2021. 04. 07.

Magánvasúti éjszaka: alakul a Prága–Brüsszel tengely, indul a Prága–Przemyśl–Lemberg

Néhány éve még nem fogadtunk volna nagy összegben az európai éjszakai vonatok jövőjére, aztán az ÖBB jött, látott, és győzött, mostanra pedig a jelek szerint a magánvasutaknál is azt mutatja a számológép: van ebben fantázia. Nemzetközi együttműködés keretében indulhat el a 2022-es menetrendben a Prága [Praha/Prag]–Drezda [Dresden]–Berlin–Amszterdam [Amsterdam]–Brüsszel [Bruxelles/Brussel] útvonalon közlekedő éjszakai vonat. Míg néhány éve még a DB, a ČD és a PKP együttműködésében járt ezen az útvonalon éjszakai vonat, most a RegioJet és az European Sleeper indítaná be a járatot. Eközben a RegioJet már idén jön a Prága [Praha/Prag]–Przemyśl [Premissel]–Львів [Lviv/Lwów/Львов/Lemberg/Ilyvó] vonattal.


Részben az egykori CNL Phoenix, részben a Jan Kiepura EN-vonatok útvonalán, a Prága–Drezda–Berlin–Amszterdam–Brüsszel útvonalon indulhat új járat a 2022-es menetrendben. Nem is akárhonnan jött a friss hír: a cseh RegioJet és az új holland magánvasút, a European Sleeper együttműködésében kerülhet ugyanis a menetrendbe az új nemzetközi, piaci alapokon működő éjszakai vasúti kapcsolat. A vonatok kora este indulnak Prágából és Brüsszelből, másnap reggel érkeznek meg a vonal túlsó végére - a RegioJet közléményben pontos menetrend nem szerepelt még, hiszen eszerint még ezután kerülnek beadásra a menetvonal-igénylések. A tervek szerint turisztikai és üzleti célú utazásokhoz is alkalmas időben járnak majd a vonatok - ennek megfelelően kora esti prágai indulást és a brüsszeli végponton az uniós intézmények munkakezdéséhez igazított érkezést terveznek. Ami az értékesítést illeti, az érintett országok helyi vasútjait is be kíváják vonni – más kérdés, hogy az államvasutak ettől szinte biztosan mereven elzárkóznak majd, érthető okokból. Van abban igazság, amit a Reiojet tulajdonosa, Radim Jančura egy tavalyi interjúban mondott a „torta méretét" illetően, de a nemzeti vasutak erre azt mondják, hogy az Ő partnerük a másik nemzeti vasúttársaság, és a kör be is zárul.

Még az államvasúti időkben közlekedett Prága és Amszterdam között a CNL Phoenix.
Adorján Péter felvételén a CNL 456 számú vonat érkezik Drezdába a 371 005-ös Bastarddal 2014-ben.

A vasút európai évéhez kapcsolódóan jelentette be a cseh RegioJet és a holland European Sleeper az együttműködésüket, amelynek keretében nem csak ezt az útvonalat szolgálnák ki, hanem több más, elsősorban közép-európai desztinációt is elérnének a jövőben – írja a RegioJet sajtóközleménye. A Prága–Brüsszel tengely 4 fővárost fűz fel, és mind turisztikai, mind pedig üzleti potenciálja van. A cseh cég már komoly tapasztalatokkal rendelkezik éjszakai vonatok terén: Prága és Kassa között már évek óta sikeres a „csehszlovák belföldi" éjszakai járatuk, a tavalyi nyáron beindított adriai fürdősvonat pedig 2021-ben is útnak indul majd, sőt, Splitbe is eljut. Újdonságként ezek mellé idén érkezik még egy Prága–Przemyśl–Lviv (Lemberg) éjszakai vonatpár is, mely minden bizonnyal az intenzív ukrán-lengyel/cseh vendégmunkás-forgalomra épít, és megfelelő árak mentén sikerre van ítélve.

Eközben az új belépőnek számító European Sleepers célja is ambiciózus, ők Belgiumból és Hollandiából indulva kívánják újraépíteni az európai éjszakai vonatos hálózatot. Ami a RegioJet-együttműködést illeti, más közép-európai kapcsolatokat is terveznek. Nagy fantázia ide sem kell, adja magát az ÖBB által is beindított Brüsszel–Bécs tengelyre mozdulás, akár Budapestig bővítve, vagy még kézenfekvőbb a varsói irány. A European Sleepers érdekessége, hogy ez a holland cég gyakorlatilag egy alulról épülő, közösségi vállalkozás, mely vasútbarátokat, politikusokat, az éjszakai vasúti közlekedésben érdekelt kis- és középvállalkozásokat tömörít.

Éjszakai reneszánsz, most már magántőkéből is?

