2013. 01. 03.

Búcsúznak a kék buszok?

A minap írtunk arról, hogy új autóbuszokat szerezne be és továbbiakat bérelne a Volánbusz több, Budapest-környéki település helyi és elővárosi forgalmának ellátásához. A tervek szerint ezek a kocsik arra kellenek, hogy kiváltsák a BKV járműveit, ugyanis a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium „útmutatása” nyomán a városhatárt átlépő járatok üzemeltetését a Volánbusznak kell átvennie. Annak ellenére, hogy az érintett települések komoly pénzt fizetnek a „kék buszért” a Budapesti Közlekedési Központnak.


2012 során újította meg vagy egyáltalán kötötte meg a Budapesti Közlekedési Központ tömegközlekedési járatok üzemeltetésére vonatkozó közszolgáltatási szerződést az érintett településekkel (például Solymárral vagy Budakeszivel). Ennek keretében kerülhetett sor a 22-es és a 64-es járatcsalád fejlesztésére, a kínálat bővítésére. A szóban forgó települések pedig ragaszkodnak a „kék buszhoz”, hiszen ha nem így lenne, akkor egyszerűen nem született volna meg az őket érintő megállapodás. Ezeket a megállapodásokat azonban törvény erejénél fogva szüntetik meg április 30-ával és május 1-jétől a településeknek semmilyen beleszólásuk nem lesz a (helyközi) tömegközlekedés megszervezésébe – igaz, fizetni sem kell értük. Az érintett települések eddig, köszönik, de nem kértek a Volánbusz szolgáltatásaiból.
Most azonban úgy tűnik, hogy fordulhat a kocka. A Volánbusz legutóbbi tendere nyomán 132 autóbuszt bérelne és további 114-et pedig megvásárolna a tömegközlekedési cég. A hírek szerint ugyanis 2013. május 1-jével a Volánbusznak kell átvennie a Budakeszi, Budaörs, Diósd, Gyál, Nagykovácsi, Pécel, Solymár, Szigetszentmiklós és Törökbálint területét kiszolgáló autóbuszjáratokat. Az e településeket érintő járatokért azonban fizet az érintett település a BKK-nak, ráadásul nem is keveset. Cserében pedig vállalható szolgáltatást kaptak az utasok.
Tegyük hozzá: a Volánbusz buszbérlésre vonatkozó tenderén a BKV is eséllyel indulhat azzal a járműparkkal, ami jelenleg rendelkezésére áll a városhatárt átlépő vonalakon. Ugyanis a buszok életkorát, befogadóképességét a tárgyalások során rögzítik majd a felek, így akár szóba jöhetnek a húsz éves Ikarusok is. Egy magát átfogó közlekedésiként aposztrofáló oldal szerint a Volánbusz színrelépése mintegy félezer BKV-s buszvezető munkahelyét veszélyezteti.
A 169E viszonylaton közlekedő csuklósbusz érkezik Rákoskeresztúrra. Vajon a jövőben itt két járatért kell majd fizetni: egy a budapesti közlekedést, egy pedig Pécelt szolgálja majd?

Az ötlet azonban nem új keletű. Rendszeresen felbukkan ugyanis az idea, hogy a városhatárt átlépő járatok üzemeltetését nem a BKV-nak (illetve később a BKK-nak) kellene végeznie, hanem a többi elővárosi járatot működtető Volánbusznak. Annak a Volánbusznak, amelyik meglehetősen kétes körülmények között szerzett be használt MAN autóbuszokat és mindenféle kínai autóbuszokat üzemeltető alvállalkozóknak adott át komplett vonalcsoportokat.
A mostani „ötletbörze” kapcsán „természetesen” előkerült az a Takács László is, aki a korábbi szabaddemokrata vezetésű közlekedéssel is foglalkozó tárcánál adott tanácsokat, amelynek következtében 2007-ben és 2009-ben számos vasúti mellékvonalon szűnt meg a forgalom függesztették fel a személyszállítási szolgáltatást.
Alighanem komoly szolgáltatási díjért cserében számos agglomerációs településen fejlesztették a közelmúltba a buszhálózatot. Solymáron például a 64-es családot meghosszabbították az Auchan áruházig, ami egy régi vágya volt a helybelieknek

A mostani elképzelés meglehetősen furcsa. A budapesti tömegközlekedéshez ugyanis ezer szállal kapcsolódnak ezek a városhatárt átlépő járatok. Nézzük csak mondjuk Pécel esetét: az ide közlekedő 169E autóbusz nem csak Pécelt, hanem Rákoscsabát, Rákoskeresztúrt is összeköti az M2-es metróval. Vajon ezentúl lesz egy busz, ami Pécelről megy az Örs vezér terére és a Volánbusz üzemelteti és lesz egy, amelyik a XVII. kerületből megy az Örs vezér terére és a BKK rendeli meg a közszolgáltatást? Miért is lesz ez jó? Leszámítva persze azt, hogy az eddig egy helyett két járatot is kell fizetni ezentúl.
A 69-es autóbusz – a 169E jelzésű, az Örs vezér tere és Pécel között ingázó járat elődje – a péceli vasútállomás előtt. A járatnak nem csak Pécel, hanem Budapest XVII. kerületének közlekedésében is komoly szerepe volt és van

