2025. 09. 11.

Alvállalkozós Conecto

Szokatlan lépésre kényszerült a Daimler Truck AG, mivel túlzottan „jól megy a szekér” és már nehezen bírják határidőre teljesíteni a megrendeléseket. Bár a költségeket már korábban optimalizálták, viszont a gyártási folyamat egy jelentős részét külső partnerre kell bízniuk. Ez a partner meglepő módon az egyik vetélytárs lett.




Nem számít túl nagy titoknak, hogy a Daimler Truck AG által gyártott autóbuszok (Mercedes-Benz és Setra) túlnyomó része már hosszú évek óta az idén 30 éves múltra visszatekintő, Hoşdere melletti török üzemben készül. Magyarországon sem ismeretlenek a termékeik, legyen szó városi (Conecto), elővárosi (Integro/Intouro, S 400 LE business) vagy távolsági darabokról (Tourismo/Travego), melyek a hivatalos kommunikáció szerint a nyugat-európai üzemekkel megegyező technológia és minőségbiztosítás szerint készülnek.

Bár Európában és Latin-Amerikában a Daimler Buses márkái piacvezetők, az utóbbi években folyamatossá váltak a késve történő szállítások, amik rendszerint kötbért is vontak maguk után, ezzel csökkentve a jövedelmezőséget. Ennek a problémának a feloldása csak a gyártási darabszámok emelésével lehetséges, erre pedig nem láttak lehetőséget a saját üzemben. A megoldás a hosszútávú kooperáció lett egy az autóbuszok gyártásában is ismert partnerrel, aki az alacsony komplexitású Conecto típust fogja bérgyártani. A partner pedig nem lett más, mint a török Otokar, ahol az Iveco számára is készülnek autóbuszok bérgyártásban.

Süer İsmail Sülün, a Mercedes‑Benz Türk vezérigazgatója; Till Oberwörder, a Daimler Buses vezérigazgatója és İbrahim Aykut Özüner, az Otokar vezérigazgatója a megállapodás 2025. szeptember 11-i hivatalos aláírásakor
(fotó: Orhan Hazinedar / Daimler Truck AG)

Kezdetben a Magirus-Deutz autóbuszait gyártották a közel-keleti piacra, ez a partnerség pedig manapság is él az Iveco Streetway képében

Till Oberwörder, a Daimler Buses vezérigazgatója a döntést a folyamatosan magas darabszámú igényekkel és az Otokar meglévő sokrétű tapasztalatával indokolta a partnerség kialakítását. Süer İsmail Sülün a török üzem igazgatója hozzá tette, hogy a gyár fontos szerepet játszik a Daimler Buses globális hálózatában és örömmel tölti el a kiemelkedő mennyiségű megrendelés. İbrahim Aykut Özüner, az Otokar vezérigazgatója nem rejtette véka alá örömét, hogy az 1963 óta autóbuszokat is gyártó Sakarya melletti gyárban a csillagos márka egyik típusát is összeszerelhetik, illetve erősíthetik pozíciójukat az európai piacon is.

A Mercedes-Benz Conecto kifejezetten az árérzékenyebb piacok számára lett kifejlesztve, de technológiáját tekintve nem tér el lényegesen a Citaro-sorozat azonos rendeltetésű variánsaitól
(fotók: Adorján Péter)

A Conecto a közlemény szerint nem készül a jövőben sem dízelmotor nélkül, illetve megtartják a kötött ajtószámot és elrendezést is. Ez azt jelenti, hogy a szóló modellen továbbra is három, a csuklóson négy kétszárnyú bolygóajtó áll majd az utasok rendelkezésére. Bizonyos korlátok között a belső elrendezés és a nyitható ablakok száma továbbra is változtatható lesz, de nem a Citaro/eCitaro esetén megszokott lehetőségek erejéig. Az első bérgyártott autóbuszok 2026 szeptemberében gördőlnek majd le a gyártósorról, ahová a berendezéseket, felszereléseket és a karosszéria komponenseit is a Mercedes‑Benz Türk szállítja, illetve egy szakértői csapat is folyamatosan felügyeli majd a gyártást.

A Daimler Buses 2024-ben 26.600 autóbuszt adott el, 2025 első félévében pedig már 13.200 járműegységre szerződtek, ami az egy évvel ezelőttinél nyolc százalékkal magasabb érték. A Koç-csoporthoz tartozó Otokar sem kispályás szereplő: 16. éve folyamatosan Törökország piacvezető buszgyártója.

Adorján Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.