2012. 04. 18.

Nosztalgia ingavonat

1965-ben épült, tehát újabb konstrukció, mint egy V43-as. Egy Bhv-nál meg főleg újabb és BDt is van hozzá – ráadásul 200-as pályaszámcsoportú! Mi lehet az? Nos, a megoldást nem Magyarországon kell keresni, hanem Svájcban. Elkészült ugyanis az egykori Mittelthurgaubahn ABDe 4/4-es sorozatú motorkocsijának felújítása.



Elkészült a Mittelthurgaubahn nosztalgiamotorvonata. Az ABDe 4/4 12-es pályaszámú motorkocsit 1965-ben készült további három, a 11-15 pályaszámcsoportba sorolt társával együtt. A motorkocsi-típust a magánvasutakat összefogó szervezet, az Eidgenössischen Amt für Verkehr (EAV) irányítása alatt fejlesztették ki a kis vasútüzemek igényeinek megfelelően.
A járműszekrényeket a Schweizerische Wagons- und Aufzügefabrik AG Schlieren-Zürich (SWS) építette, a forgóvázakat a Schweizerische Industrie-Gesellschaft (SIG) gyártotta. Az elektromos berendezéseket a SAAS-BBC-MFO konzorcium gyártotta.
A motorvonatokhoz betét- és vezérlőkocsit is építettek. Ezek építését a Schindler-Waggon AG és a Flug- und Fahrzeugwerke Altenrhein AG vállalta magára.
A motorkocsikból a Mittelthurgaubahn (MThB), a Wohlen-Meisterschwanden-Bahn (WM), Martigny-Orsières-Bahn (MO) és a Chemins de fer fribourgeois (GFM), valamint a Chemin de fer Régional du Val-de-Travers (RVT) vásárolt 1965-1966 során. A motorkocsikból összesen tizenkét járművet vásároltak a cégek. Az MThB 4, a WM 2, a MO 3, a GFM és az RVT 1-1 motorkocsit vett. A vezérlőkocsikból szintén tizenkét jármű épült, a betétkocsikból ötöt vettek, de a járművek eloszlása már a motorkocsiktól eltérő – az MThB például nem vásárolt betétkocsikat, hanem az SBB-től átvett járműveket használt az ingavonatokban.
A két vezetőállásos vontató-motorkocsik egyfajta modulrendszer szerint épültek fel: a poggyásztér 7,3 vagy 11,7 m2 hasznos alapterületű volt. A két részre osztott másodosztályú utastérben egyenként 16, 24 vagy 36 ülőhely volt. Opcionálisan egy 6 vagy 12 üléses első osztályú utasteret is kialakítottak a motorkocsikon, de ez például a WM járműveinél elmaradt.
A Verein Historische Mittel-Thurgau-Bahn (VHMThB) megújult nosztalgia-ingavonata
(fotók: Verein Historische Mittel-Thurgau-Bahn)

Az MThB-hoz az idők során összesen hat ilyen motorkocsi került. 1994 és 1996 között a Stadlernél felújították őket és a németországi forgalomra is alkalmassá tették a járműveket. A társaság 2002-es csődje utána Thurbo AG-hoz kerültek, ez az SBB leányvállalataként működtette tovább az egykori MThB-s vonalakat. Végül a németországi üzemet leválasztották a cégről és az SBB GmbH, mint az államvasút német leányvállalata kapta meg azt. Az SBB itt FLIRT-eket állított forgalomba, így a motorkocsik 2005-ben feleslegessé váltak és leselejtezték őket.
A „Weinfelden” nevet viselő ABDe 4/4 12-est és a BDt 205-öst végül a Verein Historische Mittel-Thurgau-Bahn (VHMThB) nevű egyesület vette meg és fogott neki a felújításnak. A napokban fejeződött be a munka és az 1965-ben gyártott motorkocsi ismét a régi időket idézi, üzemképesen gyarapítja a svájci nosztalgia-járművek sorát. A felújítás során azonban kompromisszumokat kellett kötni: a kocsik például megtartották az 1990-es években kialakított lengő-tolóajtókat, amelyek a kalauz nélküli üzem miatt lettek kialakítva annak idején. A járművek a Dampfbahn-Verein Züricher Oberland (DVZO) állagába sorolva közlekedhetnek.

Halász Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.