Ha minden rendben megy, már a 2024 decemberében forgalomba állhatnak a Morva-sziléziai kerületben a České dráhy akkumulátoros RegioPanter motorvonatai. Kicsi zöld, kicsit kék; de leginkább új, jelenleg csak átszállással létező kapcsolatra ad lehetőséget.
2024. 05. 03.
2024. 05. 01.
Igazi EuroRegio – amikor még az EU-ban is újak voltunk
Magyarország – kilenc másik állammal együtt – 2004. május 1-jén csatlakozott az Európai Unióhoz. Az akkori, valóban történelminek számító pillanatok közül most egy nagyon-nagyon apró darabot ragadunk ki és mutatunk meg két évtizedes távlatokból. Az akkor készült – technikailag erősen kifogásolható – fényképek ma már szinte felbecsülhetetlen kordokumentumnak számítanak.
2024. 04. 30.
Lehet még néhánnyal több?
2024. 04. 28.
Elvonult a Tornádó
Csehországban véget ért a Tornádo korszak: három napos ünnepsorozattal zárta a České dráhy a 45-50 éves sorozat karrierjét. A záróünnepségre Olomoucban került sor, ahol még a retró fényezésű, ám 560-as sorozatba tartozó motorkocsi is megjelent. A vég nem teljes: a járművek nem mindegyike végzi valamelyik járműtemetőben: az egyenáramú darabok az utolsó RegioPanter megérkezéséig még a tartalékállomány részét képezik, utána pedig egy szerelvény nosztalgiaállományba kerül.
2024. 04. 27.
Hétvégi gyors – 2024. április 21–27.
Szegedi nosztalgianap hétfőn. Vonatbefolyásolót kapott a Stadtbahner. Automatizálnák a fogast Svájcban. Bulgária is csókolózik. Alternatív hajtású buszokat vettek Brandenburgban. Forgalomban az első dortmundi Vamos.
2024. 04. 24.
Tovább koncentrálódik a német piac
Eltűnés előtt áll Németországban is a sokáig sikeresnek látszó, de évek óta csak súlyos veszteségeket termelő vasúti szolgáltatója. A piacnyitás egyik állócsillagának végérvényesen bő három éve fellegzett be, de a csődöt is csak nehezen és a megrendelők belátása miatt sikerült elkerülni.
Essentől Utrechten át Hamburgig – az Abellio-sztori.
Essentől Utrechten át Hamburgig – az Abellio-sztori.
2024. 04. 23.
Jutalomjáték és bosszúságok
2024. 04. 21.
Húsvéti nyúl 72 – 2024. évi 3. adás
Szervezési és technikai hibák nehezítették ezen adás létrejöttét, de annál nagyobb örömmel tesszük közzé a legújabb tartalmat. Európai vasúti körutazásunkat Magyarországról indítjuk és oda is érkezünk vissza, de érintjük Ausztriát, Németországot és Csehországot is. A vonaton a Vármegye- és Országbérletek érvényesek!
2024. 04. 20.
Hétvégi gyors – 2024. április 14–20.
Elhunyt a TGV formatervezője. Bulgáriában emelnek, Németországban csökkentenek az árakon. Alternatív meghajtásokat szállít a Solaris. Svájcban már a jövőt tervezik. Használt mozdonyokkal erősítenek a Hindenburg-gáton. Automata kisbusz az USÁ-ban is.
2024. 04. 17.
Lovaktól a villanybuszig – 110 éve buszozhatunk Drezdában
2024. 04. 16.
Saját csarnokot kapnak a KISS-ek
2024. 04. 13.
Hétvégi gyors – 2024. április 7–13.
Egyszerűbb jegyváltás Dániában. Frissített EU-mozdony Ausztriában. Sopronban mozdonyra is szerződtek. Csavargatják az árakat Németországban. Keskeny nyomtávú motorvonat a LEB-nek. Hannover is beszáll az ICE-karbantartásba.
2024. 04. 11.
Sínen az első Mireo Plus B
2024. 04. 10.
Úton az első ComfortJet
2024. 04. 06.
Hétvégi gyors – 2024. március 31–április 6.
Kalauz nélküli körvasút. Az Alstom saját maga szolgáltat Nagy-Britanniában.Készülnek az új vilniusi trolik Plzeňben, Stuttgartban pedig a hatvanadik új Stadtbahn-kocsi is forgalomba állt. A BKK új automatákat tesz a régiek helyre, de a régen leszerelteket nem pótolja. Rövid hírek a kattintás után.
