2012. 02. 27.

ÖBB – javuló menetrendszerűség

Az osztrák államvasút, az ÖBB tavaly kezdte pontossági mutatóinak rendszeres közlését, melyről május végén adtunk hírt. Most a DB után az ÖBB 2011-es éves adatai is elkészültek – lássuk, hol sikerült javítani a menetrendszerűségen!



Az osztrák vasút metodikája a DB-hez hasonló, a késett vonat definíciója legalább 5 perc eltérés a menetrendtől, függetlenül a járat menettartamától (azaz nincs könnyítés a távolsági járatoknak). Az ilyen, egységes metodika többnyire a távolsági vonatok hátrányát mutatja, nincs ez másként Ausztriában sem. A 2011-es évben az ÖBB vonalain a távolsági vonatok 87%-a, míg a regionális forgalomban a járatok 97%-a közlekedett pontosan. A bécsi S-Bahn járatok 98,4%-os menetrendszerűsége a kategóriák közötti győztes. Az összesített adat a teljes hálózatra: 96,6%, ami a 2010-es 94,2%-hoz képest 2,4 százaléknyi javulás. Összehasonlításul: az elérendő célként hivatkozott svájci szövetségi vasút, az SBB vonalain az összesített pontossági mutató 2011-ben 97,6% volt.

A tartományok szerinti bontás érdekes eredményt hozott: míg a hegyvidéki, és télen egyes vonalain rendszeres lezárásoktól szenvedő Tirol tartomány 96.9%-os mutatója a hálózati átlag szintjén van, az üzemeltetési szempontból könnyebb terep(nek tűnő) Burgenland tartomány 93,8%-al sereghajtó lett. Holtversenyben első helyezett Vorarlberg tartomány és Bécs (98,2%) - utóbbi mindig jól szerepel, nyilván az S-Bahn hálózat minden évben jó adatai miatt. A tavalyi összesített számok havi bontását vizsgálva látható, hogy a nyári hónapok hozták a mélypontot a távolsági vonatok menetrendszerűségében: bár a mutató nem esett 80% alá, júniusban igencsak rezgett a léc...

A biztos tipp – az összesítésben is dobogós Vorarlberg regionális járatai talán a legpontosabb kategóriát jelentik

Mi rejlik a számok mögött? Az ÖBB talán a távolsági vonatok javuló mutatójára lehet legbüszkébb. Míg tavaly ilyenkor a kirívóan alacsony, 74%-os 2010 decemberi adattól volt hangos a sajtó, és a zászlóshajónak számító Railjet-járatok statisztikája egyenesen kiábrándító volt, a 2011-es 87% komoly fejlődésnek tekinthető. Az idei évre a szinten tartás a cél, amelyet részben a pályamunkák számának kordában tartásával vélnek elérni. Való igaz, 2010-ben bőségesen kijutott ezekből, sőt a Westbahnon közlekedő Railjet-járatokat érintő Rosenheim környéki vágányzárak még jó ideig eltartanak, illetve idén nyáron jön a Brenner-vasút átépítése körüli „megakáosz”. A nyári hónapok hátránya is részben a vágányzári munkáknak tudható be, másrészt késő tavasztól nyár közepéig a nyugati és déli tartományok hegyvidéki folyói rendszeresen problémákat okoznak a vasúti közlekedésben. A távolsági vonatok esetében sok helyen a késési limit elnézőbb (Franciaországban menettartamtól függően 10 illetve 15 perc, egységesen Nagy-Britanniában 10 perc), így a német nyelvterület adatainak értékelésekor ezt is érdemes szem előtt tartani.

Vágányzár 1.: a nyugati végeken az elmúlt évek fix problémaforrása a salzburgi pályaudvar átépítése volt. Itt éppen a pályaudvar végpontjánál lévő, korábban igen szűkre és alacsonyra közút aluljáró átépítése csodálható meg a lépésben haladó vonat ablakából

A statisztika egyik állandó érdekessége a bécsi S-Bahn hálózat jó szereplése. A katonás (csúcsidőben 3 perces követés) rend mellett ennek egyik oka vélhetően az, hogy az irányítók kreatívan kezelik a szerelvényfordulók „megborulását”, és szükség esetén a városi szakaszon lemondják a kritikus járatot. A szerelvények hossza jobbára csereszabatos, a szerelvényfordulók rövidebbek, sok a rövid viszonylatú betétjárat, így van miből gazdálkodni. A pontossági mutatók másik állandó meglepetése Burgenland gyenge szereplése, itt jobbára csak találgatni tudunk. A tartományban főleg egyvágányos vonalak vannak, jelentős a határon átkelő vonatok aránya, valamint az itt szinte kizárólagos távolsági forgalmat jelentő Railjet-vonatok pontosságát erősen befolyásolja a DB (ld. Rosenheim környéki vágányzárak) és a MÁV (vö. „lassújelfrász”) teljesítménye. A pletykák szerint a Fertő-tó környéki villamosítás is szedi áldozatait, azaz a nezsideri vonatmegosztás és vonategyesítés rendszeresen késéseket okoz.

Vágányzár 2.: akár a burgenlandi tartományi adatban is szerepet játszhat, hogy az ideiglenes Südbahnhof Ostseite és a Grillgasse között a leendő Hauptbahnhof előkészítésének részeként komoly pályaépítés zajlik már jó ideje. A képen a Simmering felől oson egy pozsonyi REX, akkor még érintetlen nyomvonalon – mára ez az irány is bekerült az átépítés miatt érintettek sorába
(a szerző felvételei)

Magyarics Zoltán

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.