2012. 04. 17.

Útközben otthon

Unterwegs zuhause, azaz útközben is otthon mottóval indított kampányt a Svájci Szövetségi Vasút, az SBB. A fenntartható mobilitás fontosságára és a vasúti közlekedés kényelmére szeretnék felhívni a figyelmet. Innen, Közép-Európából csak azt üzenhetjük: sikerült! Íme egy bezzegország bezzegvasútjának bezzegreklámja!


Valószínűleg a marketingesek összetennék a két kezüket, ha hasonló színvonalú reklámot tudna elkészíteni a MÁV-START. Nem csak a kép világ miatt – színvonal kapcsán elég ha csak a Kupé című, vasutas témájú televízióműsort jegyző Tóth Gáborról és csapatáról beszélünk, akik a magyar vasút népszerűsítését kiváló színvonalon végezték, amíg létezett a műsor –, hanem azért is, mert van mit népszerűsíteni. Nem szétesőfélben lévő Bo-k és By-ok járnak a gyorsvonatokban, nincsenek összefirkálva, összeszemetelve azok a kocsik, amiket a vasúttársaság egyébként ki is takarít, ellentétben a MÁV-val. Sőt, az állomások is vállalhatóan néznek ki, Ferihegy jellegű megállót aligha találunk Svájcban. És persze a híres svájci pontosságról ne is beszéljünk. Így szeretnénk bemutatni, hogy mi mindent is tesz nap mint nap az SBB-csoport 28 ezer munkavállalója.

Az új reklámfilm az első, amelyik az SBB megváltozott „corporate designját” is a nézők elé tárja. Nem kell félni, a jellegzetes emblémát nem dobták ki, de kissé megújították a megjelenését a feliratoknak.
Az új arculat része a feliratok újfajta megjelenése, ami kicsit a vonatablakhoz is hasonlítható

Az SBB által elkészített kampányfilmnek ráadásul van még egy érdekessége: nem akárkik adták a hangjukat és arcukat a filmekhez és zenéjéhez: a 22 éves Selina Beyeler az üzemirányításnál, míg az 53 esztendős Hanspeter Zweifel 1981 óta mozdonyvezetőként dolgozik az SBB-nél. Mindkettejüket egy házi tehetségkutató versenyen választották ki erre a szerepre. Tegyük hozzá azért halkan: Zweifel úr nem járatlan a zenében, ő maga is zenél szabadidejében: szaxofonon játszik és emellett énekel. Beyeler kisasszony esetében azonban nincs hírünk ilyesfajta „előéletről”.
A zene egyébként annyira népszerű lett Svájcban, hogy a zürichi HitMill úgy gondolta, kiadja kislemezen. Azóta számos online zeneáruházban is töretlen népszerűségnek örvend a „Selina & Hanspeter” felvétele, amelynek zenéjét Roman Camenzind szerezte. A film valamennyi további szerepét statiszták formálták meg, a vasutasokat pedig igazi vasutasok alakítják. A film „főhősnője” pedig egy profi színész, Lisa Brühlmann.
A két „sztárvasutas”, Selina Beyeler és Hanspeter Zweifel, valamint az SBB vezérigazgatója, Andreas Meyer a Radio Zürisee reggeli műsorában is szerepelt, aki bírja a svájci németet, ide kattintva, a lap alján megtalálja a beszélgetés felvételét. A zeneszám sikerét jelzi egyébként az is, hogy a svájci iTunes zeneboltban két nap alatt az első lett az aktuális slágerlistán.

A teljes videófilm, a teljes zeneszámmal együtt

A kampány werkfilmje

Portréfilm a hangját és arcát a kampányhoz adó vasutasokról

Az SBB által készített vágóképekből is összeállítottak egy színvonalas kisfilmet

A RegionalBahn szerkesztőségének nevében megállapíthatjuk: kifejezetten jól összerakott reklámfilmről van szó. Pontosabban inkább kisfilmekről, imázsfilmekről, amikből azonban nem dől ránk az egyértelmű üzenet: utazz az SBB-vel, mert mi vagyunk a legjobbak, hanem a hangulatot próbálja meg átadni. Kár, hogy Magyarországon reklámozni se nagyon van mit (bár azért akadna), de ötlet sincs, amire azt mondjuk, ez igen, így kell csinálni! Márpedig ez így van, így kell csinálni, vasútvállalatok reklámjai között az SBB magasra tette a lécet.

Halász Péter

Az eredeti videófilmeket 2013 végén eltávolították a YouTube-ról, az eredeti helyükről. A videók az SBB akkori marketinges partnere, a Rod Kommunikation csatornáján érhetők el azóta.

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.