2012. 06. 29.

Gépcsere titokban

Štúrovo/Párkány érkezik: 17:12, indul 17:15. Vajon mi fér bele ebbe a három percbe? Látszólag nem sok minden, de ha az ember a saját szemével követi az eseményeket, mégis láthatja, hogy sok minden. Például egy gépcsere is. Papíron és a MÁV szerint. Mert mint annyi mindent, a gépcserét is titkolja a MÁV-csoport.




Hetek óta tapasztalhatják az EC 171-es számú vonattal utazók, hogy bizony a menetrendben meghirdetett időadatok Štúrovo/Párkány állomásától Budapestig még csak véletlenül sem tükrözik a valóságot. Az erre közlekedő nemzetközi vonatok menetrendjét alapvetően úgy alakították ki, hogy Prága és Budapest között egy mozdony, a ZSSK 350-esei továbbítják a vonatokat. A személyzetváltásra pedig elegendő a három perces tartózkodás.
Érkezik az EC 171-es Štúrovo/Párkány állomásra. A rakodó mellett pedig egy magyar Szili pihen, amelyik nem mellesleg szlovák belföldi szolgálatot is végez

A MÁV-TRAKCIÓ MIREL vonatbefolyásolóval ellátott V43-asai 431-esei április óta szolgálnak Szlovákiában is. Korábban gépmenetben, illetve tehervonat élén jutottak el Budapestről Szlovákiába és viszont. Ez azonban a közelmúltban megváltozott. A mozdonyok ugyanis inkább a biztosan és mindenkor közlekedő nemzetközi vonatok élén teljesítenek szolgálatot, így jutnak el Párkányba.
A V43 1339 431 339 Komárno/Révkomárom állomásán várja az indulási időt egy érsekújvári személyvonattal

Itt viszont gépcserézni kell, hiszen a Szili onnantól kezdve a saját, szlovákiai fordulója szerint közlekedik, a vonatot pedig jellemzően egy szlovák 362-es veszi át. A gépcsere viszont azt is jelenti, hogy fékpróbát kell tartani, legalább egyszerűsített fékpróbát. Általában ez a műveletsor nagyjából egy tíz perces tartózkodás alatt megoldható – azonban a menetrend ezt nem veszi figyelembe. A MÁV-csoporttól egyetlen egy, jól eldugott hírre futotta, amiben 7-10 perces késéseket jósolnak az EC 170, az EC 171, az EC 273, az EC 274 és az EC 536-os esetében. Hiteles és pontos tájékoztatás, ugye?
Az utas persze bosszankodik. 18:35-kor érkezne a vonat a Keletibe, például egy sülysápi helyi vonatot vagy miskolci gyorsvonatot igen kényelmesen el lehetne érni. Mégis, az utas idegeskedjen csak a késés miatt. Nem, nem kell az utasnak szólni, hogy gépet cserél a vonat, a menetrendben nem kell erre időt adni. Jó az ha késik – a MÁV szerint.
A V43 1163 431 163-as várja a Berlin és Prága felől érkező Hungária EC-t a párkányi állomáson

 Gépcserés vonat a Keletiben. A felvétel 18:52-kor, a vonat érkezése után két perccel készült. Menetrend szerint 18:35-re kellene Budapestre érnie a vonatnak. A gépcsere csak növeli a késést, az utasokat azonban nem tájékoztatja senki
(fotók: Halász Péter)

A MÁV-csoport sajtókapcsolatokért felelős munkatársainak feltettük a kérdést, miszerint mi szükség volt e lépésre? Miért nem tájékoztatják az utasokat a túltartózkodás okáról? Van-e elég tartalék a menetrendben, hogy behozza ezt a késést? Választ azonban nem kaptunk e sorok megjelenésééig sem. Mégpedig annak ellenére nem kaptunk választ, hogy Rácz Imre, a MÁV-TRAKCIÓ vezérigazgatója felkérte Márton Ferencet, a MÁV-TRAKCIÓ működtetési vezérigazgató-helyettesét, hogy állítsa össze a válaszokat kérdéseinkre. A válaszokat azonban Hackl Mónika, a MÁV Zrt. megbízott kommunikációs igazgatója és a MÁV Zrt. Kommunikációs Igazgatóságának „jóvoltából” nem kaphatjuk meg. Hackl Mónika korábbi megkereséseinkre is csak annyit mondott: ő nem foglalkozik a sajtós ügyekkel.
Bár a MÁV Zrt. Kommunikációs Igazgatósága nem érdemelné meg ezek alapján, a RegionalBahn szerkesztősége azonban úgy gondolja: a tisztesség úgy kívánja, hogy ha MÁV-csoport, a sajtóosztály vagy éppen Hackl Mónika szükségét érzi annak, hogy a témában megvédje a vasúttársaság álláspontját, állunk rendelkezésére és örömmel adunk helyt a tájékoztatásuknak.

