2025. 10. 15.

Ott voltunk: 1. Dinnyési Kertivasút Találkozó

Az első idei októberi szombat gyönyörű napos időt hozott kis hazánkra. S kis túlzással számtalan programot a közlekedésbarátoknak. A megfelelő program kiválasztása nem volt könnyű feladat, de egy hagyományteremtő célzatú kuriózumot megtekintve a család minden tagja jól érezhette magát.






E hétvégén került megrendezésre többek között az Aeroparkban a VII. Ferihegyi Ikarus Találkozó egybekötve a Repülési napokkal. Szilvásváradon a Nemzeti Vágtát csodálhatta meg a nagyérdemű. Ezen apropóból megerősített, illetve mentesítő vonatok jártak ezen északi-bükkben található városba, ami történetesen csörgős ingaszerelvény volt. A Vasutazz Velünk egyesület különvonatot hirdetett RADONY Expressz címszó alatt. Mentek egy kört különvonattal Budapest-Keletiből indulva először nyugat felé, majd a Felvidéken keresztül mentek vissza kelet irányába s Hidasnémetin léptek vissza hazánkba és úgy folytatták az utat Keletibe számos programmal fűszerezve. A Közép-Dunántúl lakói se maradtak hoppon. A MÁV Rail Tours gőzfelhős nosztalgiavonatot hirdetett fővárosi indulással Székesfehérváron át a Móri Bornapokra. S végül, de nem utolsósorban egy fiatal turisztikai létesítmény, a Dinnyésen található Várpark, megszervezte az első Dinnyési Kertivasút Találkozót.

Kis családommal a Balaton keleti szegletén lakunk, így számunkra ezen rendezvény állt legjobban kézre. Kislányunknak múlt héten a Füstiben való kisvonatozás amúgy is nagyon tetszett. Ám ha már Dinnyésre mentünk, nem hagyhattuk ki a korábban említett gőzösös menet lefotózását sem.

Gőzfelhős különvonat a Móri Bornapokra tartva Dinnyés megállóhelyén.


A következő generáció egészen ügyes a videózásban.

A Várpark 2014-ben nyitotta meg kapuit a látogatók előtt a kiállítás, a romvárak, a hagyományőrzés és a magyar történelem kedvelőinek nagy örömére. A Várpark és Skanzen két hektárnyi területen fekszik. Az impozáns szabadtéri kiállítás célja az értékmentés és az oktatás. Különlegessége, hogy a parkban ma már csak romokban létező középkori magyar várak (46 db) kicsinyített eredetijei láthatók, amelyek rekonstrukciós elképzelések alapján készültek el.

A park egyediségét az adja, hogy a történelmi Magyarország várait még sehol nem jelenítették meg eredeti anyagukból elkészített makettként: a kicsinyített várak, akárcsak eredetijük, kőből, téglából, fából és földből készültek. A park építője, Alekszi Zoltán találta ki és alkotta meg a világon egyedülálló anyaghű makettparkot. A Várpark anyagával az építő 2018, 2019, 2020, 2021 és 2023-ban bekerült a Guinness világrekorderek közé.

A várak parkon belüli elhelyezése nem véletlenszerű: a történelmi Magyarország térképét formázó sétányon belül, az eredeti elhelyezkedésüknek megfelelően vannak felépítve (megyényi pontossággal). A várak mellett három nyelven olvasható rövid történetük. Emellett az összes magyar uralkodó, fejedelem és kormányzó neve és legfontosabb tettei is megtekinthetők a 90 emlékoszlopon. A Várkutatók Emlékháza is itt található.

2019-ben megépült egy Árpád-kori település (skanzen), amelyben kettő, XI. századi fatemplom, szekérvár, palánkvár rekonstrukciós kísérlet is helyet kapott. A skanzenben megtalálhatóak a korabeli veremházak, állattartást bemutató építmények, valamint a Kárpát-medencét felölelő fazekas kiállítás is megtekinthető. A skanzen mellett egy eredeti méretben rekonstruált, honfoglalás kori szekérvár és palánkvár található.

A Várpark bejáratán egy térkép fogadja a látogatókat a könnyebb eligazodás végett.

Közel 50 vár modellje található.

