2012. 06. 11.

HSB: itt a vég?

A Harz-hegységben működő kisvasút idén ünnepli 125. születésnapját. De van aki arra figyelmeztet: lehet, hogy ez lesz az utolsó évforduló, ugyanis az üzemeltető Harzer Schmalspurbahnen kritikus pénzügyi helyzetben van.





„Nincs mindenkinek oka arra, hogy ünnepeljen” – nyilatkozta az EVG szakszervezeti tömörülés titkára, Henning Lange. Szerinte drámaian alulfinanszírozott a HSB működése. A tulajdonosnak, a cégvezetésnek, a tartományi kormányzatnak és a járásoknak végre tárgyalóasztalhoz kellene ülni a financiális kérdések ügyében – ha nem teszik, lezárulhat a vasút 125 éves története.
Drei Annen Hohne állomásról ágazik ki a környék legmagasabb pontjára, a Brocken csúcsához vezető pálya a Wernigerode–Nordhausen vonalból
A HSB 1993 óta kap Thüringia és Szász-Anhalt tartományoktól, valamint a Harz-hegységben lévő településektől támogatás. A működési támogatás formája és aránya azonban ugyancsak közel húsz éve változatlan, miközben a üzemeltetés költségei, különösen az üzemanyagok ára jelentősen emelkedett. A települési vezetőknek végre fel kellene ismernie, hogy a HSB a régió húzóereje – fogalmazott Lange.
Eisfeldel Talmühle állomáson vesz vizet a Wernigerodéból Nordhausenbe tartó személyvonat. A HSB a régió zászlóshajója lett az évek során
A rossz pénzügyi helyzet a fizetésekre is rányomja a bélyegét: a HSB-nél a fizetékes jóval az ágazati átlagszínvonal alatt vannak – mondja az érdekvédő. Eközben pedig jelentős mértékben túlfoglalkoztatják a vasutasokat, hiszen a rossz fizetések miatt sokan elpártolnak a társaságtól, ha éppen nem betegállományban töltik a napjaikat.
Az idén 125 éves hálózat korábban a sikerekről volt híres: 2005 és 2006 folyamán a Gernrode–Quedlinburg normál nyomtávolságú vasútvonalat építették át méteresre és illesztették be a kisvasút hálózatába. De példaértékű a nordhauseni villamossal való együttműködés is, amelynek keretében a HSB egyes járatai a villamosmegállóból indulnak és ezzel egyidőben a villamosok pedig 10-es jelzéssel Ilfeldig mennek el a kisvasút vonalán.
Tram-train kicsiben: a nordhauseni 10-es villamos Ilfeld állomáson
(fotók: Halász Péter)

Halász Péter

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Figyelem!

Oldalunkon bizonyos esetben, elsősorban régebbi írások esetén vagy időszakosan valamennyi írás esetén előzetesen moderáljuk a hozzászólásokat vagy a hozzászólások lehetőségének időszakos vagy tartós felfüggesztését. Amennyiben erre nem kerül sor, úgy fenntartjuk az utólagos moderáció jogát. Moderációs alapelveinkről részletesebben az Impresszumban olvashatnak.