Halász Péter

7 megjegyzés:

  1. Esetleg ha olvasnátok is a szidott MÁV-Csoport sajtóhíreit, akkor nem írnátok ilyen túlkapott cikket. Időben tájékoztatva lett a célközönség.

    http://www.mav-start.hu/hirek/hir.php?mid=14fbf62d2847f0

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szoktuk olvasni, ez azonban korántsem ad választ a kérdéseinkre és közel sem fogadható el utastájékoztatásnak, hiszen még a képeken szereplő vonat jegyvizsgálói sem tudtak róla, hogy van ilyen tájékoztatás, csak rákérdezésre kaptunk választ, hogy igen, ez rendszeres.
      Ehhez képest bizonyos _európai_ vasútnál egy fél perc jelző előtt ácsorgásnál is közüli a vonatszemélyzet, hogy miért (ellenvonatra vár, fennakadás van, stb.) teszi a vonat, amit tesz. Az ilyen szintű híreket pedig előre közlik és belekalapálják a menetrendbe a szükséges időt.

      Törlés
    2. Ja és még valami: az említett tájékoztató nem volt fent idejében a MÁV-START honlapján, az majd egy hónappal később került ki, csak diszkréten vissza lett dátumozva. Volt már ilyenre példa.

      Törlés
    3. "Ja és még valami: az említett tájékoztató nem volt fent idejében a MÁV-START honlapján, az majd egy hónappal később került ki, csak diszkréten vissza lett dátumozva."

      Ez nem igaz. Biztos az alábbi hozzászólás is az index fórumon a témával kapcsolatban is vissza lett dátumozva ugye?

      http://forum.index.hu/Article/viewArticle?a=118262569&t=9122820

      "Az ilyen szintű híreket pedig előre közlik"

      Közölték jóval előtte.

      "belekalapálják a menetrendbe a szükséges időt."

      Azért az már nem olyan egyszerű, főleg egy meglévő menetrendi struktúra esetében...

      Egyszerűen most nincs igazad a dologgal kapcsolatban ezt lásd be. Felesleges a vagdalkozás...

      Törlés
    4. Hát ha szerinted egy eldugott webes hír elegendő utastájékoztatás, akkor lehet, hogy igazad van. Szerintem nem elegendő és nem megfelelő tájékoztatás. És különösen nem ad választ azokra a kérdésekre, amelyek valószínűleg többeket érdekelnek. De persze lehet füstölögni, hogy milyen aljas, szemét cikket írtunk és bántjuk szegény MÁV-ot, de ha végigolvasod a vonatkozó írásainkat (és ezt is), akkor meglátod, hogy mi az egésszel a probléma. És ha végigolvasod ezt az írást, akkor látod, hogy mik azok a kérdések, amikre kíváncsiak olvasóink és mi is.

      A menetrendi struktúra módosításának dolgai mondjuk egy egyhetes vágányzárnál érthetők. De egy májustól decemberig tartó időszak esetében nem elfogadható lépés.

      A MÁV-csoport szavahihetőségéről pedig mai beszámolónk is tanúskodik.

      Végül még valami: nem szeretném azt mondani, amit egyes, magát közlekedési portálnak tartó hobbioldal szerkesztői, hogy ha nem tetszik, nem kell elolvasni a cikket, tehát ennek fényében különösen örülök, hogy az enyémtől (miénktől) eltérő véleményednek is kulturáltan hangot tudsz adni. :)

      Törlés
    5. Most már valóban eldugott, mert régen jelent meg, és azóta a sok hír miatt háttérbe szorult. Megjegyzem a Start honlapja hagy némi kívánni valót maga után az átláthatóság terén. A még érvényben lévő híreket lehetne feltűnőbb módon hirdetni.
      Amúgy legutóbbi tudomásom szerint nem a MÁV-Csoport hibájából van a gépcserézés. Sajnos a szlovák vasútnál a Gorillák kiállítása meglehetősen nagy problémát okoz manapság. Az való igaz, ha már a V43-asokon rajta van a Mirel, akkor járhatnának (elméletileg) Pozsonyig is. Mondjuk én a tájékoztatással kapcsolatban azon gondolkoztam el, ha már a Budapest felé jössz, akkor elméletileg a szlovák vasút is megtehetné a tájékoztatást, sőt én inkább tőlük kérném, hiszen miattuk kerül be magyar földre késéssel a vonat. Kifelé menvén pedig a Start tájékoztatna, hogy az esetleges gépcsere miatt Párkánytól kifelé X perc késés várható majd. Szerintem így lenne fair. A menetrendi módosítás problémáját meg a VPE-nél tudnák részletesen megmondani, ha már ők osztják el a pályakapacitást.

      Törlés
    6. Igen, a Gorillák kiállításával van némi gond a hírek szerint. Elég random mennyiségű működik és az is random távolságra hajlandó elmenni. Rendszeresek a segélyezések mostanság is. Bár most mintha stabilizálódna is a járműkiadás Pozsonyban.

      Az utastájékoztatási felvetéssekkel egyetértek. Itt mindkét félnek kezdeményezni kellene, hogy legyen már valami rendes tájékoztatás.

      A menetvonalak módosításának pedig van egy díja, ez nyilvánvaló, de pl. a nyári menetrend indulásába (amikor n+1 menetvonal módosult amúgy is), ez a pár is belefért volna.

      Törlés

Figyelem!

Oldalunkon bizonyos esetben, elsősorban régebbi írások esetén vagy időszakosan valamennyi írás esetén előzetesen moderáljuk a hozzászólásokat vagy a hozzászólások lehetőségének időszakos vagy tartós felfüggesztését. Amennyiben erre nem kerül sor, úgy fenntartjuk az utólagos moderáció jogát. Moderációs alapelveinkről részletesebben az Impresszumban olvashatnak.