2025. 12. 07.

Visszatér a British Rail

Nagy-Britanniában nem olyan régi dolog az állami vasút és nem is sokáig létezett. Több évtizede a British Rail helyett különféle magáncégek intézték a forgalmat koncessziók keretében. Most viszont visszakozik a kormány és újra- vagy éppen visszaállamosítja a személyszállítási szolgáltatásokat. Ennek miértjeit járjuk körbe mostani adásunkban.





03:30 A Big Four.



10:10 Podcastunk az USA teherszállító vasútjairól, benne a fő különbség, a Staggers Act, azaz a teherszállítás tarifáinak liberalizálása.

11:55 Evening Star, az utolsóként épült brit gőzmozdony, mely 1960-ban gördült ki a gyárból.

13:00 Mellékvonali podcast, benne a Beeching Axe tárgyalásával. Itt pedig Beeching második, 1965-ös, ekkor már a modernizációs lehetőségekről szóló tanulmánya, mely elsőként használta az „inter-city” kifejezést a fővonali távolsági vonatokra.

18:50 A híres-hírhedt Pacer-ről még a BBC is megemlékezett, mint amitől még megszabadulni sem sikerült.

19:45 Az ikonikus szendvics egy szarkasztikus, ám referenciákkal bőven ellátott szakcikk tükrében.

23:30 A nyolcvanas évek legrondább balesete, Clapham Junction 1988, a baleseti jelentés tükrében.

35:15 Korábbi, még 2013-as cikkünk az európai vonatjegyárakról, melynek vitainditója pont a brit jegyárak drágaságát elemző cikk volt.


43:30 A magánosított brit vasúti személyszállítás egyik előnye az intenzív járműfejlesztés, erről a Stadler helyi vezetője is beszélt nekünk gyártói szemszögből.



Közreműködött: Halász Péter és Magyarics Zoltán.
Station Voice: Pongrácz Dániel.
Zene: Silent Partner - Winter Embrace.

RegionalBahn szerkesztőség

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.