2012. 08. 10.

Belga beszerzés

A Belgiumban a flamand területeken működő „Volán”, a De Lijn új villamosokat rendel. A genti és az antwerpeni méteres nyomtávolságú hálózatra 48 új Flexity 2 érkezhet. Az új villamosok 2014 elejétől szoríthatják ki a sínekről a régi PCC-kocsikat.


A PCC-villamosok lassan kiveszőfélben vannak az európai villamosüzemekben. De azért még bőséggel akad belőlük többek között Belgiumban is. A flamand (holland) népcsoport lakta területeken működő De Lijn még összesen 196 PCC-kocsit üzemeltet. Az öreg szerelvények egy részének kiváltására most a társaság 48 új villamost rendelt a Bombardiertől. További negyven szerelvény beszerzésére pedig opciót kötöttek.
A De Lijn Fletxity 2-esei a megjelent látványtervek szerint a Siemens és a Bombardier által 1996 és 2007 között közösen gyártott 71 egyirányú és 41 kétirányú kocsit, amelyek alapjául a drezdai NGT6DD-k szolgáltak. Az egyirányú kocsik Antwerpenben, a kétirányúak Gentben és a tengerparti villamos vonalán, a Kusttramon közlekednek.
A HermeLijn-kocsik mellé érkezhet a De Lijn flottájába. A képen a genti kétirányú változat
(forrás: Wikipedia)

A most megrendelt 48 kocsi három változatban készül majd és két városban állnak forgalomba. Antwerpen kap majd 28 egyirányú kocsit. A31,4 méter hosszú, öt modulból álló járművek 54 ülő és 212 álló utast képesek befogadni. Ugyancsak e városba kerül majd tíz darab, hét modulból álló, 42,7 méter hosszú kocsi. A HermeLijn-nek is nevezett korábbi kocsik befogadóképességénél több utast tudnak az új villamosok szállítani: 68 ülő és 312 álló utas fér majd el a szerelvényben. A De Lijn 21 villamost a most megnyitott Morstel–Boechout és Deurne–Wijnegem vonalakra is beoszt. Tizenhét kocsi pedig a még épülő ekereni vonalra kerül majd a tervek szerint. A 3-as és a 15-ös vonalakról így felszabaduló HermeLijn-kocsik más vonalakról az régebbi járműveket szoríthatják ki.
Gent számára tíz, kétirányú, hét modulból álló kocsikat vásárolna. A 48 fix és 24 lecsapható ülés mellett 330 állóhely lesz a villamosokon. Ezek a járművek az 1-es vonalon bővítik majd az utasok rendelkezésére álló kínálatot.
A szerződés opciója tíz rövid és tizennégy hosszú, egyirányú, antwerpeni kocsira vonatkozik, emellett pedig további 16 kocsi rendelését is kilátásba helyezi az opció. Ezek kétirányúak lesznek és Gentbe kerülhetnek majd. Ha a De Lijn lehívja az opciót, akkor a PCC-villamosok teljesen eltűnhetnek a hálózatról.
A villamosbeszerzésre a belga társaság 128,6 millió eurót, mintegy 36 milliárd forintot fordít. A kocsik 2014 elejétől állhatnak majd forgalomba a tervek szerint.

Halász Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.