2022. 10. 28.

Hétvégi gyors – 2022. október 22-28.

Rekordkísérletre készül az RhB. Generációváltás a nürnbergi metróban és a budapesti buszflottában. A lengyelek bimodális fővonali mozdonyt vesznek, a MÁV-Start újrafestett egy Szergejt.

Rezsicsökkentett temetői forgalom


Budapest | Magyarország – Az elmúlt évekhez képest kevesebb sűrítéssel és rendkívüli járattal vág neki a Budapesti Közlekedési Központ a halottak napi forgalomnak. Az elmúlt évekkel ellentétben 2022-ben nem közlekedik majd például a 30B autóbusz Újpest-Központ és a Megyeri Temető között, de a 37B villamos is csak a hétvégén jár majd a Keleti pályaudvar és az Új köztemető között. Szintén eltűnt a kínálatból a hol 68A, hol 68B jelzéssel szereplő rendkívüli járat Kőbánya-Kispest és az Új köztemető között. A 2022-es menetrendben szintén nem lesz önálló 8A busz sem, helyette a 8E-t sűrítik a teljes vonalon, azaz Kelenföld és Újpalota között – cserében a 7E viszonylat a hétvégén csak néhány esti indulással bír majd, a kapacitását a 8E-be forgatta át a közlekedésszervező napközben. Kérdés persze, hogy mennyire fogja befolyásolni a hétvégi menetrendi kínálatot a személyzethiány, hiszen ez napi szintű probléma a budapesti tömegközlekedésben még mindig. A BKK összefoglalója a temetők közlekedési kapcsolatairól ide kattintva böngészhető.


Az utolsó magaspadlós...


Budapest | Magyarország – Elbúcsúztatták az utolsó Ikarus 260-as autóbuszt a 99-es vonaláról. Pikó András józsefvárosi és Gajda Péter kispesti polgármester mellett ott volt az eseményen Karácsony Gergely főpolgármester is. A hangzatos ígéretek szerint már csak alacsonypadlós, kénylemes autóbuszok közlekednek a szóló kocsikkal kiszolgált vonalakon.
Ennek ellenére a Winmenetrend adatai szerint október 28-án kora délután a 98-as és a 98E viszonylatokon a BPI-534, a 161A vonalon a BPO-102, a 135-ös vonalon az NLZ-789-es szállította az utasokat.
Az eseményre sem a BKV, sem a BKK, sem a Főpolgármesteri Hivatal nem tartotta fontosnak meghívni a szakmai sajtót, így köztük szerkesztőségünket sem. Az Ikarus 260-asok leállítása kapcsán feltettük kérdéseinket a Budapesti Közlekedési Központ szóvivőjének, Borsi Dávidnak is, azonban megkeresésünkre nem reagált, a sajtó számára ismert elérhetőségein nem lehet elérni.


Akár 60 milliárd az elővárosi közlekedés fejlesztésére


Prága | Csehország – A Středočeský Kraj vezetősége a prágai elővárosi közlekedés átfogó megújításását célozta meg 2035-ig. A cél egy gyorsabb, kényelmesebb és egyszerűbben igénybe vehető szolgáltatás kialakítása, amellyel az egyéni közlekedésről terelnék át az embereket – nincs új a söralátét alatt. A tervek között szerepel a Prága és Mladá Boleslav közötti vasútvonal villamosítása, azon belül pedig a Praha-Vysočany és Neratovice állomások között a pálya átépítése, kétvágányúsítása. A Prága és Kolín közötti vasútvonalának kapacitásának növelése a menetrendszerűséget növelné, ennek érdekében zajlott az elmúlt időben több pályafelújítás is.
De vezeték alá kerülne több mellékvonal is: Prága és Beroun között Rudná u Prahy felé (amerre az S6-os vonatok közlekednek, jellemzően három modulos RegioNova motorvonatokkal) is lehetne majd villanyvontatással közlekedni, valamint végre tető alá kerülne a Prága és Kladno közötti pálya villamosítása, részbeni kétvágányúsítása, valamint a Václav Havel Nemzetközi Repülőtér vasúti kapcsolata is. De megújul a járműpark is: a 70 és 120 férőhelyes járművek szegmensében használt, de felújított Stadler RS1, Alstom Coradia A TER, Alstom Coradia Lint és Siemens Desiro motorvonatok állnak fokozatosan forgalomba 2023 és 2026 között Kralupy nad Vltavou, Mladá Boleslav, Rakovník, Kolín, Nymburk környékén; valamint a Prága–Vrané nad Vltavou–Čerčany (S8) valamint a Čerčany–Zruč nad Sázavou (S80) vonalakon.
Ezzel a 810-es (nálunk Bzmot 117-es) sorozatú és a RegioNova motorvonatok teljesen eltűnhetnek Prága körényékéről. A második lépcsőben 240 és 400 férőhelyes elektromos motorvonatok beszerzése lesz a cél, a meglévő CityElefant-ok által biztosított kapacitás bővítésére, valamint részben az addigra 30. életévüket betöltő járművek cseréjére. A harmadik projekt pedig az alternatív hajtású járművek beszerzése lesz, de itt konkrétumokról egyelőre nem esett szó.