2024. 04. 04.
Türingiai alternatívák
Középtávon szeretné kiváltani a jelenleg még gázolajjal működő vasúti szolgáltatásokat a természeti adottságaiért ismert és kedvelt, de emiatt nehéz terepnek számító Türingia. Nem csak az alapvető regionális szegmenst meghatározó Stadler RS1-esek, de a gyors interregionális kapcsolatokat biztosító RegioSwingerek is a kilövési listára kerültek. Teljes dízelmentesítés ugyan nem lesz, de a mai üzemeltetési hálózatokat átszabják.
2024. 04. 01.
Húsvéti vonathelyettesítő – 2024. április 1.
Pont került a GYSEV körüli vitákra. Nagy siker az Országbérlet: Ausztria és a Wizz Air is csatlakozik. London után Budapesten is lesz SuperLoop.
2024. 03. 30.
Hétvégi gyors – 2024. március 24–30.
Villamos motorvonatok leköszönnek, gőzmozdonyok felélednek Csehországban. Célegyenesben a woltersdorfi akadálymentes közlekedés. Ismét bővült a pozsonyi trolihálózat.
2024. 03. 28.
Motorvonatra vált a soproni IC
2024. 03. 27.
Sikeres volt a tárgyalás: rugalmasabb munkaidő jön a DB-nél
2024. 03. 24.
Railjet 2.0 - Frissít az ÖBB
Némi csúszás után március 22-én utasforgalomba helyezte az ÖBB a Railjet-márnakév alatt közlekedő második generációs Siemens Viaggio szerelvényt, melyet az első utasforgalmi menet előtt a sajtó képviselőinek is bemutattak. Az új vonatok első körben a München–Innsbruck–Verona tengelyen, azaz a Brenner-hágón át zajló német-osztrák-olasz nemzetközi forgalomban kerülnek bevetésre. Képes bemutatónk a bécsi főpályaudvar autószállító termináljáról a hajtás után!
2024. 03. 23.
Hétvégi gyors – 2024. március 17–23.
Új villamosok Pozsonynak. Hosszú távra szerődtetnék az ESKO-t. Már kutyának és kerékpárnak is könnyen vehetünk jegyet. A jövővel kísérletezik az SBB. Megérkezett az első új fogaskerekű Zürichbe.
2024. 03. 20.
Teljes az ICE 4-flotta
Messzire nyúlik vissza az ICE 4-es sorozat története, de mégis csak a Deutsche Bahn történetének legnagyobb nagysebességű járműbeszerzése. Az eredeti elképzelésektől végül több ponton eltérő formában gyártott sorozatból elkészült az utolsó darab is és nevet kapva újfent forgalomba állt. A flottamegújítás nem áll le, sőt az igazi változások még csak ezután jönnek.
2024. 03. 18.
Tovább nő a RegioJet
2024. 03. 16.
Hétvégi gyors – 2024. március 10–16.
Kivezeti a DB a fizikai kártyát. Engedélyt kapott a luxemburgi TRAXX MS3. Franciaországban nem lesz olcsóbb a bérlet. Elkészült Wilma. Megvenné a bérelt mozdonyokat a ČD.
Hírösszefoglalónk március idusán a kattintás után.
Hírösszefoglalónk március idusán a kattintás után.
2024. 03. 12.
Ki szeretné Inát?
Lejáróban van Bajorország legnagyobb presztízsű vasúti közszolgáltatási szerződése, a tartományi megrendelő pedig közel négy évvel előre szeretne eredményt hirdetni a pályázaton. A térképen A betűt formázó szolgáltatási hálózat jelenleg nem teljesít kiemelkedően, pedig minden szempontból kivételes lehetősége lenne rá.
2024. 03. 11.
76 éves a Gyermekvasút – egy megcsúszott köszöntő
Némileg visszatekintés jellegű cikkünkben egy több szerzőnk életében meghatározó élményeket adó helyszínt mutatunk be, ahova reményeink szerint időről-időre vissza fogunk még térni. A járműsimogató a karácsonyi bejglimérgezés kiheverésére tökéletesen megfelelt, ráadásul mindezt szabadtéren, jó levegőn tölthettük.
2024. 03. 09.
Hétvégi gyors – 2024. március 3–9.