Amint a bevezetőben említettük, az ÖBB NightJet 2016-os indulása kapcsán szerkesztőségünk jelentős része erősen szkeptikus volt - ne feledjük, akkoriban minden állami vasúttársaság két kézzel szabadulni igyekezett a hálókocsis vonatoktól, így kiszáradni látszott a piac, legalábbis ami az érdekelt partnereket illeti. A főbb okok között biztosan szerepelt a fapados légitársaságok előretörése, illetve az, hogy az európai vasúti szolgáltatási piac liberalizációjával az éjszakai járatok nemzetközi jellegük miatt sorra kerültek ki a nemzeti közszolgáltatási szerződések keretei közül. Ez utóbbinak köszönhetően egyes, kevésbé elkötelezett nemzeti vasutak pénzügyi okokból (vagy pusztán érdektelenség miatt) elkezdték megnyomni a ceruzát vagy egyéb módon kihátrálni az éjszakai vonatokból. Közismert, hogy a Budapest–Velence Venezia EN esetében az olasz vasút adta meg a kegyelemdöfést vaskos pályahasználati és vontatási díjakkal, de a Deutsche Bahn AG sem bánik óvatosan a számológéppel, amikor a Kálmán Imre EN nyúlfarknyi német szakaszának díjait meghatározza. (És persze saját éjszakai érdekeltségeit tokkal-vonóval beszántotta.) De említhető itt a Horvát Vasút szintén közismerten érdektelen hozzáállása a nemzetközi vonatokhoz - főleg, ha egy hosszú éjszakai vonat és Split neve merül fel egy mondatban. A jelek szerint persze van az a (pandémia miatti pénzszűke?) helyzet, amikor kemény valutáért ők is sok mindenre hajlandóak, hiszen a kemény hegyi terepnek számító és nem túl nagy kapacitású spliti vonalon idén nyáron legalább három nemzetközi éjszakai vonatot is elvisznek a MÁV-START, a RegioJet és az ÖBB-ZSSK páros számára.
A kocka viszont fordulni látszik. Ebben valószínűleg ugyanúgy szerepet játszik az ÖBB sikere, mint a „klímatudatosság" miatt visszatérő utasigény, vagy éppen SARS-CoV-2 pandémia piacformáló ereje, mely sok légitársaságot lenullázott, szétzilálta a kapacitások tervezhetőségét (vajon az eladott/lízingből visszaadott gépek helyén mi lesz, ha véletlenül „visszacsap” a járvány után az utazási kedv?) és végső soron felértékelődni látszik a vasutak általánosságban még mindig merevebb, ám emiatt kevésbé kiszámíthatatlan tarifarendszere. Mindenesetre a NightJet eljut Amszterdamig, a svájci SBB visszaszállásával pedig Barcelona kerülhet vissza az éjszakai vonatok térképére. Az ÖBB készül egy újabb nagy gurításra, jön az Orient-expressz újratöltve, azaz a régen lebegtetett Bécs–Párizs NightJet; sőt, egyes mértékadó pletykaforrások szerint London is a célkeresztben van, ami tényleg k***a nagy dolog lenne, hogy egy magyar klasszikust idézzünk. Ennek kapcsán a MÁV-Startnál már megpendítettük a Budapest–Inverness közvetlen hálókocsi ötletét, úgyhogy ha megvalósul egy ilyesfajta őrültség, ne mondják, hogy nem szóltunk! Komolyra fordítva a szót, a RegioJet „belcsehszlovák” Prága–Kassa éjszakai vonatai sikeresek évek óta, tavaly a Prága–Fiume nyitány is a járványhelyzetben várhatónál sokkal jobban teljesített, így elég egyértelműnek tűnik, hogy bizonyos piacok elviszik a hátukon a koncepciót. Ez abból a szempontból nem is akkora meglepetés, hogy bár az ÖBB is állami vasúttársaság, a NightJet egy piaci szolgáltatási szegmens, tehát nekik is javarészt ugyanazokat a számításokat kell lefuttatniuk, mint egy magánvasútnak. Ha innen nézzük, csak idő kérdése volt, hogy a magánvasutak is összeszedjék a bátorságot. Az is világosan látszik, hogy egyes, egyébként jó potenciálú piacok továbbra sem egyszerűek – például Olaszországba kis túlzással nehezebb nemzetközi vonatot indítani, mint a Holdra. Pedig Róma, Milánó, vagy akár az olasz tengerpart még talán ősszel, esőben is eladható lenne. Az éjszakai vonatok bizonyos szempontból eleve hendikkepel indulnak a ringbe, hiszen jellemzően nagyok a távolságok, így a pályahasználati díjak – viszont ezt kevesebb „ülőhellyel” kell kitermelni: egy másodosztályú ülőhelyes kocsinál meg egy részben négyágyasként foglalt fekvőhelyes is kevesebb utast visz, de az igazi nehéz dió a tipikusan 30 utasnál kevesebbet szállító hálókocsi. És akkor még nem is beszéltünk a személyzetigényről, vagy a tipikusan drágább fekvőhelyes- és hálókocsik bekerülési költségéről! Ezen a ponton izgalmas kérdés, hogy egyes, nehezen penetrálható vagy csak aránytalanul drága viszonylatok (pl. hosszú olasz, francia, német szakaszt tartalmazók) esetében előállhat-e olyan helyzet, hogy egy eltérő kiinduló állomásokban érdekelt magán- és állami vasút tud szerelvényegyesítéssel betörni? Elég eretnek elképzelésnek tűnik például egy ÖBB-RegioJet koprodukciós Prága/Bécs–Párizs, de 2016-ban annak tűnt egy NightJet-ként újraéledt Donauwalzer EN is. Addig is, tessék lábbal szavazni, arccal az (éjszakai) vasút felé!

Halász Péter, Magyarics Zoltán

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.