2011. 09. 06.

Generációváltás Eberswaldéban

Magyar vonatkozásokban is bővelkedik a hír, ami szerint a minap megérkezett az idei utolsó adag Solaris Trollino 18AC a Berlintől északkeletre fekvő városkába. A BBG a forgalomból kivont MAN trolibuszait pedig Budapestnek adta el. A leendő BKV-csuklósok a Solarisok forgalomba állásának ütemében érkeznek a magyar fővárosba. Az üzemeltető társaság eközben már értékelte is az elsőnek forgalomban állított trolikkal szerzett tapasztalatokat.

Nemrégiben megérkezett az utolsó az idén leszállításra kerülő Solaris Trollino 18AC típusú kocsikból Eberswaldéba. A Barnimer Busgesselschaft mbH az 1990-es évek első felében gyártott MAN/Gräf&Stift trolikat váltja ki a lengyel járgányokkal. A kocsikból összesen tizenkettőt vásárolt a BBG, az utolsó három jövőre érkezik meg Eberswaldéba. A járművek egyenként 835 ezer euróba, mintegy 226 millió forintba kerülnek.
Az utolsó példány az idei szállítmányból már a BBG telephelyén

A BBG nemrégiben összegezte az új kocsikkal szerzett tapasztalatokat. Nem volt teljesen problémamentes az üzembe helyezés, de a Solaris és az elektromos berendezéseket gyártó Cegelec szakembereivel közösen minden meghibásodást elhárítottak – írja a BBG.
Az első három, még 2010-ben leszállított jármű esetében sok panasz érkezett, ami szerint meglehetősen hangosak a kocsi vontatómotorjai. Ezt újfajta hangszigeteléssel küszöbölték ki végül a gyártó szakemberei. Ugyancsak kellemetlen volt az induláskor tapasztalható rángatás is, ezen a fordulatszám-szabályozás módosításával tudtak segíteni. Ugyancsak változtattak a klímaberendezés vezérlésén: a túl hangos gépet „lehalkították” a ventillátorok fordulatszámának csökkentésével, de ez nem befolyásolja a hatásfokot – állítja a BBG.
Egy már szolgálatba állított példány a járműtelepen
(a képek forrása: www.obus-ew.de)

Ugyancsak gond van az ajtózárást jelző hanggal. Van, akinek maga a hang nem tetszik, a hallássérültek pedig arra panaszkodnak, hogy túlságosan halk a jelzés. Mások viszont korábban pont a hangos mivoltát kifogásolták. A hangerő változtatását nem tervezik, de a folyamatosan sípoló indításjelzőt másfajta hangra cserélik a BBG szakemberei a hetekben.
A jármű komfortjával egyebekben elégedettek az utasok. Igaz, a korábban tervezetthez képest hárommal kevesebb ülőhelyet alakítottak ki a kocsikban, de így kényelmesen elférnek a babakocsik és a kerekesszékek is. Az alacsonypadlós járművekre jellemző módon a kerékdobok környékén magasabban vannak az ülések, ezért a BBG azt kéri az utasoktól, hogy az alacsonyabb ülőhelyket adják át az arra rászorulóknak. Az utasok kifogásolták a kapaszkodók magasságát is, a BBG azonban azt mondta: ezek a szabványnak megfelelő 1,9 méter magasan vannak.
Összességében elmondható, hogy sikeres a típuscsere Eberswaldéban. Még három kocsit várnak a németek, 2012-ben ennyit szállít még a Solaris. S egyidejűleg ezzel Budapest is viszonylag jó minőségű és üzembiztos járművekhez juthat az MAN-trolik képében.

Halász Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.