Nagy-Britanniában nem olyan régi dolog az állami vasút és nem is sokáig létezett. Több évtizede a British Rail helyett különféle magáncégek intézték a forgalmat koncessziók keretében. Most viszont visszakozik a kormány és újra- vagy éppen visszaállamosítja a személyszállítási szolgáltatásokat. Ennek miértjeit járjuk körbe mostani adásunkban.03:30 A Big Four.
05:55 Transport Act of 1947.
07:30 Modernisation Plan of 1955.
10:10 Podcastunk az USA teherszállító vasútjairól, benne a fő különbség, a Staggers Act, azaz a teherszállítás tarifáinak liberalizálása.
11:55 Evening Star, az utolsóként épült brit gőzmozdony, mely 1960-ban gördült ki a gyárból.
13:00 Mellékvonali podcast, benne a Beeching Axe tárgyalásával. Itt pedig Beeching második, 1965-ös, ekkor már a modernizációs lehetőségekről szóló tanulmánya, mely elsőként használta az „inter-city” kifejezést a fővonali távolsági vonatokra.
18:50 A híres-hírhedt Pacer-ről még a BBC is megemlékezett, mint amitől még megszabadulni sem sikerült.
19:45 Az ikonikus szendvics egy szarkasztikus, ám referenciákkal bőven ellátott szakcikk tükrében.
23:30 A nyolcvanas évek legrondább balesete, Clapham Junction 1988, a baleseti jelentés tükrében.
35:15 Korábbi, még 2013-as cikkünk az európai vonatjegyárakról, melynek vitainditója pont a brit jegyárak drágaságát elemző cikk volt.
43:30 A magánosított brit vasúti személyszállítás egyik előnye az intenzív járműfejlesztés, erről a Stadler helyi vezetője is beszélt nekünk gyártói szemszögből.
52:55 Az első Great British Rail járat, egy Woking–Surbiton viszonylatú pótlóbusz – vajon ez baljós előjel?
Közreműködött: Halász Péter és Magyarics Zoltán.
Station Voice: Pongrácz Dániel.
Zene: Silent Partner - Winter Embrace.
RegionalBahn szerkesztőség