2011. 11. 23.

Időszakos megálló

Miután a német fővárost irányító pártok koalíciós szerződésben állapították meg, hogy  fontos a Zoologischer Garten állomás távolsági forgalmának újbóli beindítása, a német vasút, a DB AG is mozdulni látszik az ügyben. Az utasok érdekeit képviselő szervezet, a Deutschen Bahnkunden-Verband (DBV) legalább adott időszakban megállítaná a vonatokat.


Sajtóhírek szerint egyetért a DB AG vezérigazgatója, Rüdiger Grube a DBV elnöke, Gerhard J. Curth azon ötletével, hogy este 22 és reggel 6 óra között valamennyi IC és gyorsvonat (D-Zug) álljon meg az egykori nyugat-berlini főpályaudvaron. Az utasok érdekeit képviselő szervezet szerint este tíz után a Hauptbahnhofon szinte semmi sincs már nyitva, míg a Zoologischer Garten környékén számtalan lehetőség várja a Berlinbe érkezőket, ha mondjuk éhségüket vagy szomjúságukat csillapítanák.
2006 óta nem állnak meg az ICE-k sem a Zoonál. A képen egy a Ruhr-vidékre tartó csatolt ICE 2-es halad át Berlin Zoologischer Garten állomáson
(fotó: Halász Péter)

A jelenlegi menetrend szerint a szóban forgó időszakban három ICE-járat halad át a Zoonál: kettő Kölnből, egy pedig Münchenből érkezik. Reggelente pedig a Ruhr-vidék és München felé tudnának kapcsolatot adni a környéknek. Ráadásul ha az IC és gyorsvonatok mindegyike megállna, akkor további úti célok lennének gyorsan, átszállás nélkül elérhetők a Zoologischer Gartentől.
A műemléki védettségű csarnokban jelenleg csak a regionális vonatokra szállhatnak fel az utazók
(fotó: Magyarics Zoltán)

Érdekes, hogy egy korábbi koncepció szerint a Hauptbahnhof megnyitása után is megálltak volna a távolsági járatok a Zoonál – erről megegyezett annak idején a DB AG és a város is. Azonban a DB-konszern korábbi vezetője, Hartmut Mehdorn nevével fémjelzett újabb javaslat szerint az utasokat az új főpályaudvarra kell terelni, ahol nyolcvan üzlet, vendéglátóhely várja őket.
Tizenhárom évig, 1993 és 2006 között távolsági megálló volt a Zoologischer Garten
(forrás: www.gerdboehmer-berlinereisenbahnarchiv.de)

Mindezek mellett pedig a készülnek a tervek a Zoologischer Garten újbóli átépítésére – igaz, a műemlékvédelem még nem adta rájuk áldását. Sőt, ettől függetlenül, jövő nyártól az MSM Gruppe a tervei szerint napi három távolsági vonatot hozna az egykori nyugat-berlini főpályaudvarra.
A pályaudvart legutóbb az 1990-es évek elején építették át, amikor villamosították a Stadtbahn vágányait, s beindult az ICE-forgalom Berlin és Németország többi része között.

Halász Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.