De nézzük meg Nagykovácsit. A falu tömegközlekedési szempontból zsákfalu, a fővárossal van kapcsolata a 63-as busz formájában. Ez, ha átvenné a Volánbusz, bizonyos formában szigetüzem lenne. Megérné üzemeltetni? Vagy itt is lenne egy járat, amely Adyligetig a BKK égisze alatt járna, egy pedig egy kicsit továbbmenne, mint Volánbusz?
A 63-as busz a hűvösvölgyi végállomáson. Az agglomerációs járatok ezer szállal kötődnek Budapesthez és annak közlekedéséhez
(fotók: Halász Péter)

De ott van példának Budaörs is: a települést számos budapesti autóbuszjárat szolgálja ki. Vajon tudna hasonlóan színvonalas szolgáltatást nyújtani a Volánbusz? Aligha.
Solymár esetében is érdekes a helyzet: a BKK-val megkötött megállapodás értelmében alaposan kibővült a település autóbusz-hálózata: a 64-es járat meghosszabbodott az Auchan áruházig, új 264-es indult, amely a nem tér be a Templom térre és 964-es jelzéssel éjszakai busz is közlekedik már erre. Ráadásul terítéken van a 157-es busz meghosszabbítása a település eddig ki nem szolgált részei felé is. Vajon ezeket a feladatokat is átveszi a Volánbusz? Vagy csak kapnak egy ingyenes, ám szinte semmire sem jó alapszolgáltatást a települések?
Emellett van még egy fontos kérdés: a Volánbusznál lényegében ismeretlen az éjszakai közlekedés, mint olyan – eltekintve a csak hétvégén és mindössze kétszer induló érdi; vagy az éppen csak éjfél múltával induló egyetlen zsámbéki járattól. Ehhez képest viszont a BKK járatai esetében több településre 60-120 percenként egész éjjel járnak autóbuszok. Vajon ezt a feladatot is átveszi a Volánbusz vagy a NFM egyszerűen csak úgy gondolta, hogy ez nem kell az utasoknak?
Kérdés persze ezen túl az is, hogy vajon milyen díjszabás lenne érvényes a járatokra, elfogadják-e a Budapest-bérletet és ha igen, akkor vajon Budapesten belül „csak leszállás céljából” állnának meg a buszok a városközpont felé? Vajon milyen menetrendi struktúra lenne érvényben az új rendszer szerint? Vajon a Volánbusz járatai megállás nélkül robognának át a fővároson, mint teszik azt például a Budapest, Örs vezér tere–Maglód (és tovább) járatok; vagy éppen a BKK járataival hangolva, mint a Csepel-szigeten, a 38-as járatcsalád  és a szigetszentmiklósi buszok esetében?
A témában számos kérdés vetődik fel. Vajon megkérdezte-e valaki a településeket és annak lakóit, hogy mégis mit szeretnének? Vajon végiggondolta az üzemeltetési kérdéseket valaki?

Halász Péter

2 megjegyzés:

  1. Véres amatőrként kérdezem: nincs-e összefüggésben azzal, hogy a BKV nem igazán tud beszerezni buszokat? A Volánbusz ezáltal a BKK alvállalkozója lesz, nem csak tarifális partnere akár a MÁV? Más alvállalkozók ki fognak szorulni?

    Mi lenne az üzem-költségszint és nemzetgazdasági mérleg? Ilyen szempontból mi beszél a Volánbusz nagyobb szerepvállalása mellett/ellen a városhatáron átlépő buszforgalomban?

    Az utasok szempontjából releváns kérdéseket úgy látom, átfogóan sikerült körbejárni. Jó esetben ezeket az ide vonatkozó döntések meghozatala előtt latolgatják, mérlegelik, megválaszolják. Sajnos más a gyakorlat minálunk, úgy hogy félő....

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Ebben a témában pont, hogy semmi sem dőlt még el (pedig el kellett volna már egy jobb helyen...), bármi lehetséges és annak az ellenkezője is.

      Törlés

Figyelem!

Oldalunkon bizonyos esetben, elsősorban régebbi írások esetén vagy időszakosan valamennyi írás esetén előzetesen moderáljuk a hozzászólásokat vagy a hozzászólások lehetőségének időszakos vagy tartós felfüggesztését. Amennyiben erre nem kerül sor, úgy fenntartjuk az utólagos moderáció jogát. Moderációs alapelveinkről részletesebben az Impresszumban olvashatnak.