2012. 03. 19.

Gyarapodó BVG

Jelentős mértékben nőtt a tömegközlekedést választók száma a német fővárosban. A BVG járatait közel egymilliárd utas választotta 2011-ben és közülük sokan éves bérletet is vehettek, hiszen ezek száma is növekedett. Szakértők szerint a háttérben továbbra is az S-Bahn krízise állhat.




Azt még nem tudni, hogy a februrár közepi munkabeszüntetés milyen hatással lehet az idei számokra, de az biztos, hogy 2011-ben is növekedett a BVG utasszáma. A villamosokat, metrókat, buszokat és hajójáratokat működtető céget valószínűleg az S-Bahn folyamatos krízise miatt választották többen – épp úgy, mint a korábbi évek során.
Talán panaszkodhatnak zsúfoltságra a berliniek, hiszen 14,5 millió utassal több választotta a BVG szolgáltatásait 2011-ben, mint korábban. Az elmúlt év során 936,5 millió utast szállítottak a cég járművei. Ebből csak a metrót 505 millió utas választotta, szemben a 2010-es 485 milliós adattal. Ez is jelzi: a városi tulajdonú cég profitál a DB AG működtette S-Bahn viszontagságos időszakából. Ha nem jön az  S-Bahn, az utasok buszra, villamosra, metróra szállnak.
Vadonatúj villamospálya Adlershofban. A hálózat fejlesztésének hatására is többen választják a BVG szolgáltatásait

Az adatok elemzéséből kiderül: a városba látogató turisták közel kilencven százaléka igénybe veszi a BVG szolgáltatásait. Vajon Budapesten milyen arányban választják a BKV-t a turisták? Az idegenforgalom szerepe tehát átlagon felüli a közlekedési cég esetében is.
A turisták körében is népszerű a BVG: tízből kilencen biztosan a városi közlekedést választják. Nem véletlenül, hiszen a 100-as (és a 200-as) jelű busz érinti a főváros legismertebb látványosságait, ráadásul az emeletes buszon fentről, előröl remekül láthatjuk mindezt
(fotó: Magyarics Zoltán)

Érdemes azt is megjegyezni, hogy a kedvezményes bérletek, például a szemeszterre szóló diák- és hallgatói utazási igazolványok száma, valamint a cégeknek kínált kedvezményes utazási okmányok darabszáma is növekedett: 2011-ben 322500 ilyen utazási engedély volt forgalomban.
Korszerű autóbuszok várják a berlini utasokat

Az árbevételre is jótékony hatással volt az utazók számának növekedése: 2010-hez képest mintegy százmillióval több bevétele volt a cégnek, azaz összesen 840 millió eurót, mintegy 245,3 milliárd forintit fizettek be az utasok 2011 során.
Van hát miből emelni a béreket, mondhatnánk. Ez valóban így is van, de emellett nem árt azt is figyelembe venni, hogy például az idén száztíz éves magasvasút karbantartása sem két fillér és azt sem árt tudni, hogy a buszparkot is folyamatosan frissíti a társaság.
A villamosflotta megújítása is növeli a BVG vonzerejét. A képen az új Flexity villamosok egyik prototípusa a Hackescher Marktnál
(a másként nem jelölt képeket Halász Péter készítette)

Mindemellett csak halkan jegyezzük meg: várhatóan augusztus 1-jétől emelkednek a viteldíjak a német fővárosban, legalábbis a VBB erre tesz javaslatot.

Halász Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.