Megérkezett az új magyar menetrend. Logisztikai kiállítást tartottak Münchenben. Csomagmegőrzőt és csomagautomatát kombinál az ÖBB.
Giganttal tilos fürdeni!
Budapest | Magyarország – A minap szolgálatképtelenné vált Gárdonyban az IC 864 számú vonat mozdonya, a 630 048 pályaszámú gép. A MÁV-csoport vezérinfluencereigazgatója ezt egy diadalmas Facebook-posztban közölte és bejelentette, hogy már a bérelt mozdonyok átmatricázására sem telik fordítanak időt, hanem azokat azonnal forgalomba is állítják. Viszont a háttérben nem az áll, hogy ennyire jól áll a MÁV-csoport, hogy ennyire sok bérelt mozdony érkezik majd, hanem egy súlyos döntést hozott a MÁV-csoport vezetése: a balatoni vonatokról azonnali hatállyal letiltották az összes Gigantot. A továbbiakban a fordákban dolgozó TRAXX-ok és 1000-es, valamint 3000-es Szilik közlekednek a balatoni vonatok élén, jelezték forrásaink. Az már csak hab a tortán, hogy Hegyi úr oldalát kezelő munkatársnak nem sikerült adekvát fotót találina: a képen a 630 029-as és Egerben látható a 2022-es egyik retró rendezvény idején, amikor ráadásul a 029-es már eleve pótlásként ugrott be a 004-es gép helyett. Nyilván az archívumban nagyon nehezen lehet balatoni képet találni, pláne a 048-asról esetleg, akkor már.
Balatoni összeomlás
Budapest | Magyarország – Miközben Hegyi Zsolt épp még a Gigantok letiltásával volt elfoglalva, a pünkösdi hosszú hétvége előtti pénteken, majd szombaton is összeomlott a vasúti közlekedés biztosítóberendezési hibák miatt a Budapest és Székesfehérvár közötti vasútvonalon. Az Érd alsó és Tárnok közötti átjáróhiba miatt 80-100 perces késések keletkeztek. Az illetékesek alaposan beleszaladtak a pofonba, hiszen többek között Vitézy Dávid és Magyar Péter is finoman jelezte a szakminiszter Lázár Jánosnak, hogy valami nincs rendjén. Lázár a vasút vezérinfluencerétigazgatóját küldte csatába, hogy magyarázkodjon, de közben elrendelte: a balatoni utasok jegyének teljes egészét visszatérítik, azonnal, kérdés nélkül – a bérletes utasokról persze nem tudni semmit. Majd ezek után az egészet ráfogta a biztosítóberendezéseket több mint tíz éve szállító Siemensre az egészet és közölte, hogy amíg nem oldják meg a problémát, nem rendel tőlük a minisztérium? Vagy ő maga személyesen? Ezt nem tudni, mert a többes szám első személyt használta Lázár. Mondjuk Lázár korábbi ígéretével ellentétben sem pótlóbusz nem volt, sem utastájékoztatás nem volt a megfelelő minőségben, de szerencse, hogy Hegyi Zsolt szerint az Országos Haváriaközpont most is jól teljesített. A kérdés csak az, hogy ha ez a jó, akkor mikor lesz már probléma a munkateljesítményből? Hegyi Zsolt mindenesetre teljeskörű vizsgálatot ígér ezúttal is – Facebook-posztját nem a helyszínen, hanem Angyalföld állomás Rákosrendező felőli végén lévő átjárónál készült képpel illusztrálva.
Pünkösd vasárnap reggelre a cégcsoportnál elérhető összes szabad buszt és néhány béreltet is kiállítottak az Etele térre, hogy demonstrálják: az ígégetések nem alaptalanok.
(fotó: Maron Szilárd)
(fotó: Maron Szilárd)
1-eske, újrázhat!
Budapest | Magyarország – Ha mindez eddig még nem lett volna elég, akkor a MÁV-csoport weboldalán közzétették az 1. számú menetrendi módosítást, amely június 21-étől érvényes. Ha esetleg valakinek déjà-vu érzése lenne, akkor nem véletlenül van, ugyanis ezzel a számmal, de 19832-1/2025/SZESZA iktatószám alatt már megjelent a május 12-étől érvényes 1-es pótlék. Most a 19832-2/2025/SZESZA számú módosítás, azaz tulajdonképpen a módosítás módosítása jelent meg. Nézzünk ebből néhány érdekesebb változást!
