2012. 12. 27.

O405 – újratöltve

Újabb klasszikussal gazdagodott az OMSI-közösség. Bár az MAN NG272-es csuklósára várhatóan még egy évet kell várni, a rivális Mercedes-Benz egyik legnagyobb sikerű busza letölthető lett.

A Mercedes-Benz O405-ösöket 1983-tól 2001-ig gyártották. Ebben az időszakban azonban számos változtatást hajtottak végre a típuson: 1990-től például már alacsonypadlós változatban is készült, ez lett az O405N típus, ahol az N betű utal az alacsonypadlós kivitelre (németül Niederflur). A most terítékre kerülő O405N2 e típusnak a továbbfejlesztett változata, a korábbi változatokhoz képest teljes egészében alacsonypaldós kivitelű (a korábbi változatok csak az első két ajtó között voltak ilyenek). A típusból számos német autóbusz-üzemeltető vásárolt, mi a düsseldorfi székhelyű Rheinbahn járműveit kaptuk most meg. A kocsikat 1994-ben állították szolgálatba, 2010-ben még húsz darab volt forgalomban (6101-6121) azóta sorban leállították a járműveket.

Íme az OMSI új alacsonypadlós, szóló busza. A kocsik a Németországban elterjedt elsőajtós beszállításra vannak beállítva

A pénztárgép és az aprópénz-tartó ismerős az SD202-esekből

A busz utastere, az ablakokat természetesen ki tudjuk nyitni

A Mercedes-Benz O405N típusú autóbusz nem ismeretlen az OMSI játékosai előtt: 2011 októberében egy háromajtós berlini modellel ismerkedhettünk meg. A kocsi kinézete elsőre még hagyott némi kívánnivalót maga után, de több javítás után egy egészen használható busz vált belőle. Egyetlen fő problémát azonban nem lehetett javítani, ez pedig a busz hatalmas gépigénye, amely miatt komolyabb pályákon nem lehetett használni.
A jelenlegi modell viszont egy teljesen új fejlesztés, ahol figyelembe vették az OMSI sajátosságait, így többek között azt is, hogy nem támogatja a többmagos processzorokat. Az újonnan megjelent példányon rengeteg mindent leprogramoztak a készítők: működő szintezőt kapunk és természetesen az utastérben is rendesen működik a fűtés. De akár a retardert is le tudjuk tesztelni, külön tudjuk a tükörfűtést kapcsolni, még a második ajtó automata visszazárása is kiiktatható. De szinte minden gombnak van valami funkciója.

Több átfestés is elérhető a buszhoz, így a berlini közlekedési társaság, a BVG-é is. Apró hiba, hogy ez a busz utasterén nem látszik meg, az marad a düsszeldorfi kivitel

Többcélú tér a második ajtónál

A szóban forgó Mercedes-Benz O405N esetében egy újabb IBIS-szel ismerkedhetünk meg, amely az egykori Nyugat-Németországra volt jellemző. Működési elve azonos az IBIS1-el (de ez már tudja a hangos utastájékoztatást is kezelni), csak a gombok vannak máshol és a valóságban jóval több funkcióval is rendelkezik, hiszen a villamosüzemek irányítására is alkalmas egységről van szó. Igaz itt el is jutunk a busz egyik hibájához: visszaléptetni nem lehet a megállót. A készítők jelezték, hogy igyekeznek ezt a hibát javítani, és hamarosan egy O405N is letölthető lesz. Összesen öt buszt kapunk, ezek mind 1994-es évjáratúak, de különböző kialakításúak. Van köztük osztott és teljes szélvédős. A buszok érdekessége, hogy a düsseldorfi Rheinbahn, jellemzően „öszvér” kijelzőket rendelt: a viszonylatszámot célfilmen; a végállomást pontmátrixos kijelzőn mutatták a buszok.

Az új IBIS is mutatja a pillanatnyi helyzetünket a menetrendhez képest

A düsszeldorfi O405N2 főbb műszaki paraméterei:
  • A motor típusa: OM447HA
  • Teljesítmény: 184 kW / 250 LE
  • Sebességváltó: ZF Ecomat 1 5 HP
  • A kocsi hossza: 11,9 méter
  • Szélessége: 2,5 méter
  • Magassága: 2,9 méter
  • Ülőhelyek száma: 38
  • Állóhelyek száma: 68
  • Tömeg: 10,35 tonna
A típusból a düsseldorfi Rheinbahn már csak a csuklós változatot üzemelteti, az O405GN-eket 1993 és 1998 között szerezték be, jelenleg a 6510, 6512, 6515-6518, 6522, 6523, 6524-6530 számú kocsik vannak még állagban.

Egy Mercedes-Benz O405N2 Mannheimben
(forrás: Wikipedia)

A Mercedes telepítése igen egyszerű, le kell töltenünk a kiegészítő telepítőjét, de ne lepődjünk meg a kis méreten. Elindítás után letölti, és telepíti a szükséges dolgokat. A buszon természetesen működik a hangos utastájékoztatás, így az Ansagen mappát érdemes feltölteni, ahogy a .hof fájlokat is másoljuk át.
A buszhoz több átfestést is letölthetünk, és cikkünk megjelenésekor megjelent az első javítás is. Ebben a visszapillantólat finomították, illetve megjelentek az álló utasok is.

Az utastér hátsó fele

A műszerfalat az évek során modernizálták, megkapták a Németországban rendszeresített egységes VDO-szabvány szerinti kinézetet. Az ajtózárók mellett jobbra találjuk a 2-es ajtó automata visszazárójának a kiiktató kapcsolóját, a sebességváltó gombsora felett jobbra a szintező kapcsolóját. Érdemes tudni, hogy ezt minden ajtónyitásnál be- illetve ki kell kapcsolni, leengedett szintezővel a busz maximum 10 kilométer/órás sebességgel tud menni. A többi kapcsolóról a  buszhoz mellékelt tájékoztatóban olvashatnak bővebben a leendő járművezetők

A buszt az egyik legnagyobb gépigényű pályán, a Bowdenhamon teszteltük. Ezen az alap buszokon, valamint az NL202-esen és a Solaris Urbino 15 méteres példányán kívül semmi más nem fut rendesen, de a Mercedes-Benz O405N2-ese akadásmentesen megy, így bátran vezethetjük bármelyik pályán. Remek buszt kaptunk, amely bármely németországi pályán megállja helyét, de a típus itthon se ismeretlen. Érdemes kipróbálni, jó szórakozást kívánunk hozzá!

Óvári Péter

Ez az írás a RegionalBahn oldalán megjelent 1500. cikk.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Figyelem!

Oldalunkon bizonyos esetben, elsősorban régebbi írások esetén vagy időszakosan valamennyi írás esetén előzetesen moderáljuk a hozzászólásokat vagy a hozzászólások lehetőségének időszakos vagy tartós felfüggesztését. Amennyiben erre nem kerül sor, úgy fenntartjuk az utólagos moderáció jogát. Moderációs alapelveinkről részletesebben az Impresszumban olvashatnak.