2012. 12. 29.

Az utolsó munkanap

Az utolsó munkanapjukat töltötték december 28-án a BKV ZiU 9-es trolibuszai. Az öreg szovjet trolik december végén végleg elbúcsúznak a budapesti utaktól. Az utolsó, munkanapi menetrend szerinti napon a RegionalBahn csapata is elkísérte a szóló trolikat. Képriportunk következik.




Az utolsó hétköznapi menetrend szerinti munkanapjukat a forgalomból való kivonás előtt álló trolibuszok a 70-es, a 74-es, a 74A és a 78-as vonalon töltötték. E sorok megjelenésekor, december 29-én, szombaton és 30-án, vasárnap egy-két kocsi közlekedik a 73-as, a 76-os és a 78-as vonalon – tudatta a Budapesti Közlekedési Központ.
A 904-es pályaszámú trolibusz a 78-as vonalán körözött. Itt éppen a Kossuth Lajos téri végállomáson tartott rövid pihenőt a kocsi

Egy körrel később a Nagymező utcán robog a Kossuth Lajos tér felé a 904-es trolibusz

A Bajcsy-Zsilinszky utat keresztezi a 904-es pályaszámú kocsi. A többi trolivezeték a 72-es és a 73-as vonalé

A Keleti pályaudvarnál meglehetősen eldugott helyen, a Garay utcában végállomásoznak a trolibuszok. A Bethlen Gábor és a Nefelejcs utca közötti rész a 78-asé. A vonalon itt tudnak tartózkodóban pihenni a trolivezetők. A képen a műszaki pihenőjét töltő 967-es pályaszámú trolibusz

A 904-esen váltottak, a délelőttös vezető ekkor vezette utolsó alkalommal a szovjet trolit. Az új sofőrrel a volán mögött fordul ki a Garay utcából a Nefelejcs utcába a kocsi

Röviddel később a 938-as futott be a Keleti pályaudvar M (Garay utca) neves viselő végállomásra

A 938-as a Kálmán Imre utcában robog a Kossuth Lajos tér felé

A Kossuth Lajos térnél a trolibuszok a Kálmán Imre utca–Kozma Ferenc utca–Bátory utca–Kossuth Lajos tér–Alkotmány utca–Kozma Ferenc utca–Kálmán Imre utca útvonalon fordulnak meg: tulajdonképpen megkerülik a földművelési minisztérium épületét. A 938-as már a Keleti pályaudvar felé tartva fordul be a Kozma Ferenc utcából a Kálmán Imre utcába

A 70-es vonalon csak egy ZiU 9-es troli volt kint: a 929-es a Kossuth Lajos tér felé tartva keresztezi a Bajcsy-Zsilinszky utat...

...nem sokkal később pedig az Erzsébet királyné útja, aluljáró irányába tartva teszi ugyanezt

A ZiU 9-esek egyik utolsó fellegvára a 74-es és a 74A vonal volt. A 934-es éppen a Városliget szélén halad. A kocsi éppen elhagyta azt az elosztóváltót, amely egyenes irányban a 75-ös és a 79-es trolibuszokat vezeti a Dvořák sétány felé. A ZiU azonban balra befordul a Dembinszky utca felé és a Wesselényi utcán át éri el a Dohány utcai, mai hivatalos nevén Astoria M (Károly körút) végállomását

Jellegzetes forma. Persze az idők során rengeteget változtak a Szovjetunióból importált kocsik. Rengeteg alkatrészüket cserélték le olyanra, amelyek a hazai viszonyok között is elérhetők voltak. Érdekesség, hogy az eredeti szedőlehúzókat leszerelték a kocsikról. A kiugrott csápokat manapság legfeljebb a szedőlehúzó rúddal, a „gamóval” lehet becserkelni

A 972-es pályaszámú trolibusz a 74-es és a 74A viszonylat Csáktornya parki végállomásán

A két viszonylat kocsijai itt tartanak pihenőt. Elől a 933-as pályaszámú ZiU 9-es, mögötte a 713-as pályaszámú Ikarus 412T, míg a felszállóhelyen a 74A viszonylaton közlekedő 612-es pályaszámú, Ganz-Škoda villamosberendezéssel bíró Solaris Trollino 12-es látszik. Utóbbi kettő lesz – az egyetlen, 400-as pályaszámú Ikarus 411T-vel együtt – az összes szóló trolibusztípus Budapesten

A 945-ös pályaszámú kocsi a 74A viszonylatra volt beosztva ezen a napon

Mellettem az utódom: a 945-ös búcsúzik, a 713-as pályaszámú Ikarus 412T azonban még áll a budapesti utasok rendelkezésére

A 945-ös a 74A végállomásán, a Mexikói úton. A troli bár kissé eldugott helyen áll meg, jelenetős forgalmat bonyolít a Csáktornya park és a kisföldalatti végállomása között, szükség van erre a betétjáratra