Örömhírekkel szolgált a Stadler németországi divíziója. Mozdonyokat vett át a ČD. Kicsi lett a villamos Ulmban. Véget ért a TWINDEXX vesszőfutása Svájcban. Jöhetnek az innovatív lengyel kocsik. Damoklész kardja lebeg Flandriában.
kulcsszavak:
#nyúz,
59 (DPP),
Belgium,
BOGESTRA,
ČD,
Csehország,
DPP,
EVAG,
H. Cegielski,
Lengyelország,
Németország,
PKP Intercity,
SBB,
Siemens Mobility,
Solaris Trollino 24,
Stadler Rail AG,
Svájc,
SWU,
TWINDEXX,
Van Hool
2024. 03. 06.
Elindult a második ütem
2024. 03. 02.
Hétvégi gyors – 2024. február 25–március 2.
Budapest-bérletet vegyenek a BKK-sok! Üzleti váró: korlátozott a belépés. Újabb fekete gépek érkeznek. Miért veszélyes vasútra a hajózás? Ha Svájc, akkor alagút. Hírösszefoglalónk.
2024. 02. 28.
Visszatérhetnek a Sputnik-vonatok
Berlinben a sok évnyi stagnálás és a tyúklépésben fejlesztés után egy hónapon belül a második nagyobb volumenű és a közlekedési hálózatot évtizedekre meghatározó beruházásról döntöttek. Úgy tűnik, hogy a sok évig halogatott és már unalomig ismételt projektek mellé újat is fel tud mutatni a Vörös városháza.
2024. 02. 24.
Hétvégi gyors – 2024. február 19–24.
Nincs már lehúzható ablak a bisztrókocsin. Generációváltás kicsiben. Tengerentúli FLIRT. A csehek megint bevásároltak a németeknél. Hírösszefoglalónk.
2024. 02. 23.
A törzsutasok járnak rosszul?
Március 1-je még egészen messze van, a Nagy Nemzeti Tarifareform csak ekkor lép életbe, így még bőven van idő gondolkodni az átalakításokon. Mint azt a korábbi írásunkban is említettük: kérdéses a MÁV-START által kínált „törzsutas-kedvezmények” sorsa – de tervek vannak ám. A végeredmény azonban borítékolható: a törzsutasok többet fizetnek.
2024. 02. 21.
Linzben bővítenék a vasutat
2024. 02. 19.
Egy retúrt kérek – most még
Az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) már a Budapest-bérletek jövője kapcsán reflektorfénybe került és január második felére sikerült is megállapodnia a fővárosnak és az ÉKM-nek egy alapvetően régebb óta húzódó elszámolási vitában. De vajon mi mindent hoz(hat) a Lázár János miniszter által belengetett „nagy tarifareform” március 1-jétől? A szaktárca hallgat, de mi nem! Részletek a hajtás után.
2024. 02. 18.
Hétvégi gyors – 2024. február 11–18.
Épülhet az új garázs Stuttgartban. Emeletes indukciós buszok az USÁ-nak. Egységesíti a biztosító berendezéseket a BLS. Továbbra is stabil a Solaris helyzete Romániában. Újabb ragadozómadarakat vesz az SBB.
kulcsszavak:
#nyúz,
Alexander Dennis,
BLS,
Ebusco,
Kalifornia,
Magyarország,
MÁV-csoport,
Németország,
Románia,
SBB,
Solaris,
SSB,
St. Gallen,
Stadler Rail AG,
Stuttgart,
Svájc,
Szlovákia,
Thales,
USA
2024. 02. 16.
Veszélyben a legkisebb
Alig 30 évvel a megmentése és jórészt visszaépítése után újra elveszhet Németország legkisebb villamosüzeme, mert viták támadtak a finanszírozást illetően. Jogilag elméletileg rendezett a helyzet, de a kerületi vezetés nem elégedett ezzel, mindeközben a város csak a turisztikai attrakciót látja benne. Sikeres lehet-e egy háromoldalú megállapodás, ha csak az egyik fél igazán elszánt?
2024. 02. 14.
Rövid, drága, de fontos kapcsolat épülhet
2024. 02. 12.
Der T6A2 sagt Tschüss!
Eltűnőben van egy méretosztály az európai villamosüzemekből, aminek vannak műszaki és gazdasági okai is. Viszont a közlekedésbarátok szíve mégis fáj kicsit egy végleges kivonáskor. Rossz időpontban került „piacra” és ennél fogva nem készülhetett belőle túlzottan sok, de évtizedeken át meghatározó típusnak számított több kelet-német villamosüzemben. Két hete második alkalommal is hivatalosan és immár valóban véglegesen elbúcsúzott a napi forgalomtól egy fél napos rendezvény keretében a cseh villamosgyártó egyik utolsó fejlesztése.
