2025. 09. 09.

Forgalomban a legújabb metró

Mondhatni, hogy egy korszak zárult le, de valójában még csak most kezdődött meg Berlinben az a folyamat, amivel a BVG a menetrendi kínálat helyreállítását célozza és nagyjából két évtized után nagyarányú flottamegújítást hajt végre a föld alatt. Sokat kellett várni erre, de remélhetőleg megérte a befektetett időt és pénzt a fejlesztés.






Közlekedéstörténetileg fontos dátum lett 2025. szeptember 8. Berlinben, ahol utasforgalomba állt az első JK típusú metrószerelvény. A hivatalos átadásra a Deutsche Oper állomás ritkán használt középső vágányán került sor, ahol a város és a BVG illetékes vezetése köszöntötte a minimális díszítésű szerelvényt.

A járműoldali fejlesztés viszont bőven ráfért már a német szövetségi főváros hálózatának gerincét adó alágazatra, ugyanis egy éve már be kellett indítsák a menetrendi fűnyírót, leginkább az élettartamuk végén bőven túl járó szerelvények alacsony üzemkészsége miatt. Ebbe a csoportba tartoznak az A3 és F sorozatú vonatok, ahogy lassan ide kerülnek a G, H és HK sorozatok is. Erre az állapotra volt egy elkeseredett próbálkozás, hogy a lassan egy évtizede megrendelt és forgalomba állított IK-szerelvények közül egyeseket gyárilag „virágtartókkal” felszerelve rendeltek meg, ezzel enyhítve a nagyprofilú hálózaton is a járműhiányt.

A vezetőülésben Kai Wegner, Berlin kormányzó polgármestere

A következő, de már átgondoltabbnak ható beszerzés keretében a kis- és nagyprofilos alhálózatra is rendeltek járműveket, nem is keveset. Az akár 1.500 kocsinyi keretszerződés keretében szállítandó vonatok a J és JK jelöléseket kapták. Az első kiszállított és üzembe helyezett darab hivatalos bemutatója még 2024. januárjában megtörtént, majd hosszú és mély csend következett az InnoTrans-on történt szakmai bemutatóig. A vasúti járművek engedélyezését az utóbbi években a gyártási problémák és a hatósági elvárások is nehezítik, egészen ritkán sikerül négy év alá szorítani a megrendelés aláírása és az utasforgalomba állítás közötti időtartamot.

Az új típusból még 2025-ben 140 kocsinyi mennyiségnek kellene forgalomba állnia, amivel első körben az U2-es vonal kínálatát stabilizálnák. Összesen 484 kocsi lett ezidáig megrendelve, a nagyprofilos változat forgalomba állítására jelenleg 2026. nyara a prognózis. Az első úton Kai Wegner vezethette a szerelvényt az Alexanderplatzig, ahol beszállhattak az első utasok, derül ki az rbb24 Abendschau riportjából.

Jure Mikolčić, a Stadler Deutschland elnöke; Franziska Giffey, Berlin gazdasági szenátora; Ute Bonde, Berlin közlekdési szenátora; Henrik Falk, a BVG elnöke és Kai Wegner Berlin komrányzó polgármestere tartottak sajtótájékoztatót
(fotók: Stadler)

Néhány hete újból fellángolt a vita, hogy szükséges-e a légkondicionálás a berlini metró szerelvényeire, de ezt a BVG a jelemzően felszíni vagy kéregbe épített állomások miatt nem tartja megvalósíthatónak. Indokként az alagutak kis keresztmetszetét és az űrszelvény lehetőségeit maximálisan kihasználó kocsiszekrényeket nevezték meg indokként, ami összességében az állomásokon növelné a hőséget. Ennek eredőjeként a J és JK sem kapott ilyen berendezéseket.

Adorján Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.