2011. 09. 20.

Potsdami variáció

A hétvégén bemutatták a potsdami közlekedési társaság, a ViP új villamosát. A nem egyöntetűen sikeres Stadler-féle Variobahn itt bizonyíthat, ha már Münchenben és Grazban is gondok voltak vele.


A Stadler-féle Variobahn-villamosokat nem övezi egyöntetű siker. A müncheni változatok ideiglenes engedélyét 2010-ben visszavonták; a grazi példányok ugyan közlekednek, de sok rájuk a panasz: zajosak és nem a legjobb a futásuk.
Brandenburg szövetségi állam székhelye 2008 őszén határozta el, hogy az azévi InnoTrans kiállításon bemutatott müncheni változat inspirálása nyomán 10 és további négy opciós Variobahn-villamost rendeljenek a Stadlertől. A járműveket a svájci székhelyű cég a Berlinben, egészen pontosan Pankowban lévő telephelyén gyártja. Az első kocsi ezév május 13-án érkezett meg Potsdamba és a hosszadalmas próbák után vasárnap óta utasokat is szállíthat a jármű.
A kocsit a nagyközönség a ViP telephelyén rendezett nyílt nap keretében vehette birtokba. A járművet Jann Jakobs, a város polgármestere vezette a kocsiszínből a szabad területre s a szövetségi állam infrastruktúrális ügyekért felelős miniszterével, Jörg Vogelsängerrel együtt a „Opole” névre keresztelték a tuját. A polgármester a Potsdamer Neue Nachrichten című lap szerint azt mondta ünnepi beszédében, hogy 2014-ig tizennyolc (!) ilyen villamos áll forgalomba a városban.
Az első, 421-es pályaszámú kocsi kigördül a járműtelep csarnokából a hétvégi nyílt napon tartott ünnepségen
(forrás: www.pnn.de)

A potsdami egyirányú Variobahn-variáns 2,3 méter széles, 29,62 méter hosszú és teljes egészében alacsonypadlós, hiszen az utastér padlószintje mindössze 350 milliméterrel a sínkorona felett van. Az 57 ülő és 118 álló utas befogadására alkalmas kocsit nyolc, egyenként 45 kilowatt teljesítményű motor hajtja és engedélyezett legnagyobb sebessége 70 km/h.

Halász Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.