A budapesti elővárosban a 2-es vonalon közlekedő vonatok közlekedési rendjét átvariálják, itt a körvasúti vonatok maradnak az S76-os viszonylaton, de csak Rákos és Óbuda között járnak majd. Ezekhez csatlakozva az esztergomi S72-es vonatok menetrendje is módosul, illetve Pilisvörösvár felől lesz közvetlen megállós személyvonat a Nyugati pályaudvarra a késő esti órákban, ezzel biztosítva a szerelvénymenetek helyett az S76-os vonalon közlekedő három FLIRT motorvonat karbantartó bázisra juttatását. A 4-es és a 14-es vonalon új menetrend lép életbe, előbbin több vonat közlekedik majd hétvégente, utóbbin rövidebb menetidőkkel számolnak.
A balatoni forgalom egyik változása, hogy több Helikon IR-t elvágnak majd Győr felől érkezve Keszthelyen, helyettük a Tapolca–Kaposvár részen Fenyves expresszvonatok járnak majd, míg a 26-os vonalon a napközbeni sűrítő Bzmot-os vonatok ezentúl vonatpótló buszok lesznek nyáron. A Helikon IR és a Fenyves expressz között nem lesz átszállási lehetőség: Keszthelyen észak felé 12 perccel, dél felé Tapolcán bukják el papíron 12 perccel a továbbutazási lehetőséget az utasok.
Szintén megjelennek a RegionalBahn által már márciusban előrejelzett módon az elővárosi motorvonatok a 140-es vonalon: Szeged felé a 700, 712, 732, 714, 734, 716, 736, 718; Budapest felé , 719, 707, 727, 705, 725, 703, 723, 701 számú Napfény IC-k válnak Alföld expresszé. A 120-as vonalon a 7402, 742, 747, 745 és bizonyos napokon a 7406, 7401 számú Alföld IC-ket is deklasszálják Alföld IR-ekké.
Mivel a nyári klímagarancia miatt a 10-44-es középszámú, Apee sorozatú személykocsik nem közlekedhetnek 1. osztályú járműként, ezért a Színesfém-vonatcsoportban balatoni fürdős vonatokban (a miskolci és a szegedi, valamint a déli parti záhonyi fürdősök) is 2. osztályú kocsiként járnak majd. Szintén a nyári menetrend folyománya, hogy az 100-as vonali IC-k jó részéből eltűnnek a kerékpárszálló kocsik és az akadálymentes járművek, azaz az IC+-kocsikat tervezetten máshol használják majd fel.
A nemzetközi forgalom apróbb változása, hogy Hegyeshalomban augusztus 4-étől (papíron) nem áll meg az rjx 67-es és az rjx 269-es számú vonat.
A megváltozott menetrendek a MÁV-csoport oldalán már böngészhetők. Közlekedő vonatot az időadatokhoz nem tudunk hozzá garantálni azonban mi sem.
Újra száguld a Lausitz fővárosa
Cottbus/Chóśebuz | Németország – Az ICE 4-esek karbantartásait január óta teljes mértékben átvevő legújabb üzem a héten fontos esemény helyszíne volt: az IS 700 vizsgálaton átesett 9009-es ICE 4 kapott nevet. A műhelynek helyet adó város nevét 2002. december 7. és 2024. szeptember 24. között viselte a 203-as azonosítójú ICE 2-es és az így szabaddá vált nevet kaphatta meg a 2017 ősze óta forgalomban álló és revízióján frissen átesett egység. A város és a régió lakossága viszont továbbra is szeretné elérni, hogy felkerüljenek az ICE-térképre menetrend szerinti kapcsolatokkal is. Az i2030 projekt keretében hamarosan megkezdődhetnek a kétvágányúvá építés munkálatai, melyek jó esetben 2027-re le is zárulhatnak.
