2011. 11. 16.

A járda, ami nem mozog

Berlin egyik városrésze, Spandau nevét sokan ismerhetik. Ha máshonnan nem, akkor az OMSI nevű busz-szimulátorból vagy a World of Subways Volume 2 nevű metrós játékból bizonnyal. Az itteni metróállomás nem csak „el sem veszett” dolgokkal büszkélkedhet, hanem valóban van, ami „elveszett”. Vagy mégsem?


Aki járt már a spandaui metróállomáson, lehet, hogy észre sem vette, hogy van egy érdekes létesítmény az aluljáróban. Igen, több mozgójárda is található a helyen. Három vezet fel a spandaui városháza elé, míg kettő a túloldalon, a buszmegállókba tartókat segíti. Pontosabban csak segítené, mert bizony azok a mozgójárdák nem mozognak.
Az 1984. október 1-jén átadott metróállomásra vezető szerkezetek ugyanis – ki tudja mikor – megadták magukat és nem működtek tovább. Az élelmes berliniek azonban nem akartak foglalkozni a berendezés kiépítésével, így egyszerűen megoldották a kérdést: a járófelületet leaszfaltozták.
A buszmegállókba két „járdakar” vezet fel. A gumikorlát is a helyén van, a lábunk alatt az aszfalt, alatta pedig az eredeti járófelület...

Aki végigmegy a mozgójárdán, hallhatja lépéseinek zajából, hogy bizony az aszfaltréteg alatt megvan még az eredeti járófelület és persze az összes felszerelés is megvan a mozgójárdákhoz. Hogy miért döntöttek a javítás helyett az aszfaltozás mellett, az ma már balladai homályba vész...
Még a járófelület világítása is megvan és működik

A városháza oldalához három berendezés vezetett fel. Mindhármat leaszfaltozták...

Minden berendezés megvan, még a működési irányt jelző lámpák is. Ha villognak, akkor csúszásveszély miatt nem szabad a mozgójárdára lépni
(a szerző felvételei)

Halász Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.