egy kombinált vizesblokkon

Az éjszakai utazás kényelméről a Siemens nagysebességű, légrugós forgóvázai gondoskodnak majd - hasonlóan a Railjet-vonatokhoz

Pillantás oldalról a márkanévre és „zagyva számsorok” kedvelőinek a pályaszámra. A RIC-raszter érdekessége, hogy egyelőre csak D-A-CH-I szerepel itt, tehát német-osztrák-svájci-olasz üzemre engedélyezik a kocsikat, nincs francia, belga és holland futási engedély; utóbbi viszonylatokon a jelek szerint még tovább maradnak a régi szerelvények


Igen hasznos újítás volt a kerékpárszállítás bevezetése az éjszakai vonatokon - az új Nightjet már „von Haus aus” tudja ezt, sőt, síléceknek is van hely vonaton


Az egyik ülőkocsiban alakították ki a négyágyas, mozgássérült személyek utazására is alkalmas hálófülkét - a kor előírásainak megfelelő folyosószélességgel, illetve a fülke melletti mosdó is alkalmas a kerekesszékkel utazók számára


A régi hálókocsikon látott, olykor igazi szükségmegoldásoktól (vö. MÁV-START CAF hálókocsi, a szolgálati fülke közepére bedobott Zanussi hűtővel) eltérően végre korrekt munkakörülmények várják a hálókocsikalauzt is tálalási szempontból - a rozsdamentes acél konyharész átgondoltnak tűnik

Fekvőhelyes kocsi teljes díszben a karbantartóbázis csarnokában - kifejezetten jól eltaláltnak és időtállónak tűnik a Nightjet-márka indulásakor megálmodott színterv

Sorbanállás hajtányozáshoz, a kerítésen túl pedig az új Nightjet-karbantartóbázis már elkészült kétvágányos csarnoka, illetve az építési terület, ahol a második ugyanilyen csarnok készül

Másik szögből látszik az új hálókocsis műszaki bázis - az ÖBB eddig is komolyan invesztált a Nightjet-hálózatba, de az is jelzi a hosszú távú elköteleződést, hogy külön műszaki bázist létesítettek az új flottának



A két csarnok között a baleseti szerelvény személyzete hidraulikus emelővel tartott bemutatót, egy ülőhelyes kocsit emelgettek naphosszat

A nagycsarnokban két Railjet-szerelvény mutatja be a közel újkori, vagy legalábbis tiszta állapotot és a „viharvert”, üzemi kinézetet. A jobb oldali, meglehetősen retkes szerelvény nem meglepő módon a néhány évente (egészen pontosan 1,2 millió kilométernyi futásteljesítmény után esedékes) nagykarbantartáson van, így a szerelvényt elég rendesen szétkapva tekinthettük meg

Levegőben a Railjet - a 28 egységből álló emelő kapacitása 448 tonna, így a 418 tonnás, hétkocsis Railjet-szerelvényt egyben tudják emelni.

Railjet, ahogy ritkán láthatjuk: a kocsik közötti kapcsolat csak műhelyben bontható, ám komolyabb karbantartáshoz nyilván ezt ki is használják, így láthatóvá válnak az itt lévő berendezések. Érdemes megfigyelni, hogy az átjárót rugalmasan záró „harmonika”körülöleli a kocsik közötti mechanikus kapcsolatot is - így rögtön érthetővé válik, miért nehéz megoldani a hagyományos személykocsik átjáróit komolyabb „küszöb” nélkül, főleg a hatályos TSI előírásai szerint.

Katonás rendben sorakoznak a különféle alkatrészek a munkaállomások mellett

A részegységek frontján: bemutatásra került a Railjet-szerelvények alól karbantartásra eltávolított vezérlési/elektronikai konténer is

Forgóváz-főjavítás, itt éppen a rugók állapotát ellenőrző munkaállomást tekinthetjük meg

Különféle munkafázisokban járó személykocsik a fő csarnokban

Négyágyas fekvőhelyes fülke egy felújított kocsiban - a vezetéknélküli töltőt és pár egyéb apróságot leszámítva a felújított kocsik utasai is megkapják azt a belteret, amit az új Nightjet-egységek utasai élvezhetnek

Nyomásállóság-vizsgálat egy másodosztályú ülőhelyes kocsin. Ausztriában ez nagyon nem csak elvi kérdés, sajnos több olyan eset is előfordult már (nem csak osztrák járművekkel), amikor például ajtó repült le a vonatról egy alagútban

Kedves gesztusként a vitrinben megcsodálhattuk az ÖBB TS, azaz újabban ÖBB Train Tech összes ügyfelét és karbantartott típusát kicsiben - egészen váratlan magánvasúti cégek is az osztrák államvasút karbantartási kompetenciájára bízzák járműveiket

A régi csarnokban kapott helyet a terepasztal-szekció és az ugrálóvár is, mögötte pedig nappali és éjszakai forgalmú kocsik pihennek a munka szünetében - a simmeringi bázis széles portfólióját illusztrálandó

Ekkora üzemhez már dukál az üzemi tűzoltóság - a lánglovagok egyik veterán járművén meg is autóztatták a nagyérdeműt a telep területén

A kisebbeknek szánt szórakoztatás egyik csúcspontja volt a tűzoltós jellegű célbalövés vízsugárral - egy sematikus épület ablakait kellett eltalálni a vízzel

Jó ötlet volt a „forgóváztolás időre” műsorszám is, ahol a látogatók egy rövid szakaszon toltak el egy személykocsi-forgóvázat


Magyarics Zoltán

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.