2012. 08. 20.

Nézzen metrófelújítást a karosszékből!

A bécsi U1-es metró felújítása a végéhez közeledik, ezzel együtt pedig a Wiener Linien által közzétett reklámvideók száma is nő. Mostani írásunkban ezeket mutatjuk be, a látottak rövid magyarázatával együtt.



A július 7-től augusztus 26-ig tartó bécsi metrófelújítás során az U1-es metró először elkészült, Reumannplatz–Stephansplatz szakasza épül át. A bécsi közlekedési vállalat, a Wiener Linien külön honlapot szentelt a felújításnak, és a cég YouTube-csatornáján rövid videókat tesz közzé a felújítás menetéről. Az alábbiakban ezeket mutatjuk be.


Az első videó a felújítás kezdete előtti estén közlekedett hivatalos „partivillamost” mutatja be – valljuk be, ilyen szerepkörben nem gyakran látni az ULF-szerelvényeket.



A következő pedig már a felújításról szóló háromrészes sorozat első része. A bevezető a felszíni munkákkal indul, melynek során a Taubstummengasse közelében a sűrűn beépített felszín alatt haladó metróhoz az utcáról egy függőleges aknát alakítanak ki. Megindulnak a kétéltű markolók is - érdekesség, hogy a Wasserleitungswiese kocsiszínből az U4-es metró vonalán közelítik meg az U1-es vonalat a Schwedenplatz-nál található üzemi célú vágánykapcsolat segítségével. A gépekről készült felvételen a metróval párhuzamosan futó vasúti szakasz Spittelau állomása, valamint az U4-es Rossauer Laende állomása tűnik fel.
Jól látható, hogy az utolsó metrószerelvény elhaladása után azonnal megkezdődik a munka - amint ezt korábbi cikkünkben is említettük, az utolsó üzemnap estéjén már itt-ott létrákat kerülgettek az utasok. Első lépésként a videó bemutatja az áramvezető oldalsínek, majd a pálya közepén futó LZB-kábel eltávolítását, melyet a sínek és az alattuk lévő betonágyazat darabolása és kiemelése követ. A videó végén visszaérünk a Favoritenstrasse-n kialakított függőleges aknához, ezen keresztül távolítják el az előbb említett anyagokat. A képsorok a Taubstummengasse állomáson létesítendő új váltók helyének bemutatásával zárulnak.



A második részben a függőleges megközelítőakna újra a nyitóepizód kulcseleme, most egy 20 tonnás betonmaró gépet engednek le rajta keresztül a mélybe. A gépezet kiadós porfelhőbe burkolja az alagutat, miközben előkészíti az alépítményként szolgáló betoncsíkot az új felépítmény fogadására. Egy másik szakaszon mutatják be a vágányok alatti speciális zajelnyelő szivacsréteg cseréjét, illetve ezúttal egy gumigranulátumból készült második réteget is leterítenek. A Stephansplatz állomáson eközben szállítható darabokra fűrészelik a kiszolgált mozgólépcső-vázakat, és beemelik az újakat. Leírva egyszerűen hangzik, de a valóságban igen érdekes játék lehet 15 tonnás acélszerkezeteket precízen mozgatni egy szűk metróállomáson. A következő rész a korábban marással kezelt szakaszon zajlik, itt is helyére kerül a hangszigetelő réteg, majd a betonozáshoz szükséges acélrácsok. A kisfilm végére érkezik a beton, amelyből 15 000 köbmétert használnak fel a munkálatok során.



A harmadik - és jelenleg utolsó - részben már helyükre kerülnek a sínek. Itt az érdekesség az, hogy egy váltó helyszíni összeszerelését nézhetjük végig, ugyanis a szűk aknán nem tudtak egy összeszerelt kitérőt lejuttatni (vagy csak a szűk városi utcákon nem bírták volna célba juttatni). A folytatásban egy kis vágányhegesztés következik, majd a végén a biztonság kedvéért újra betonozunk, ezúttal a Keplerplatz vidékén.





Ráadásként egy rövidke film erejéig láthatjuk az áramvezető sínek ellenőrzésére használt kamerával készült képsort. Ezt a vizsgálatot vizsgálatot évente kétszer végzik a Wiener Linien munkatársai a bécsi metróvonalakon.





Magyarics Zoltán

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.