2011. 11. 10.

Eltévedt személyvonat

Nemzetközi alapelv, hogy a határokon átlépő vonatok számozása lehetőség szerint nem ismétlődik. Ezt az elvet nagyjából sikerül is betartani, legalábbis egy országban két vonat nem közlekedhet azonos számmal. Vagy mégis? Erre is van példa, ami ráadásul a menetrendi keresőt is megzavarja.


Valamilyen rejtélyes ok miatt van Magyarországon legalább két vonat, ami azonos számot visel. Ez persze némi kavarodást is okoz, különösen a nemrégiben beindított térképes menetrendi kereső esetében.
Az ELVIRA adatbázisában szerepel egy 2814-es számú vonat. A budapesti Nyugati pályaudvarról 13:33-kor Ceglédre induló zónázó vonat valóban helyesen szerepel és – késésétől eltekintve – a meghirdetett rend szerint közlekedik.
Kicsit késik a ceglédi zónázó... De milyen menetrend az ott mellette?

Igenám, de ha az ELVIRA térképes változatában a vonatot jelző pöttyre kattintunk, a menetrend kicsit más lesz. Miért? Nos, a helyzet az, hogy az a „gonosz” ÖBB nem respektálva a hazai menetrendi kereső adatbázisát, volt bátor még egy 2814-es számú vonatot közlekedtetni kishazánkon keresztül. A Deutschkreuzból 09:04-kor Sopronon és Ebenfurton át Wien Meidling pályaudvarra közlekedő vonat ugyan REX és formailag osztrák belföldi vonat, mégis érinti Magyarországot, hiszen Sopronban is megáll, ráadásul a GYSEV osztrák szakaszán ez a vonat látja el – társaival együtt – a regionális forgalmat.
Az eredeti, magyar, hamisítatlan 2814-es menetrendje az ÖBB-nél

És íme a labancok titokban, trójai falóként, az ELVIRA megtévesztésére hazánkba csempészett REX 2814-esének menetrendje, szintén az ÖBB keresőjében

Felbukkanása a ceglédi oldalban mégis érdekes. Értjük mi, hogy a budapesti elővárosi vonat is azonos vonatszámon jelentkezik be. De mi történne, ha az adatbázisban rendet raknának az informatikusok? Hiszen nem tart sokáig egy ÖBB, MÁV-START, GYSEV és így tovább előtaggal ellátni a cégek vonatait, máris nem akad össze a rendszer. Sőt, ha megnézzük, hogy a szegedi hibrid IC-ket is hogyan kezeli az ELVIRA, máris megvan a válasz, a hogyanra. Itt ugyanis a helyjegyes rész az eredeti vonatszámon fut, a nem helyjegyes pedig egy „_1” vagy „-1” utótagot kap. Máris meg van oldva a kérdés, ami a helyközpontot összezavarná.
A szegedi IC-ként tudtak két vonatot csinálni egyből... Vajon a térképen ez miért nem sikerül?
(a felvételek 2011. november 9-én készültek)

Itt jegyezzük meg, hogy a „-1” jelölés nem a legjobb, hiszen vasútforgalmi jelentősége van: az eredetileg páros számú vonatok páratlan irányba közlekedésekor kapnak egy „-1”, fordított esetben egy „-2” jelölést. Például a Bukarestből Bécsbe közlekedő Dacia EN Lőkösháza és Budapest-Keleti között 346-1, míg Budapest-Keleti és Hegyeshalom között 346 számmal közlekedik. Ellenkező irányban Hegyeshalomtól a Keletiig 347, míg a Keletitől Lőkösházáig 347-2 számot visel.

Halász Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.