Tobias Schick, a város főpolgármestere; Dr. Daniela Gerd tom Markotten, a DB digitalizációs és műszaki igazgatója; Angelina Tantow, fényezőtanonc és Dr. Dietmar Woidke, Brandenburg tartomány miniszterelnöke uborkalével locsolták meg a motorvonatot
(fotó: Volker Emersleben / DB AG)
(fotó: Volker Emersleben / DB AG)
Transport Logistic 2025
München | Németország – A fuvarozási szektor kétévente megrendezett kiállítása keretében több érdekességről is beszámolhatunk:
Az olasz Rail Traction Company S.p.A. hivatalosan átvehette az első mozdonyát, amely egy 6,4 MW teljesítményű, 160 km/h végsebességre képes MS verzió, amely az ETCS segítségével DE-AT-IT-HU-PL-CZ-SK-RO-BG-SL-HR-SR országkombinációt is kapott. A közeljövőben további három hasonló felszereltségű mozdony érkezik majd a céghez, illetve a rendelésbe betársult InRail S.p.A. is kap kettőt.
Bár a rövid pályaszám nem egyértelmű, mivel a TXL-nél is találunk ilyet, ez a mozdony olasz regisztrációba került
(fotó: Siemens)
(fotó: Siemens)
További mozdonyokra kötött szerződést a korábban már öszesen 100 Vectront megrendelő Akiem is: újabb 50 darab érkezhet 2026 őszétől a DM verzióból. Ezek közül 10 darabot már le is kötöttek, melyeknek 2,4 MW elektromos és 2 MW dízelelektromos teljesítménye lesz. A 160 km/h sebességű mozdonyokat egyelőre csak DE-AT csomaggal szállítják, de lehetőség lesz később CZ-SK-HU-RO-BG kódokkal is „felokosítani” őket.
Tovább építi a kettős üzemű portfólióját a Stadler Rail AG és ezúttal tovább ment a többieknél is a tömeg-optimalizálásban. A frissen bejelentett EuroDuFour az ígéretek szerint a teljesen elektromos, MS verzióban négy tengelyen lesz képes 80 tonna alatt maradni, ami 20 tonnás kategóriájú pályákra is alkalmassá teszi. A névadó hivatalosan az első svájci térképet elkészítő generálisról elnevezett hegycsúcs. Elméletileg rendelhető lesz felsővezetékes, felsővezetékes és dízel, áramszedős és akkumulátoros verziókban, utóbbi pedig dízel vagy hidrogénes kiegészítő generátort is kaphat – a komplexebb verziók is 90 t, avagy 22,5 t tengelyterhelés alatt maradnak. Természetesen már nem csak az ETCS kerül a fedélzetre, hanem az elektronika az FRMCS, míg a szekrény a DAC fogadására is felkészítve épül majd. Az első mozdonyokra már a tavalyi InnoTrans során leszerződött az SBB Cargo, illetve egyes keskeny nyomközű vasutak (MOB-MBC és RhB-MGB) is rendeltek kicsinyített verziókat.
A kis méretű UKDual után már a szabványos európai méretben is elérhetővé válik a kettős üzemű mozdony
(grafika: Stadler)
(grafika: Stadler)
Miközben a méretet csökkenti a gyártó, a saját lízingcége újabb EuroDual átadását ünnepelte az ÖBB teherszállítási üzletágával. A 2159 269-0 azonosítójú mozdony a TransFLEX nevű szolgáltatást reklámozza, amely 2022 óta az ad-hoc fuvarok márkaneve. A 6 MW elektromos és 2,8 MW dízeles teljesítménnyel rendelkező mozdonyt főképp német pályákon használja majd az osztrák állami teherszállító.
Méreteivel még mindig tekintélyt parancsol a hattengelyes EuroDual
(fotó: Thomas Einberger / ÖBB RCG)
(fotó: Thomas Einberger / ÖBB RCG)
Többcélú konténer
Kísérletbe kezdett az ÖBB Innsbruckban a csomagmegőrzés terén. Goldenes Dachl néven egy új konténer jelent meg, melyet a tamburi nevű céggel közösen használnak. A fakkokba nem csak a csomagokat lehet átmenetileg bezárni, hanem oda is lehet kézbesíttetni a csomagjainkat. A kettős felhasználásra azért gondoltak, mivel manapság a vasútállomásra már nem csak utazási pontként, hanem a napi ügyintézés helyeként is gondolnak a használók. A rendszer teljesen digitális, egy weboldal megnyitásával használható.
Bőrönd vagy karton? Mindegy!
(fotó: Dr. Christoph Gasser-Mair / ÖBB)
(fotó: Dr. Christoph Gasser-Mair / ÖBB)
Összeállította: Adorján Péter, Halász Péter