2012. 07. 09.

Ritka vendég

A DB AG állagába tartozó kocsi a 2012-2013-as menetrend életbe lépése óta menetrend szerint nem közlekedik Magyarországon. Talán ezért is feltűnő az egyébként meglehetősen unalmas, fehér-vörös kocsi megjelenése. Azonban az unalmas külső izgalmas belsőt takar. Vajon az egykori InterRegio vonatokba tartozó kocsi mikor járt hazánkban?



Legutóbb az EC 174 és az EC 175 számot és a „Jan Jesenius” nevet viselő, Budapest és Hamburg között közlekedő EC-párosban szolgáltak német személykocsik. E kocsik a tavaly decemberi menetrendváltással búcsúztak a DB-nél fennálló égető kocsihiány miatt. Azóta e vonatpárba is a MÁV-START adja a kocsikat. Az EC 170-es és EC 171-es számú vonatokban, azaz a Hungária EC szerelvényében azonban jó ideje csak MÁV-START-os kocsik járnak – egy időben egy ČD-s első osztályú kocsival erősítettek Budapest és Prága között.
Emiatt is különös meglepetésnek számított a július 8-án, vasárnap fél tíz előtt Berlinbe induló vonat első kocsijaként besorozott személykocsi megjelenése. A vonat elején ugyanis a DB AG egyik személykocsija közlekedett – ráadásul nem is akármilyen kocsi!
Az 51 80 22-91 284-5 D-DB pályaszámú, Bimz264.3 sorozatú személykocsi (REV/Unt ANX 29. 06. 11.) ugyanis egyike annak a több száz kocsinak, amelyet az 1980-as évek végén és az 1990-es évek elején építettek át a PFA Weiden műhelyében az InterRegio forgalom követelményei szerint. A 200 km/h-ra alkalmas, zárt WC-s, tárcsafékes, mágneses sínfékkel felszerelt kocsi 1994-ben készült el és 2001-ig az IR-vonatok jellegzetes kék-fehér színeiben pompázott.
A jármű belterének kialakítása is ismerős lehet: a MÁV ugyanis a BVmot-motorvonatok betétkocsijainál a részben termes, részben fülkés kialakítást választotta – éppúgy, mint annak idején a DB. A kocsik, bár lehúzható ablakokkal is rendelkeznek, már klímaberendezést is kaptak. Egyetlen hiányosságuk, hogy a MÁV-START kocsijaihoz hasonlóan a laptopok és egyéb kütyük áramellátásához nincsenek konnektorok kialakítva e típusban.
Indulóban a Keletiből. A V43 1106 431 106 nem a megszokott Gorilla alkalmi fekvemaradása miatt, hanem a szlovákoknál dúló mozdonyhiány miatt került a vonat élére
(fotók: Halász Péter)

A kocsi felbukkanása is érdekes. Az adatok alapján a kocsi Dortmundban honos, ráadásul ilyen kocsi csak csütörtökön és vasárnap közlekedik az EC 171-esben Berlin és Drezda között. Más napokon más típusú DB-kocsik átállításához vagy éppen erősítéshez azonban rendszeresen használják a Hungária EC-t Berlin és Drezda között. Így valószínű, hogy a járművet egy meghibásodott MÁV-START kocsi pótlásaként állították be. Ezt támasztja alá, hogy a DB AG vonatösszeállítási rendjében sem a kocsiszám (a 655-ös), sem a kocsitípus nem szerepel még szükség esetén közlekedő kocsiként, úgynevezett „Bedarfswagen”-ként sem.
A személykocsi alaprajza
(grafika: DB AG)

Halász Péter

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Figyelem!

Oldalunkon bizonyos esetben, elsősorban régebbi írások esetén vagy időszakosan valamennyi írás esetén előzetesen moderáljuk a hozzászólásokat vagy a hozzászólások lehetőségének időszakos vagy tartós felfüggesztését. Amennyiben erre nem kerül sor, úgy fenntartjuk az utólagos moderáció jogát. Moderációs alapelveinkről részletesebben az Impresszumban olvashatnak.