
Az elmúlt hetekben vált nyilvánvalóvá, hogy a Debrecent Nagykerekivel összekötő 106-os számú vasútvonal jelenlegi formájában meg fog szűnni.
A vonalon 1894-ben indult meg a személyforgalom. A trianoni békediktátumig egészen Nagyváradig vezetett a vasútvonal. A második világháborút lezáró békét követően vissza is lett bontva a vonal mind a magyar, mind a román félről. Az elmúlt években felmerült, hogy európai uniós támogatással ismét össze lehetne kötni Debrecent Nagyváraddal ezen a vonalon. Evégett több állomás is jelentős felújításon esett át, Pocsaj-Esztár intermodális csomópont lett. Sáránd és Derecske között hézagmentes pályát létesítettek, ahol 80 km/h-val lehet haladni. Viszont a jelentős eredmények és a látványos utasvonzó hatás ellenére visszasüllyedt a korábbi állapotába a vonal. Ám a közelmúltban Debrecen és Nagyvárad vasúton való közvetlen összekötése hirtelen lekerült a napirendről.
Hazánk egyetlen „ikerbézéjének” egyik természetes „élőhelye” a Nagykereki felé vezető vasútvonal. Fényképemen indulásra készül 36738 vonatszámmal még a „kékülése” előtt 2016. szeptember 24-én. Ekkor láttam, utaztam, fotóztam ezen járművet életemben először s eddig utoljára.
Miért? Debrecen határában, a repülőtér mellett, közvetlenül a 106-os számú vasútvonal mentén húzták fel a kínai CATL akkumulátorgyárat. Szinte alig indult meg a termelés máris bővíteni terveznek, viszont a vasút „rossz helyen van”. A kínai kérésnek eleget téve, az ÉKM habozás nélkül eladta a területet a CATL részére.
A Gajdos Márk által kezelt Vasparipák nevű Facebook oldalt szervezte különvonat „pózol” a fotósoknak a CATL akkumulátorgyár mellett 2024. március 23-án. Itt kell a pályát megbontani a gyár bővítése végett.
Így október 18-áig lehet még vonatozni Debrecentől Nagykerekiig. Onnantól busszal lehet ingázni. Jelenleg a vasút a leggyorsabb közlekedési mód a két település között, ennek megfelelően nagyon jelentős az utasforgalom. A vonatok a 2020-as menetrend – tehát már a felújítás után – szerint 1 óra 10 perc alatt beértek Nagykerekiből Debrecenbe, ami mára 1 óra és 38 perc lett. A vonatpótló buszok viszont 1 óra 10 perc és 1 óra 25 perc közötti időket futnak a jövőben. Rendes Volánbusz viszont ritka és 2 óra feletti menetidőt ad rá az EMMA.
Természetesen a helyi képviselők gyorsan reagáltak a „felhördülésre”. Szerintük ez mindössze politikai hergelés. A 106-os vasútvonalon később újra lesz személyforgalom módosított nyomvonalon további magasabb műszaki tartalommal ellátva. Vitányi István, a Hajdú-4-es választókerület országgyűlési képviselője szerint „A 106-os vasútvonal él és élni fog!”
Sáránd állomáson a fotósvonat. Egykoron innen lehetett utazni Létavértes felé is. Az odavezető vonalat már 2009-ben sikerült „kivégezni” alacsony utasszám végett.
Ezt a nótát nemegyszer elfújták már. Többek között hasonló „módszerváltás” ment végbe a Pécs–Bátaszék vasútvonalon is. 1997-ben ment rajta végig az utolsó személyvonat, utána a felújításra hivatkozva „ideiglenesen” megszűntették rajta a személyforgalmat Palotabozsok és Pécsvárad között. Majd 2003-ban Palotabozsok és Bátaszék között, végül 2009-ben Pécsvárad és Pécs között is.
Hasonló jövő vár a Godisa – Komló között húzódó 47-es számú vasútvonal Mecsekjánosi és Komló közötti szakaszára. Komló városának polgármestere közel másfél évtizede kitartóan küzd, hogy városa vasútmentes legyen. Ennek első lépésként sikerült elérni, hogy a 2023-as „módszerváltásnak” váljon áldozatává a komlói vasútvonal is.
Szintén a Vasparipák különvonata, ezúttal Komló állomásán ezen év május 18-án. Sok település mennyire örülne, hogy a központban legyen a vasútállomás a buszpályaudvar mellett, ám Komló vezetőségének mégse kell!
Azt tudni kell, míg jártak vonatok Komló és Dombóvár között, annak elég volt közel 40 perc. A vonatpótló busznak ezen a viszonylaton 50 perc szükséges. A távolsági járat másfél óra alatt tudja le ezt a távot. Azt érdemes tudni, hogy a „módszerváltott” vasútvonalakon pár éven belül megszűntek a vonatpótló buszok, maradtak a távolságiak. Tovább lehet aludni utazás közben munkába, illetve hazafelé menet. Sovány vigasz.
Következő lépésként sikerült kijárni Komló polgármesterének, hogy a vasút kerüljön elbontásra Mecsekjánosiig. Bár két éve nem jár erre személyvonat a fentiekben bemutatott áldásos intézkedések végett, viszont tehervonatok a mai napig, így szállítják el a köveket a környező bányákból. Természetesen erre is van már megoldás. Kamionokkal fogják vinni, s Mecsekjánosiban pakolják vonatra. Biztos örülni fog a lakosság a teherautó-karavánnak.
A Szergej immáron körbejárt, le lehetett fotózni a szerelvényt az egyik legklasszikusabb helyi kompozícióban is, a Szent Borbála-templom előterében. Nincs kizárva, hogy ez volt az utolsó ablakos vonat, ami megtisztelte Komló városát.
(fotók: Harmati Marcell)
(fotók: Harmati Marcell)
Mindent összevetve kijelenthetjük, hogy a fentiek meglehetősen bátor lépések voltak közel fél évvel az országgyűlési választások előtt.
Harmati Marcell