2013. 01. 07.

Tarlós: a MÁV vigye a HÉV-eket


Ha városhatárt átlépő BKV-buszok üzemeltetését a Volánbuszra kell bízni, akkor a HÉV-vonalak üzemeltetését a MÁV-nak kell átvenni – mondta Tarlós István főpolgármester szerint. Az ügyről január végén tárgyal a fővárosi közgyűlés.




Még ezen a héten tárgylóasztalhoz ülhetnek az illetékesek a főváros környékén közlekedő BKV-járatok ügyében – nyilatkozta a Magyar Nemzetnek Tarlós. A főpolgármester jelezte: nem érez sértettséget amiatt, hogy az agglomerációba kijáró BKV-járatok átvételéről a tárca egyeztetés nélkül döntött és a „rapid” döntést közleményben hirdette ki. Szerinte a közlekedésért is felelős minisztérium intézkedése logikus, ésszerű, a feladatok átvállalásával az állam pedig további jelentős segítséget ad a fővárosi önkormányzat és a BKV működtetéséhez.
Tarlós István nem érez sértettséget a buszok elvétele miatt, de ha az agglomerációs autóbuszokat viszi a Volánbusz, a MÁV vegye át a HÉV-vonalakat

Amint azt már korábban is kifejtette: a Budapest és Szentendre, Ráckeve, Gödöllő, valamint Csömör között közlekedő HÉV-vonalak működtetése szintén állami feladat. Amennyiben a hatályos személyszállítási törvény és az uniós előírások „belső szolgáltatónak” minősítik a BKV-t, akkor ez nemcsak az agglomerációs buszokra, hanem a kötött pályás járművekre, azaz a főváros közigazgatási határát átlépő HÉV-ekre is vonatkozik – idézi a napilap Budapest főpolgármesterét. A lap kérdésére, hogy ha a buszok a Volánhoz kerülnek, az érintett elővárosi vasútvonalakat a MÁV vegye-e át, a főpolgármester igennel válaszolt.
Ha a BKV belső szolgáltató, akkor a főváros határát átlépő HÉV-vonalak működtetését is ki kell venni a BKV kezéből

A HÉV-vonal BKV-tól való kiszervezése rendszeresen előkerül: hol önálló társaságba vitték volna ki a vonatokat; hol pedig a MÁV-ra sózták volna a vonalakat. Azonban a mostani tervek szerint, úgy látszik, szétszednék a hálózatot: a csepeli HÉV-vonal maradna a fővárosnál, míg a többi átkerülne a MÁV-hoz. Kérdés, hogy a MÁV-nál milyen a fogadókészség egy, az állami vasúttársaság rendszerétől mindenképpen idegen üzemhez? Igaz, a BHÉV 1952 és 1958 között MÁV-BEV néven már volt része a Magyar Államvasutaknak, azonban ez az ötlet nem volt túl sikeres, így 1958 és 1968 között önállóan, majd később a BKV részeként működött tovább az üzem.
A HÉV volt már a MÁV része: 1952 és 1958 között MÁV-BEV néven működött. A 1970-es években beszerzett MX/A sorozatú motorvonatok is a MÁV járművei lehetnek a jövőben?
(fotók: Halász Péter)

Halász Péter

8 megjegyzés:

  1. GYSEV-el talán kicsit jobban járnának, mint MÁV-val, csak sajnos arra kevés esély van a főváros környékén

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Bárki is nyeri meg a HÉV-et, rögtön lehet gondolkodni, hogy a harmadik évtizedét taposó flottával mit kíván kezdeni a jövőben. Mondjuk a MÁV-nak pont van rutinja kohószökevények ápolgatásában. :)

      A fővárosnak viszont emiatt a HÉV-től megszabadulni kifejezetten jó üzlet lenne. Holnap az M3 dől a fejükre, holnapután meg a HÉV jönne.

      Törlés
  2. Az iho.hu oldalán, még én tettem említést - http://iho.hu/hir/agglomeracios-jaratok-valaszolt-az-nfm-130106 -, hogy a HÉV, átkerül-e a MÁV-hoz, vagy nem? Mert, ahogyan a BKV-tól átkerül, a Volánbuszhoz az agglós járatok, ugyanezen 'logika' alapján, ezt is, meg lehetne csinálni.
    Aztán, nem hittem, hogy ez, Tarlósnak is, eszébe jut.
    A megvalósításra, azért kíváncsi vagyok.
    Mert jöhet az igazi S-bhan, magyar módra, ami ugyanúgy HÉV-et jelent (ráadásul, nálunk is volt, pályaudvarról induló HÉV-ünk, így történelmileg is helyben vagyunk).
    Az iho.hu-n, már aggodnak (mármint az ottani kommentelők) az 5-ös metró miatt, illetve a M2GHÉV kapcsán is. Ezzel az a szép, hogy az 5-ös metró hivatalos terveiben, szerepel, a 2-es vonal (Esztergomi), az 150-es vonal (Kunszentmiklós - Tassig) való beintegrálása. A 3-as metrónál, a 142-es (Lajosmizsei) vonal becsatlakoztatása is felmerült. Ezek miatt, nem látok semmi aggodalmat. Tervezni, ugyanúgy lehet. Igaz, ezekről, csak óvatosan teszek említést, mivel, külön fejlesztéseket igényelnek.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Az a helyzet, hogy ez a "HÉV kerüljön át a MÁV-hoz" című lemez kb. 2-3 évente előkerül, de ciklusonként egyszer tuti. Tehát az ötlet nem új.

