2013. 03. 19.

Jönnek a FLIRT-ek – Aláírták a szerződést

Aláírták a szerződést a MÁV-START és a GYSEV vezetői a 42+6 darabot magában foglaló motorvonat-beszerzésről a gyártó Stadler Rail és az Európai Unió képviselőivel.

Az összesen 48 darab, négyrészes, elővárosi kivitelű motorvonatért darabonként 5,558 millió eurót fizetnek a vasúttársaságok. A pénzügyi háttér 85 százalékát EU-s támogatásokból, a KÖZOP forrásaiból állják. Érdekességként érdemes megjegyezni, hogy a korábbi hatvan darabos széria esetében 4,7-4,8 millió euró volt egy motorvonat vételára.
Az első motorvonat 2014 őszén állhat csatasorba, az utolsó motorvonatot 2015 szeptember végéig kell forgalomba állítani, hogy az uniós forrásokat maradéktalanul le lehessen hívni.
A MÁV-START kötelékében forgalomba álló új járművek a jelenlegi tervek szerint a Budapest–Székesfehérvár, Budapest–Pusztaszabolcs, Budapest–Esztergom, Budapest–Szob, Budapest–Veresegyház–Vác és Budapest–Cegléd–Szolnok vonalakon közlekednek majd. A GYSEV részére szállított járművek a vasúttársaság villamosított, magyarországi vasútvonalain teljesítenek majd szolgálatot – áll a MÁV-START és a GYSEV közleményében.
Az új motorvonatok a korábbiakhoz képest új utastájékoztató rendszert kapnak, illetve a járművekre az ETCS járműoldali berendezéseit is felszerelik, ráadásul egyből a Level 2-es kiépítettségi szinthez igazodva. Az utasok kényelmét szolgálja, hogy a 211 ülőhellyel rendelkező járművekben végre legálisan is használható konnektorok lesznek és a gyártó előkészíti a wifi beépítésére is előkészíti a motorvonatokat.
Mint emlékezetes, a MÁV-Vonatösszeállítás nevű oldal szerkesztője arra buzdította nemrégiben az olvasóit, hogy írjanak a MÁV-START-nak a motorvonatok korábbiaktól eltérő, kék színe és az első osztályú utastér kialakítása érdekében. A hírek alapján úgy tűnik, hogy ez a kezdeményezés hatástalan volt.

Halász Péter

6 megjegyzés:

  1. Az új vonatokat érdemes lenne olyan helyre irányítani, ahol az ETCS2 feltétele a 160 km/h-nak (pl. 30a). A többi vonalra (2-es, 70-es, stb.) nyugodtan mehetne az első szériához tartozó járgány is.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Valószínűleg ez megint csak politikai jellegű ígérgetés, mint anno, amikor a tíz Talentet vagy háromszor annyi helyre ígérték el. Majd ezek is mennek, ahol szükség van rájuk és ez így jó. :)

      Törlés
    2. Arra azért hűtök egy pezsgőt, amikor a MÁV-Start és úgy általában a MÁV 160-al és ETCS L2-vel fog elővárosi vonatokat üzemeltetni, de persze semmi sem lehetetlen. Unokáink (már?) látni fogják. :)

      Törlés
  2. A mostaniak is 160-nal közlekednek az 1esen, ETCS nélkül.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. A tényleges 160-as ETCS L2 üzem akkor viszont még mindig várja a pezsgőt, maradjunk annyiban. :)

      Különben az irónia főleg a 160-ra felújított békéscsabai és debreceni vonalnak szól, ezeken még jó ideig hiányozni fognak a 160-as közlekedés járműoldali feltételei, és úgy általában az üzemeltetési finomságok. (Például hogyan lehet kitérő irányban 80-nál nagyobb sebességre előjelzést adni a nagysugarú kitérőknél.) A hegyesi vonalon a 160 egy elég tákolt dolog, valljuk be.

      Törlés
  3. Szuper lesz csúcsidőben, ha a veresi vonalon a 211 ülőhely közlekedik a jelenlegi 312 helyett (ami néha szintén kevés). Nem gondolt senki arra, hogy egy részük 6 szekciós legyen? Mert duplán viszont nem mindenhol férnek el.

    VálaszTörlés

Figyelem!

Oldalunkon bizonyos esetben, elsősorban régebbi írások esetén vagy időszakosan valamennyi írás esetén előzetesen moderáljuk a hozzászólásokat vagy a hozzászólások lehetőségének időszakos vagy tartós felfüggesztését. Amennyiben erre nem kerül sor, úgy fenntartjuk az utólagos moderáció jogát. Moderációs alapelveinkről részletesebben az Impresszumban olvashatnak.