Markáns arc. Talán nem utolsó alkalommal láttuk a budapesti utakon
(a képeket Halász Péter készítette)


Mozgóképen is megörökítettük a szovjet trolibuszok utolsó munkanapjának néhány pillanatát

Végezetül álljon itt a december 28-án érvényes kocsibesosztás (a per jel előtt a viszonylatszámot, mögötte a forgalmi számot adtuk meg):
  • 70/4: 929
  • 74/1: 920
  • 74/2: 972
  • 74/4: 955
  • 74A/1: 909
  • 74A/3: 945
  • 74A/10: 933
  • 78/1: 967
  • 78/3: 938
  • 78/6: 904
Az MTI néhány nappal ezelőtt, december 21-én, pénteken így írt:
A BKK az MTI-hez pénteken eljuttatott közleményében azt írta: a 30 évnél régebbi ZiU-k további üzemeltetése gazdaságilag nem racionális, így januártól azokat kivonják a mindennapi forgalomból. A szovjet trolibuszokat részben az idén Eberswalde-ból beszerzett használt, alacsonypadlós MAN trolikkal, valamint a meglévő Ikarus 412T és 435T járművek felújításával váltják ki.
A „szóló” szovjet trolikat több viszonylaton csuklós járművek váltják fel, munkanapokon a 78-as, illetve minden nap a 70-es vonalon csuklós járművek közlekednek. Az új járműelosztás nyomán a 74-es és a 74A viszonylaton kizárólag „szóló”, akadálymentes trolibuszok fognak közlekedni, a 76-oson és a 83-ason pedig szintén többségében „szóló”, alacsonypadlós járművekkel lehet majd utazni. Hétvégi napokon az alacsonyabb utasforgalomhoz igazodva a 73-as és 78-as viszonylaton is ilyen trolibuszok közlekednek, ezek mindegyike akadálymentes lesz.
Az új menetrendek több vonalon fejlesztéseket is tartalmaznak, mindenhol nő a szolgáltatási színvonal a nagyobb, modernebb járműveknek és az alacsonypadlós MAN trolibuszok forgalomba állásának köszönhetően. A csuklós buszok miatt viszont néhány perccel nő a követési idő egyes vonalakon (70, 72, 74A, 76, 77, 78, 79, 83), a 74-es, a 75-ös és a 80-80A járatok viszont sűrűbben közlekednek majd.
Az első ZiU-9-eseket 1975-ben gyártották és októberben vették állományba, 1982-ig 172 ilyen jármű érkezett Budapestre. Selejtezésük 1984-ben kezdődött meg, a jelenleg még forgalomban lévő legidősebb jármű 34 éves.
Még egy fontos információ: az utolsó ZiU 9-es trolibusz kis házi – nem hivatalos – ünnepség keretében történő búcsúztatása december 31-én, hétfőn délelőtt 10 órakor lesz a 74-es vonal Csáktornya parki végállomásán.

A ZiU 9-es trolibuszok története iránt érdeklődők számára ajánljuk a www.villamosok.hu oldal e témát alaposan körüljáró írását, amelyet ide kattintva érhetnek el olvasóink

Halász Péter

3 megjegyzés:

  1. Én, személy szerint örülök neki, hogy kivonják a ZIU trolikat. Max. nosztalgia menetbe menjenek, meg a troligarázs nyílt napjain, hétköznapi utasforgalomba nem valóak.
    Nem csak csere érettek, hanem az ülőhely elrendezésüknél, sem az ésszerűséget követték. Hozzájuk képest, az Ik260/280 is, sokkal jobb (kár, hogy előbbiből, csak egy troli van /már/, de mivel, ZIU-ban levő műszereket alkalmaztak, ezért megértem, hogy nem lett belőle 10, vagy annál több példány).

    VálaszTörlés
  2. Én is örülök, hogy kivonják őket! Rettenetes állapotok uralkodtak rajta, szégyeltem is magam, mikor túristák szálltak fel rá, hogy mit gondolhatnak a pesti közlekedésről.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. A finnyás ízlésű turisták riogatására azért még bőven maradtak Budapesten "látványelemek". :)
      Egy ZIU-nál nem sokkal esztétikusabb egy rozsdás metrószerelvény, vagy egy lógó belű Ik260-as, netán 280-as.

      Törlés

Figyelem!

Oldalunkon bizonyos esetben, elsősorban régebbi írások esetén vagy időszakosan valamennyi írás esetén előzetesen moderáljuk a hozzászólásokat vagy a hozzászólások lehetőségének időszakos vagy tartós felfüggesztését. Amennyiben erre nem kerül sor, úgy fenntartjuk az utólagos moderáció jogát. Moderációs alapelveinkről részletesebben az Impresszumban olvashatnak.