      Az 5-ös metró kapcsán jelenleg csak elképzelések vannak, a dolog jelenlegi állása szerint egy HÉV-összekötésben kimerülő (mondjuk azért ez nagy dolog lenne) M5 avagy észak-déli regionális gyorsvasút megvalósíthatósági tanulmányán dolgozik a BKK. Ez pedig nem számol jellemzően a MÁV vonalaival, inkább arról van/lesz szó, hogy a városon belül egy adott pontig metró jellegű gyorsvasút, azon kívül pedig (akár átszállással is) elővárosi vasút közlekedik majd. Mondjuk ez meg pont az M2-GHÉV összekötés elveinek mond ellent, de ugye kicsire nem adunk. :)

      Törlés
    2. Ha tényleg átadás lenne, akkor nagy poén lesz kiverekedni egy GHÉV-M2 összekötést úgy, hogy az egyik vége BKK megrendelésű BKV (vagy mi lesz akkor) metró, a másik meg MÁV-üzemeltetésű ördög tudja ki rendeli meg (merthogy kimegy a városhatáron túlra) S-Bahn.

      Lényeg az, hogy kilóg az alfelünk a gatyából (=MXA-szerelvények), de okoskodunk és átszervezzük a nagy büdös semmit hátha történik valami(?).

      Törlés
    3. Gondoltam, hogy nem én találtam fel a spanyolviaszt.
      Egyedül a Csepeli HÉV a kakukktojás. Igaz, megoldhatják, hogy az, villamos lesz - esetleg összeköthetnék a 2-essel, vagy netalán (mint írtam - netalán) a 24-essel. Esetleg, a fogashoz hasonlóan, villamos lesz, külön fejlesztés nélkül (az átszámozás, nem fejlesztés).
      Hogy mi lesz? Az jó kérdés. Egy biztos: ha tényleg be akarják vinni az Esztergomi vonalat, az 5-ös metróba, akkor talán, egy külön villamost rakhatnának a fennmaradó vonalra. Esetleg, teljes körúti villamos is lehetne (HÉV-ként, természetesen), vagyis külső körúti villamos jönne létre, a meglévő vonalat használná fel. Tudom, csak álom maradna, Óbudáról, Rákos vasútállomásra tartó vonat. A jelenlegi buszos megoldáshoz képest, sokkal jobb lenne. Hamarabb Kőbányán lenne az ember, mint a 3-as metróval :D
      Tudom, ez is, marad vágyálom, mert olyan helyen élünk, ahol még, a Burma vasúttal is alig kezdenek valamit (pl. még le sem aszfaltozták a Nagy Burma vasutat, kerékpárútnak átadva), addig ez, a minimális fejlesztés is, álom marad (pedig járműpark, állomás és sínpár is van hozzá).

      Törlés
    4. A csepeli vonal villamossal való kiváltása is visszatérő agymenés, de induljunk ki a mai járművekből és menetrendből. 7 percenként megy egy szerelvény 360 ülő és 4 fő/m^2-el számolva 414 állóhellyel. Ez azt jelenti, hogy még egy budapesti 54 éteres Combino méretű villamossal is 3 percezni kéne. Elvileg meg lehet játszani, hogy a 2-est és a 24-est is felére ritkítjuk ilyen batár nagy gépekkel, és oda kötjük be, de akkor a kapacitás felét elvisszük Józsefvárosba ami nem igazán indokolt. Az egészet a rakparton végigzavarni szintén nem. A Petőfi hídról nem vennék le kapacitást a Nagykörútra meg több villamos nem fér be, tehát az hogy oda kanyarítjuk az sem játszik. A Kiskörúton ugyanez. Tehát ha nem alagutazunk akkor marad a Boráros mint végállomás, de akkor minek "villamososítottuk"?

      Törlés
    5. A megoldások tárháza végtelen, akkor lehet, csatolt Combino is - az elején lenne a 2-es, utána jönne a 24-es villamos. A Vágóhídnál, vagy a Millenáris központnál szétválasztják és aztán, mennek a maguk útjára. De mint írtam, ez is, csak egy, elmélet marad, nem kell készpénznek venni.
      Ugyanúgy elmélet marad, a körvasúti különvonat (vagy HÉV) - akár Óbudáról, akár Újpestről, ki Rákos vasútállomásra.

      Törlés

Figyelem!

Oldalunkon bizonyos esetben, elsősorban régebbi írások esetén vagy időszakosan valamennyi írás esetén előzetesen moderáljuk a hozzászólásokat vagy a hozzászólások lehetőségének időszakos vagy tartós felfüggesztését. Amennyiben erre nem kerül sor, úgy fenntartjuk az utólagos moderáció jogát. Moderációs alapelveinkről részletesebben az Impresszumban olvashatnak.