2024. 01. 18.

Ennyien még sosem voltak

Megdöntötte saját rekordját a legkisebb német nehézmetróüzem, amihez valószínűleg hozzájárult egy nagyrendezvény is. Mennyi az annyi és arányaiban mit jelent ez?






Nürnberg és a vele szomszédos Fürth közös metróhálózata mai napig a legutolsó nehézmetró Németországban, emellett az egyik leginnovatívabb is. Az elmúlt fél évszázad során rengeteg változás történt Frankföld fővárosában, ami máig fontos nehézipari központ és többek között az MAN és a Siemens fontos fejlesztési és gyártási bázisainak székhelye.

Maga a hálózat folyamatosan növekszik, 2025-ben újabb két állomást nyitnak majd meg az alig három éve végállomásként funkcionáló Großreuth után a városhatár felé. Az egyre újabb területek bekapcsolása és a buszhálózat minden ilyen eseménynél esedékes átszervezése együtt okozza, hogy a gyors eljutáshoz elengedhetetlen a metró igénybevétele.

A Siemens által Bécsben gyártott G1 típusú szerelvények több, mint egy éve teljesen kiszorították a Pegnitzpfeil becenevű DT1-es motorkocsikat. Képünk a buszüzem 100 éves évfordulójának hétvégéjén készült egy karbantartásnak köszönhető egyvágányozás során.
(fotók: Adorján Péter)

A VAG által kiadott közlemény szerint 2023-ban a 49 állomás bejárataiba telepített fotocellás rendszer adatai szerint összesen 111 millió utas használta a föld alatti szolgáltatásokat. Ez 2022-höz képest 19 százalékos növekedés, ami erősen csalóka az akkor még időszakosan érvényben lévő egészségügyi korlátozások miatt. Viszont a korábbi rekordot jelentő 2019-hez képest is 1,2 millióval többen utaztak a három vonalon. Ehhez a kiemelkedő adathoz részben hozzájárult az Evangélikus Egyház páratlan években esedékes naggyűlése is, amit június 7. és 11. között rendeztek a városban. Június 9-én a napi rekordot is sikerült megdönteni, amikor 450 ezer utassal a napi rekordot is megdöntötték – ez egy átlagos pénteknél 50 százalékkal magasabb érték.

Havi bontásban már meglátszik a Deutschlandticket hatása is: július és október között minden hónapban 10 millió felett volt az utasszám. Október ezen belül maximumot jelent 10,4 milliós értékkel. Tim Dahlmann-Resing, a VAG szóvivője hozzátette, hogy a napon belüli eloszlást vizsgálva a csúcsidőszakokon kívül is a korábbinál magasabb arányokat tapasztalnak, ami bizonyossal határosan a kedvező árazású termék hatása. Ennek okán újra felhívták a figyelmet, hogy a közlekedési fejlesztések mellett a Deutschlandticket finanszírozása hosszú távon is megoldást igényel és nem csak a következő választásokig terjedően.

Adorján Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.