Szigorúan titkos magyar vonatok. Emelkedő német helyjegyárak. Zöldül a mátranováki forgóvázgyár. Norvégiában az első Coradia Stream.
Megérkezett az első
Oslo | Norvégia – Az Alstom és a Norske tog bemutatta a Coradia Stream északi verzióját, mellyel a norvég főváros környékén lehet majd utazni. A 2021-ben megrendelt motorvonatokat természetesen késve szállítja a gyártó, így utasforgalomban optimális esetben 2026 júniusától lehet majd találkozni vele. Ennek feltétele, hogy a szükséges engedélyeket megszerezze a típus, amihez a tesztek még csak most kezdődnek. A megrendelésben még 77-es típusként hivatkozott járművek az N05 azonosítót kapták, az L1 és L2 vonalakra 36 darab érkezik belőlük, végsebességük 160 km/h lesz. Emellett a 200 darabos keretszerződés terhére további 19 darab N06 sorozatú motorvonatot is lehívtak, melyek a 200 km/h végsebességükkel a távolságibb vonalakra fognak kerülni, várhatóan 2027-től. [AP]
A Bane NOR Grorud műhelyében mutatkozott be az újdonság
(fotó: Nikolas Gogstad-Andersen / Norske tog)
(fotó: Nikolas Gogstad-Andersen / Norske tog)
Újabb titkosítási szintet lépett a MÁV
Budapest | Magyarország – Megszűnt az EMIG szolgáltatás a MÁV-csoportnál, legalábbis annak publikus változata. Az eredetileg belső rendszernek tervezett, de kifelé is kinyitott „mozdonykövető” az után szűnt meg, hogy Vitézy Dávid közlekedési szakpolitikus a pünkösdi hosszú hétvégi teljesítményt finom kritikával illette. A pénteki komment- és posztháború után Lázár János miniszter utasítására Hegyi Zsolt vezérinfluencerigazgató elrendelte, hogy mintegy 300 busz álljon készenlétben a balatoni vonatok tehermentesítésére, miután a pénteki napon összeomlott a közlekedés egy sorompóhiba miatt. A hiba egyértelműen a karbantartás hiányára vezethető vissza, de a miniszter inkább a több mint tíz éve a rendszert szállító Siemensre mutogatott duzzogva. A hétvége többi napján a vonatok késését vonatszámváltással próbálta a MÁV-csoport eltussolni, erre mutatott rá Vitézy Dávid, miszerint az EMIG felületén még így is láthatók a vonatok. A következő hétvégére időzítve, pénteken dél körül a Lázár-Hegyi duó utasítása nyomán végül lelőtték a publikus EMIG adatait, hivatalosan persze azt fejlesztésnek álcázva.
Példát vehetnének
Az ilyen lépés kifejezetten hasonlít a Szovjetunióban és a kommunizmus évtizedeiben Magyarországon is bevett gyakorlathoz – leginkább a legmélyebb sztálini és rákosista időkre hajazva. Ahelyett, hogy Lázár János miniszterként őszinte és transzparens működésre próbálná meg rászorítani a MÁV-csoportot, a semmit sem érő, csak a híradásokban jól mutató Országos Haváriaközpont megszervezésére futotta csak, valamint arra, hogy az év elején titkosítsák a vonatösszeállítások terveit, előtte a járműállomány adatait minősítették titkosnak 10 (!) évre – nagy, átfogó összeállításunkat ezért nem írhattuk meg hiteles adatokat közölve már évek óta, legutóbb 2023-ban tehettük ezt meg –, most pedig már a mozdonyok követésére lehetőséget adó rendszert is. Utóbbi rengeteg vasútbarátnak és szakembernek segített, így nekünk is, hiszen egy-egy retró hétvégén is nagy segítség volt látni, hogy merre jár egy-egy specifikus mozdony – ennek mostanra vége. Sajnos azonban Lázár János és főleg Hegyi Zsolt, valamint a Hegyi Zsolt által a MÁV-csoport nyakába ültetett némelyik vezető mandátumának nincs vége. Pedig példát vehetnének Walter Katalinról... [HP]
Csavargatják az árakat
Berlin | Németország – A szokásos kis menetrendváltással, június 15-től változások lépnek életbe a Deutsche Bahn távolsági szolgáltatásai esetében és némelyik erősen megdrágítja az utazást. De kezdjük a sokak számára pozitív hírrel: 9,99 helyett akár 6,99 € is lehet egy egyúti jegy ára a nyári időszakban, ami BahnCard tulajdonosaként akár 5,24 € végárat is jelenthet. Viszont ugyanekkortól 5,20 helyett 5,50 € lesz a helyfoglalás ára másodosztályon, első osztályon ugyanez 6,50 helyett 6,90 lesz. Igazán rosszul viszont a családdal utazók járnak, mivel megszűnik a fixen 10,40 € árú családi helyfoglalás és így mindenkinek a normál árat kell fizetnie, ami irányban jelentős drágulást okoz. Bár a politikai palettán mindenki elítélte az utóbbi változást, a konszern vezetése szerint a tavalyi évi 1,8 milliárdos veszteséget kompenzálni szeretnék. [AP]
Zöldáram már a gyártásban is
Mátranovák | Magyarország – Tovább korszerűsíti magyarországi gyárát az Alstom, ezúttal 1,5 MW teljesítményű napelemes rendszert telepítenek, amellyel az éves igények 23 százalékát kívánják fedezni. A 6.600 m² felületű rendszert az E.On üzemelteti majd 15 évig, a számítások szerint 617 t szén-dioxid-egyenértékű emissziótól kímélik meg a környezetet.
Összeállította: Adorján Péter, Halász Péter