2012. 10. 04.

Ötvenéves a miskolci Bengáli

Fél évszázada állt forgalomba Miskolc első Bengálija, mai nosztalgiavillamosa, a 100-as pályaszámú FVV-csuklós. A születésnapon az ünnepelt is forgalomba áll a borsodi megyeszékhely villamosvonalain.


1961-ben mutatkozott be a budapesti Füzesi főműhelyben gyártott csuklós villamosok prototípusa, amely már akkor igen elavult technikát képviselt. Gyakorlatilag két, merevtengelyes ikerkocsi alvázához egy középrészt függesztettek. A merevtengelyes kialakítás igen csak igénybevette a pályát, de a kocsik futása sem volt a legkényelmesebb. A nehézkesen gyorsuló/fékező jármű hamar el is nyerte a Bengáli becenevet.
A típusból különböző kialakítású változatok készültek, legtovább a kétirányú, tízajtós példányok maradtak meg, melyekből Debrecenben még találni néhány példányt. A Bengálik a fővárosból viszonylag hamar, 1982 és 83 között búcsúztak, de a vidéki városok villamoshálózatait még évtizedekig uralták.

A 100-as a miskolci operafesztivál rendszeres szereplője, a Tiszai pályaudvartól szállítja utasait a vasgyári vonalon. Az 1-es vonalon 1994-ben szűnt meg a diósgyőri hurokvégállomás, azóta ezen a viszonylaton egyirányú kocsi nem járhatott utasszállítással

Miskolcra 1962 és 1966 között érkezett tizenegy egyirányú, háromajtós FVV-csuklós, amelyek 100 és 110 közötti pályaszámcsoportba kerültek. A 105 és 110 közötti pályaszámtartományba sorolt villamosok eredetileg a fővárosba készültek, de ott az ajtókialakítás miatt nem álltak forgalomba. 1967 és 1970 között újabb Bengálik érkeztek Miskolcra, ezek kétirányú kocsik voltak, de ajtók továbbra is csak egyoldalon voltak. Ezeket egyedül Szegeden tudták rendeltetésszerűen használni (ahol az egyvágányú vonalakon egy oldalon voltak a peronok), Debrecen és Miskolc egyirányú kocsiként alkalmazta, ezek 130-139 közötti pályaszámcsoportbe kerültek. A sorozatot 1991-ig selejtezték, egyedül a 130-as maradt meg oktatókocsinak, 1998-ig.
A járművek gyártását 1969 és 70 között Debrecen vette át, innen érkezett 1970 és 1978 között 35 kétirányú, tízajtós kocsi, az utolsó példányokat 2004-ben selejtezték. Ebből a sorozatból is megtartottak egyet nosztalgiajárműnek, ez az 1973-ban érkezett 151-es. Utóbbi teljesítette az utolsó forgalmi menetet 2004-ben.
2004-ig megszokott látvány volt a Tiszai pályaudvarnál a Bengáli és a Tátra együttállása

A Bengálik tömeges kivonása 1992-ben kezdődött meg Miskolcon, amikor a kassai villamosüzemnél feleslegessé vált Tatra KT8D5-ös csuklós villamosokat állományba vették. Az akkor kétéves villamosok az 1-es vonalon álltak forgalomba. A Tátrákból ekkor tíz kocsi érkezett, amelyeket 1996 év végén, illetve '97 tavaszán újabb nyolc példány követett a csehországi Mostból. Érdekesség, hogy az 1996 decemberében érkezett 210 és 211-es pályaszámú a Tatra KT8D5 sorozat prototípusai voltak.
A Bengálik ekkor főleg a vasgyári 2-es villamosra szorultak vissza. Az FVV-csuklósokat végül a Bécsből használtan vásárolt E1-esekkel sikerült teljesen kiváltani. Az utolsó Bengáli 2004 november 25-én búcsúzott Miskolctól.
Eredeti fényezésében tetszeleg az ex-kassai Tátra. A villamosok hivatalosan használtan érkeztek, de a szlovákiai városban alig, vagy szinte egyáltalán nem közlekedtek. A Miskolcon 200-as pályaszámot kapó villamos kassai érkezése után azonnal a borsodi megyeszékhelyre érkezett próbafutásra

Az E1-esek 2014-ig maradnak üzemben, ekkortól érkezik a hosszú huzavona után győztesnek hirdetett Skoda 26THU3 villamosok első példányai. A villamosokhoz tartozó c1-es pótkocsik már nem járnak
(fotó: Óvári Péter)

Utolsó telüket töltötték 2004 januárjában a Bengálik, azóta a szebb napokat látott vasgyári vonal is egyre veszít jelentősségéből, hétvégén már egyáltalán nem jár

Időnként azért még eljutottak Diósgyőrbe a Bengálik. A felvétel az Újgyőri főtéren készült

Az ünnepelt 100-as pályaszámú Bengáli 1962. október negyedikén állt forgalomba és 1989. november 16-án közlekedett utoljára. A villamost ekkor nem bontották el, néhány évvel később az eredeti állapotának megfelelően felújították, azóta nosztalgiavillamosként üzemel. Az ünnepelt négy kört tesz meg 2012 október negyedikén, forgalomba állásának ötvenedik évfordulóján a Tiszai pályaudvar (indulások: 11:10, 12:07, 13:22, 14:31) és a Vasgyár között (11:40, 12:46, 14:00, 14:56), míg az utolsó indulásában az idén meghosszabbított 1-es vonalon egészen Felső-Majláthig közlekedik. Ide 15.25-kor indul és 16.20-kor jön vissza. A villamos egyodali kialakítása miatt a középperonos megállóhelyeken (DVTK Stadion, Bulgárföld, Diósgyőri Gimnázium, Diósgyőr városközpont) nem áll meg. Felszállni a hátsó ajtónál lehet, ahol a kalauztól váltott 400 forintos menetjegy ellenében lehet majd utazni a magyar járműgyártás kevésbé sikerült, de az évtizedek során emblematikus figurájává lépő Bengálival.
A Bengálik kivonása után a pályafelújításnak is neki lehetett állni, a Zöldnyíl projekt keretében teljesen megújult és meghosszabbodott az 1-es vonal

 A Bengálikat selejtezésük után – néhány kivételtől eltekintve – elbontották. A 147-es 1993-as selejtezése után a következő évtől kezdve a szentendrei közlekedési múzeum lakója lett
(fotó: Óvári Péter)

2014-ben új időszámítás kezdődik a miskolci villamosközlekedésben, ekkor érkezik az első Škoda 26THU3, amelyből harmincegyet vásárolt Miskolc. Az alacsonypadlós, légkondicionált villamosok mind a bécsi, mind a csehszlovák eredetű villamosokat ki fogják váltani. A csehországi Plženben gyártott villamosok havonta hármasával fognak érkezni, az utolsót 2015 februárjában adják át a városnak.
A villamosok modelljét az idei InnoTranson már megcsodálhattuk
(a másképpen nem jelzett képeket Halász Péter készítette)

Óvári Péter

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Figyelem!

Oldalunkon bizonyos esetben, elsősorban régebbi írások esetén vagy időszakosan valamennyi írás esetén előzetesen moderáljuk a hozzászólásokat vagy a hozzászólások lehetőségének időszakos vagy tartós felfüggesztését. Amennyiben erre nem kerül sor, úgy fenntartjuk az utólagos moderáció jogát. Moderációs alapelveinkről részletesebben az Impresszumban olvashatnak.