Bimodális PESA Gama mozdonyt vesz a PKP Intercity


Lengyelország – 16 darab, dízelmotorral ellátott villanymozdony szállítására kötött szerződést a PKP Intercity a PESA-val. A felsővezetékes üzemben 160 km/óra, dízelmotorral 120 km/óra legnagyobb sebességre alkalmas járművek egy összesen 7 millárd złoty értékű járműfrissítési program keretében érkezik, abból egy 554,6 milliós részt tesz ki. A prototípus már a jövőbeli üzemeltetőnél van, aki a pozitív tapasztalatok alapján döntött a beszerzés mellett. Az árban nem csak járművek, hanem azoknak az első 5 évben történő teljeskörű karbantartása is benne foglaltatik. Az első mozdonyt a szerződés megkötésével számítva 30, az utolsót pedig legkésőbb 48 hónap múlva kell a PESA-nak leszállítania.

Más gyártókkal ellentétben itt kevéssé sikerült elrejteni a kettős technikára utaló nyomokat
(fotó: PKP Intercity)


Új vonatok és olcsóbb jegyek


Helsinki | Finnország – Bár még nem kötöttek szerződést, de a VR a Stadler FLIRT motorvonatát választotta a Sami becenevű Sm2 sorozatú motorvonatok váltótípusának. Az első fix megrendelés 20 egységet foglal magában és 250 millió eurót ér, de további 50 egységre szóló opciót is tartalmaz. A mostani pályázaton a Bombardier Transportation, CAF, Hitachi Rail, Siemens Mobility és Škoda Transtech indult még. A svájciaknak nem ez az első megrendelésük, korábban több részletben szállítottak 81 FLIRT-öt Sm5 néven szintén helsinki elővárosi közlekedésének kiszolgálására.
A finnek is a közösségi közlekedés felé szeretnék tolni az embereket, ezért januártól áprilisig 10%-kal olcsóbb ÁFÁ-t kell majd fizetni a vasúti jegyekért is, amit az utasok is megkapnak a VR közlése szerint. Ezzel is segíti a kormányzat az elszálló energiaárakat megfogni. Másik érdekes változás, hogy a tehervonatokat főleg éjszaka közlekedtetik, amikor nem zavarják a személyszállító vonatokat és az áram amúgy is olcsóbb. Ettől a lépéstől azt várják, hogy energiát takarítanak meg és a szállítmányozási költségek sem szállnak el.


Nagyon hosszú kisvasút


Bergün/Bravuogn | Svájc – Holnap, azaz 2022. október 29-én kerül sor a Rhätische Bahn világrekord-kísérletére, amely során a világ leghosszabb személyszállító vonatát tervezik összeállítani. A 25 darab, négyrészes Capricorn motorvonatból álló, 1900 méter hosszú szerelvényt szombat reggel állítják össze az Albula alagútban. Innen délután 14 órakor indul el a menet az Albula vasútvonalon és közlekedik Bergünön, Filisuron és a Landwasser viadukton át Alvaneu állomásig. Az eseményt Bergünben változatos programok is kísérik, többek között itt is lesz nagyképernyős élő közvetítés, de a Bahnmuseum Albula is külön programokkal készül, meg lehet majd tekinteni a világrekord-vonatot H0 méretarányban is a terepasztalon. A eseményeket 14 órától online, a svájci blick.ch oldalán élőben is lehet majd követni.