2024. 02. 10.
Hétvégi gyors – 2024. február 4–10.
Okosan csökkent árat a TNW. Kevesebb pénzből gazdálkodhat a DB. Kapacitást növelnek Közép-Németországban. Karbantartást is vett az Alpha Trains. Épül és tesztelik az ETCS-t a csehek.
kulcsszavak:
#nyúz,
2. Stammstrecke,
Basel,
Belgium,
BVB (Basel),
Csehország,
DB AG,
ETCS,
finanszírozás,
járműbeszerezés,
kapacitásproblémák,
Mainz,
München,
MVG Mainz,
Németország,
Svájc,
tarifapolitika
2024. 02. 08.
Nem kell még temetni a trolibuszt!
2024. 02. 06.
Sivatagi Intercity igényre szabva
2024. 02. 03.
Hétvégi gyors – 2024. január 28-február 3.
Újabb kocsikat vásárol Izrael. Gondok a vasúton Ausztriában és Alsó-Szászországban. Változhatnak a vezetési és pihenőidők a buszoknál. Elektromosít Kladno.
2024. 01. 30.
Már Dániában van a Talgo
2024. 01. 27.
Hétvégi gyors – 2024. január 21-27.
Nem csak Prágában okoznak gondot a hidak. Tovább darabolják a Thales-t. Új kerékpáros szolgáltató az NS-nél. Keresztbe tett a természet a DB-nek.
2024. 01. 25.
Marad az ár – egyelőre
2024. 01. 23.
Újra keménynek mutatkozik a szakszervezet
Kellemetlen hírekre ébredtek a német ingázók január 21-én, mivel a vasúti dolgozókat tömörítő kisebbik szakszervezet ezúttal hat napra hirdette meg a munkabeszüntetést. A 2023 ősze óta húzódó bérvita során ez már a negyedik sztrájk lesz, egyezség pedig a szakszervezeti oldal konoksága miatt egyelőre nem várható. Mit szeretne elérni a GDL az általa képviseltek számára és mit ajánl a munkáltatói oldal?
2024. 01. 21.
Ez volt 2023 – megkésett évértékelő
2024. 01. 20.
Hétvégi gyors – 2024. január 14–20.
Romániában fiatalodhat a mozdonyflotta. Újabb hidrogénes vonatot vesznek az olaszok. Pótdíjakkal hencegnek a szolgáltatók. Bontják a kölcsönzött kötélvasutat. Növekvő szállítási kapacitások városi és regionális vonalakon. Hírösszefoglalónk a hó alól.
2024. 01. 18.
Ennyien még sosem voltak
2024. 01. 15.
Megnyílt a legújabb ICE-javító műhely
Elit klubhoz csatlakozott Cottbus/Chóśebuz a legújabb munkahelyeinek üzembeállításával: többek között Hamburg, München, Berlin és Frankfurt am Main mellett a Lausitzr régió fővárosában is magas technológiájú munkahelyek biztosítják a német vasút zászlóshajójának karbantartását. A beruházás még nem zárult le, sőt évtizedek óta húzódó hiányosságokat is pótolnak a farvizén.
2024. 01. 13.
Hétvégi gyors – 2024. január 7-13.
Járműhiánnyal küzd az SBB. Villamost épít Essen. Prágában továbbra is kritikus a hidak állapota. Új metrót kapott Berlin.
2024. 01. 11.
14T, 15T, …, 52T
Kezdetben még sok jelentkező volt a nagynak számító prágai pályázatra, de folyamatosan lemorzsolódtak. Viszont sikerült a kitűzött egy éves határidőt tartani és nem érkezett beadvány sem a felügyelő hatóságokhoz, így a legjobb ajánlatot tevő cég gyárthatja Prága új villamosait. Az Alstom és a Siemens még korábban, utolsónak a PESA adta fel az eljárást, így csak a Škoda és a Stadler Rail maradt végig versenyben.
2024. 01. 09.
Átöltözött a Szlovén Vasút
2024. 01. 06.
Hétvégi gyors – 2024. január 1–6.
Ikonikus járművek tűnnek el a német pályákról. Változtat a PKPIC. Fiatalít az SŽ. Adót emelt Párizs.
Újévi hírválogatásunk.
Újévi hírválogatásunk.
2024. 01. 04.
Nagy tétellel kezdik a villamosítást
Feliratkozás:
Bejegyzések (Atom)