2012. 08. 09.

Retro fülkés

Az 1970-es években a nyugat-német vasút számtalan, kifejezetten kényelmes személykocsit szerzett be a TEE-vonatokhoz és az IC-forgalom számára. A legendásan kényelmes, Avmz111 sorozatú személykocsik a legutóbbi időkig is forgalomban voltak és vannak. Némelyik azonban pár éve másodosztályú járműként tengeti napjait – a belső tér azonban mit sem változott.



A Bécs és Hamburg között közlekedő Hans Albers EN a „lefokozott” személykocsik egyik biztos feltalálási helye. A vonatban ugyanis mindig találunk egy Bvmz111 sorozatú járművet – ami korábban még 1. osztályú kocsi volt. Néhány éve azonban – az égető kocsihiány miatt – nekifogott a DB Fernverkehr a feleslegessé vált első osztályú járművek átminősítésének, amelyet azonban – szerencsére – nem követett a kocsik belső terének módosítása.
Írásunkban a Bvmz111.6 sorozat egyik képviselője, a 61 80 29-95 097-8 pályaszámú kocsi segítségével idézzük meg az immáron letűnt idők utazási kultúráját. Vagyis helyesbítjük magunkat: szó sincs letűnt időről, hiszen a kocsi a mai napig közlekednek, igen magas színvonalú utazási lehetőséget biztosítva.
Az öreg, ám elegáns személykocsi kívülről. Az aranyszínű ablakok az elsőosztályú kocsikra voltak jellemzők a Deutsche Bundesbahnnál

 A kocsi előtere. A padlószőnyegen azért már látszik az idő múlása

Sok utas réme az ízelt ajtó és annak nehézkes nyitása, de a hetvenes években ezzel még nem volt gond

Az előtérből az oldalfolyosóra vezető ajtó üvegén a DB egykori elsőosztályú kocsijaira oly' annyira jellemző csíkozás látható

Barátságos hangulatú, tiszta, elegáns oldalfolyosó várja az utasokat

A fülkeajtókon is még ott van az eredeti díszítőcsík

 Az 1970-es évek kényelmét és eleganciáját találjuk a fülkékben. Függöny itt még a 2. osztályon utazóknak is dukál. Igaz, az üléshuzat kicsit megkopott, de a „Hamburger Clipper” fantázianévvel illetett kárpit manapság már meglehetősen ritka a DB AG személykocsi-flottájában. Apró megjegyzés: a kalaptartón lévő olvasólámpák mindegyike – természetesen – működik

A kocsi mellékhelyisége. Mára már az egyésges, műanyag WC-blokkot építették a kocsikba, pedig voltak idők, amikor még az elegáns, márványmintás toalettek is a járművek ismertetőjegyeinek számítottak

A kocsikon nincs kijelző, továbbra is az immáron kiveszőfélben lévő műanyag iránytáblákat kapják. Bár a DB-nél is fogyóeszköz, mégsem olyan mértékben hordják el ezeket – finoman szólva sem elegáns módon – a „vasútbarátok”, mint mondjuk idehaza
(fotók: Halász Péter)

A szóban forgó személykocsit 1971-ben gyártotta a Wegmann. A 200 km/h-s sebességre alkalmas kocsi átminősítés előtti pályaszáma 61 80 19-95 097-0 volt s eredetileg az Avmz111.2, majd 2002-től az Avmz111.6 sorozatba tartozott. A kocsi honállomása – amíg ezt feltüntették a járműveken – Hamburg-Langenfelde volt.

Halász Péter

1 megjegyzés:

Figyelem!

Oldalunkon bizonyos esetben, elsősorban régebbi írások esetén vagy időszakosan valamennyi írás esetén előzetesen moderáljuk a hozzászólásokat vagy a hozzászólások lehetőségének időszakos vagy tartós felfüggesztését. Amennyiben erre nem kerül sor, úgy fenntartjuk az utólagos moderáció jogát. Moderációs alapelveinkről részletesebben az Impresszumban olvashatnak.