2013. 01. 03.

Bérelt buszok a Volánbusznál

Meglepő közbeszerzési felhívást tett közzé a budapesti székhelyi Volánbusz Zrt. az uniós közbeszerzési értesítőben. A TED-en megjelent kiírás szerint közel másfélszáz szóló és csuklós autóbuszt vennének bérbe az elővárosi forgalom számára.





Az elmúlt esztendő során újította meg vagy egyáltalán kötötte meg a Budapestet körülvevő és a budapesti tömegközlekedés járataira vonatkozó közszolgáltatási szerződést a BKK. Ennek keretében került sor a 22-es vagy a 64-es járatcsalád jelentős bővítésére. Kérdés azonban, hogy a Volánbusz mostani tendere nyomán nem pártolnak-e át a települések a Volánbuszhoz? Ez meglehetősen valószínűtlen forgatókönyv, ahogy az is, a BKK a BKV helyett a Volánbusszal működne együtt a szóban forgó aggolmerációs települések közlekedésének lebonyolításában, főleg annak fényében, hogy a BKK a korábbi, VT-Transman által nyert tender keretében vadonatúj autóbuszokat állít forgalomba 2013 tavaszán. Az egyetlen reális megoldás, hogy a kínai King Longokat üzemeltető alvállalkozókat próbálják meg elpaterolni a zsámbéki térségből a felszabaduló járművekkel.
Egyesek szerint a többi Volán-társaság is hasonló tenderek kiírására készül, míg egy, a témával foglalkozó blog szerint „a Volánbusz Zrt. a nemzeti fejlesztési miniszter utasítására átveszi a BKV-tól a Budapest határát átlépő járatok üzemeltetését.” A mellékvonalak megszüntetésekor az SZDSZ-es vezetésű szaktárcának is „kiváló” „tanácsokat” osztogató Takács László az index.hu fórumában „RIKA424” álnéven azt vizionálja, hogy a NFM még a héten bejelentheti döntését, miszerint a BKV által üzemeltetett elővárosi, agglomerációs járatait a Volánbusz veszi át.
Ez utóbbi lépés meglehetősen furcsa lenne a nemrégiben a településekkel megkötött BKK-s közszolgáltatási szerződés fényében. Ráadásul e települések pont azért kötötték meg a kontraktust, mert ragaszkodnak a „kék buszhoz”, márpedig ha mégsem ilyet akarnának, akkor egyszerűen nem született volna meg a megállapodás.
Nem éppen az elővárosi forgalomra alkalmas Credo EC 11-es Solymáron, a 830-as viszonylaton

Az uniós közbeszerzési portálon, a TED-en megjelentek szerint ugyanis január 25-éig várják azon cégek jelentkezését, akik 132 darab szóló és csuklós, helyi és elővárosi kivitelű, automata váltós autóbuszt, a szólk esetén legalább két,  a csuklósoknál legalább három ajtós kocsit adnának bérbe. Ebből a mennyiségből 82 kocsi lenne a szóló, míg ötven a csuklós jármű. A buszokat a Volánbusz Budakeszi, Budaörs, Diósd, Gyál, Nagykovácsi, Pécel, Solymár, Szigetszentmiklós és Törökbálint közlekedésében használná. A felhívás egészen pontosan így fogalmaz:
„Az autóbuszokat Budapest agglomerációs környezetében az alábbi települések közlekedésének biztosítására kívánjuk igénybe venni.”
A felhívásban foglaltak szerint a buszvezetőket a Volánbusz biztosítja majd, ahogyan a kocsik tankolása is a közlekedési társaság feladata lesz majd. Emellett pedig a kocsik tulajdonosa hozzájárul ahhoz, hogy kasszagépet szereljenek fel a járműveken.
Csepel, illetve Szigetszentmiklós térségében leváltanák a BVG-től használtan vásárolt Mercedes-Benz O405NG-ket a bérelt buszokkal? A képen a 690-es járaton közlekedő, még berlini festésű kocsi érkezik a Szent Imre térre. A viszonylat az egykori BKV-s 38-as járatból született

A bérbeadó feladata lenne viszont a kocsik tárolása, valamint a járművek üzemeltetése, szervizelése, takarítása is. A leendő nyertesnek legalább 65%-os rendelkezésre állást kell produkálnia.
Az alacsony belépési magasságú kocsikat elektronikus viszonylatjelzővel kell felszerelni, ez azonban nem mindegyik járműre vonatkozik, a pontos darabszámot a tárgyalások folyamán határozza majd meg a Volánbusz és ugyanitt rögzítik majd a kocsik elvárt átlagéletkorát is. Ugyancsak a tárgyalások során véglegesítik a kocsik pontos befogadóképességét és az ülőhelyek számát is.
A 2000-es évek elején újonnan beszerzett Mercedes-Benz Conecto Csepelen, a Koltói Anna utcai (ma már Vermes Miklós utcának hívják) végállomáson. Őket is bérelt buszok váltanák?

Érdemes azt is megjegyezni, hogy a leszállási szándék jelzésére ajtónként a gépkocsivezetőnél a műszerfalon, valamint az adott ajtónál jól látható visszajelző lámpát kell felszerelni. Tehát nem elegendő eszerint a modern autóbuszokon alkalmazott központi lámpa a buszvezetőnél, ahol a kocsivezető annyit tud, hogy jeleztek és a megállóban a vonatkozó ajtó nyitását engedélyezi, hanem az Ikarus 200-asokból jól ismert megoldást kell beépíteni. Emellett ugyancsak érdekes kitétel, hogy a buszokon csak a fűtést kell biztosítani az „utazás komfortjának biztosítása érdekében.”
Emellett további 114 darab új autóbuszt is beszerezne a Volánbusz. Ezek között 33 alacsony belépési magasságú szóló autóbusz (17 helyi, 16 pedig elővárosi kivitel); 35 alacsony belépésmagasságú hosszú szóló autóbusz (ebből 25 helyi, 10 elővárosi kivitel) és 46 alacsonypadlós kialakítású csuklós autóbusz elővárosi kivitelben. A helyi kivitelnél három, míg az elővárosi kivitelnél kettő, csuklós kocsiknál három ajtót vár el a közlekedési társaság.
A kocsikat legalább Euro V-ös motorral kell felszerelni. Itt az esélyes pályázók között ugyan elvben megjelenhetnének a magyar gyártók, de a tíz darabos referenciát nem mindegyikük és nem mindegyik kategóriában tudja felmutatni. Így alighanem a nagy gyártók (a MAN, a Mercedes-Benz, a Solaris és így tovább) termékeivel bővülhet a Volánbusz flottája.
Mindkét tender eredményére legalább március 11-ig kell várnunk, a felhívás szerint akkor tartják a versenytárgyalást.
Ikarus C56-os Solymáron. Jöhetnek a helyükre a bérelt autóbuszok
(fotók: Halász Péter)

RegionalBahn információk

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.