Az idei év márciusában indult el a Várpark kisvasútja. A kisvonat 540 m hosszú pályán közlekedik. Van két átjáró, valamint egy szín, ami egyben vasútállomás is, ahol tárolják a szerelvényt. Az állomány jelenleg négy személykocsi és kettő mozdony. A lokomotívokat 400 köbcentis Honda benzinmotor bírja működésre. Nevet is kaptak: Kos és Jerke. A mozdonyokat a Thomas Mozdonyépítő Műhely készítette. Hétvégente, amennyiben jó az idő, félóránként közlekedik a kisvonat a park nyitásától zárásáig. Ám az 1. Dinnyési Kertivasút Találkozó eseményen „sűrített menetrend” volt. Mivel több vonat is volt és rengeteg látogató, így a szerelvények folyamatosan teltházzal jártak.

A kisvonat indulásra készen az állomáson.

A Várparkban lakó korábban említett Kos a 4 kocsijával vezette a „vonat-karavánt”.

Elindult a menet.

Őt követte a Péterhegyi Kerti Vasutat képviselő 001-es Bzmot. A karosszéria mérete 115x30 cm és 23 cm magas. A jármű mindkét tengelyét 350 W-os motor hajtja láncon keresztül. Az elektromos motorhoz az áramot 2 db 12 V-os akkumulátor biztosítja. A Péterhegyi Kerti Vasút egy családi vállalkozás Budapesten. Nekik egy kisebb próbapályájuk van, így érdeklődőket nem tudnak fogadni. A büszke tulajdonosaik terveznek a jövőben egy Bzx mellékkocsi elkészítését is. A Bézével lehetett találkozni a szeptember utolsó hétvégéjén (27-én, 28-án) a Vasúttörténeti Parkban megrendezett LokoPikniken is. Kis reklám, ők egyébként foglalkoznak robogószereléssel is: https://robogoszereles.hu/

A Péterhegyi Kerti Vasút Bézéje.

A Bézé után Ványa Bálint kék mozdonya folytatta a sort. A jármű 2022-ben készült el. Akkumulátorról üzemel. 700 W teljesítményű. 15 km/h a végsebessége. A szolgálati tömege 600 kg.

Ványa Bálint kék mozdonya.

Őt a Kisorosziból érkezett apa-fia páros, Szedlák Attila és Szedlák Bence követte. Ők egy pedálos hajtányt, személykocsit és néhány teherkocsit is hoztak. A későbbiekben a kertivasútjukat, a KKV-t (Kisoroszi Kerti Vasút) egy 1:4-es arányú akkumulátoros C50-es fogja bővíteni.

Szedlák-família pedálos hajtánya.

A sort a délelőtt folyamán a Sütő Gábor és Sütő Zoltán 1:3 méretarányú MD40-es mozdonyuk által húzott szerelvény zárta. Ők Pankaszról érkeztek. A gép legfeljebb 8 km/h sebességgel tud közlekedni. Akkumulátoros táplálással 2 db 24 V 350&nbdp;W-os egyenáramú villanymotor hajtja lánc közvetítéssel a kéttengelyes mozdonyt. Próbák során kiderült, hogy akár 1 tonnát is tud vontatni. A mozdony eredetije egykoron a helyi téglagyárban szolgált. Jelenleg a Kemencei Erdei Múzeumvasút állományát erősíti.

A Pankaszról érkezett MD40 a szerelvényével.

A Várparkban vendégeskedett két C50-es kismozdony is. A zöld Varga Dániel tulajdona. 1:4-es méretarányú, megközelítőleg 80 kg a tömege és egy négyütemű benzinmotor hajtja. A mozdonnyal együtt érkezett a négytengelyes személykocsija is. Varga Dániel idén kezdte megépíteni a saját kertivasúti pályáját. Korábban volt neki helyszűke miatt egy ovál alakú pálya két kitérővel. A másik, a bordó C50-es Molnár Levente tulajdonát képezi. A zöldhöz hasonlóan ez is 1:4-es arányú. Viszont elektromos meghajtású.

A délelőtt pihenő C50-esek. Délután ők is „be lettek fogva”.

A park remek szórakozási lehetőséget nyújt kicsiknek, nagyoknak egyaránt, akik szeretik a történelmet, vasutat. Továbbá van egy büfé is, ahol bő a választék, van lehetőség egy finom ebéd elköltésére.

Mi is beneveztünk egy körre. A „menesztés” pillanatai.

Kanyargás a szentek fala mellett.

Ráfordulás a „célegyenesre”.
(fotók: Harmati Marcell)

Kislányomat alig tudtuk „elrángatni”, hogy lassan már haza kéne menni. Érdemes követni a Várpark közösségi oldalát, a weblapjuk mellett ott is meghirdetik a további eseményeket. Többek között december 6-án lesz Mikulásvonat!

Harmati Marcell

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.