Még ha a valóságban nem is lesz ennyire mindent áthidaló a szerelvény, mindenképpen érdekes kísérletnek lehetünk majd tanúi
(grafika: RhB)


Mégsem lesz magánvasúti éjszaka?


Utrecht | HollandiaTavaly nyári hírünk szerint hatalmas igény mutatkozik az éjszakai vonatokra és ez nem is változott. Viszont a cseh RegioJet és a holland European Sleeper Coöperatie U.A. együttműködése nem halad valami fényesen: egyszerűen hiányoznak a kocsik. Az eredetileg a 2022 decemberi menetrendváltással bevezetni kívánt vonatot majd csak 2023-ban tudják elindítani, de pontosabb dátumot nem közöltek.
A jelenség nem egyedi, az RDC másfél éve póbálta elindítani hasonló szolgáltatását, de a folyamatosan változó korlátozások miatt letett róla és jelenleg nincs tervben saját vonatuk, hanem a BTE-vel közösködnének a következő nyáron.


Generációváltás Nürnbergben


Nürnberg | Németország – Megérkezett és forgalomba is állt a 35. G1 sorozatú metrószerelvény Frankföld fővárosában. Mostanra az U1-es vonalon csak ilyen szerelvények közlekednek, illetve az idén 50. évfordulóját ünneplő üzem egyetlen DT1-ese mindennapos nosztalgiaként év végéig.



Újabb retró gép


Záhony | Magyarország – A MÁV-START retró-flottája újabb taggal bővült: az M62 187-es az elmúlt napokban készült el a záhonyi fűtőházban és az 1970-es években a régi csíkos fényezést felváltani hivatott átmeneti fényezést kapta a gép. A hosszatartók vonala alatt a szoknyalemez sárga, felette narancss színű lett, a pályaszáma pedig szerencsére szintén a régi, Helvetica betűs és a 628 187 helyett a régi azonosító szerepel a gép orrán, ráadásul (hasonlóan a 19-es Nohabhoz) itt is sikerült megoldani az önkényuralmi jelképek megjelenésének problémáját. Egyetlen kifogás az lehet csak, hogy a vasúttársaság által közzétett képek szerint a mozdony oldalán nincs meg az oldalsó, nagyméretű pályaszámfelirat. A MÁV-START közlése szerint a mozdony alapvetően Záhony térségében marad, de a retró hétvégéken biztos szereplő lesz majd a jövőben.



Jöjjenek a kínaiak?


Duisburg | Németország – Miközben egyre nagyobb hullámokat vet a hamburgi kikötőben részesedést vásárolni kívánó CSPL, a még építés alatt álló Duisburg Gateway Terminal nevű kikötőben fennálló 30%-os részesedésüket már júniusban – legnagyobb titoktartás mellett – eladták a Dusiburger Hafen AG-nak. Egyes vélekedések szerint nemzetbiztonsági érdekeket sérhet, ha a kínai cég lényeges mértékű részesedést szerez a hamburgi Tollerort kikötőben. A jelenlegi tulajdonos HHLA igyekezett leszögezni, hogy a kínai vállalat az előzetes megállapodásban foglalt 35 helyett legfeljebb 25 százalékos részesedést szerezhetne a területen. Azt még hozzátették, hogy 40 éves partnerségük van az ázsiai piaccal és ezt szeretnék továbbfejleszteni.

Valószínűleg teljesen véletlen, hogy egy COSCO-féle konténerszállítóról készült képet mellékeltek a közleményhez
(fotó: Thies Rätzke / HHLA)

Ha valakinek kétségei lennének, miért van felháborodás: a magyar állam által részben tulajdonolt és egyelőre nem igazán üzemelő trieszti terminál is a CSPL érdekeltégébe tartozik. Ugyan nyáron elindult már két tesztvonat Budapestre, folytatás egyelőre nincs. Viszont a projektcég már megtermelt évi 1 milliárd forintnyi veszteséget az adófizetők pénzéből.

Összeállította: Adorján Péter, Berky Dénes, Halász Péter, Mellár Marcell

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.