2013. 03. 14.

Márciusi hófrász

Nemzeti ünnepünk előestéjén a teljesen váratlanul érkező havazás alighanem kétvállra fektette a magyar vasutat. Jelentős késések, hiányos tájékoztatás és komoly akadályok jellemzik a magyar vasúti közlekedést. Utolsó frissítés: 22:30.

Viszonylag ritka, de egyáltalán nem váratlan meteorológiai esemény a mostani havazás. Napok, sőt, majd egy hete szajkózza az olyannyira favorizált Országos Meteorológiai Szolgálat, hogy bizony lehűlés, havazás várható. De az elmúlt napok eseményeiből is tanulhattak volna a MÁV-nál, hiszen a márciusi havazás gondokat okozott Németországban is.

A csütörtöki hóhelyzet pikantériája, hogy a hosszú hétvége előtt sokan kelnek útra, így ők joggal várják, hogy eljussanak úticéljukhoz, vagy legalábbis információt kapjanak arról, hogy miért nem jutnak el oda, ahova tartnak? A MÁV-START weblapjának főoldalán nem is találtunk erre vonatkozó hírt, hanem az aprócska „Hírek” linkre kattintva leltük meg az aktuális helyzetről szóló tájékoztatást.
Eszerint arra kérik az utasokat, hogy figyeljék a térképes Vonatinfót, azonban ennek weboldala elérhetetlen már kora este óta, emellett pedig hosszú ideig nem kapott valós idejű adatokat az ELVIRA szöveges keresője sem. Késő este, 21:30 körül a helyzet annyiban normalizálódott, hogy legalább a szöveges oldalon vannak valós adatok, azonban az ELVIRA „feedjét” használó külső alkalmazások, mint a VonatDroid az elégtelenre méretezett szerverkapacitás maitt nem jutottak valós információkhoz. Egyébként a MÁV-Start 21 órakor kiadott sajtóközleménye is a térképes Vonatinfo-t javasolja információforrásként, amely továbbra is elérhetetlen.

A MÁV-START főoldala március 14-én, csütörtökön este 21:20-kor. Semmi sem utal a rendkívüli helyzetre

Sok-sok türelemmel várva 21:35-re sikerült elérni a MÁV-START által is ajánlott térképes Vonatinfót. A helyzetkép nem túl sok biztató hírrel kecsegtet

A MÁV-START már említett híre szerint keleten, elsősorban Miskolc, Mezőzombor, Nyékládháza és Nyírbogdány környékén a felsővezetékre fagyó csapadék okozott zárlatokat. A vasúttársaság jelezte: a zárlatok eredetének kivizsgálása folyamatosan történik, és amikor a felsővezeték visszakapcsolható, akkor tud a vonatközlekedés folytatódni azon a szakaszon. Kétvágányú pálya esetén előfordul, hogy csak egy vágány használható, akkor váltakozó irányban, ezen az egy vágányon közlekednek a vonatok.
Emellett számos helyen 60 illetve 40 km/h-s lassújeleket kellett bevezetni bizonyos szakaszokon a biztonságos közlekedés érdekében. Van olyan szakasz, ahol a felsővezeték a viharos szélben annyira kileng, hogy villamos vontatással nem engedélyezett a közlekedés.
A Nyíregyháza és Záhony közötti szakaszon több helyen is leszakadt a felsővezeték. Ott több vonat állt a nyílt vonalon, jelentős késések keletkeztek. A MÁV-START vonatpótló buszokat rendelt az utasok elszállításához. Amennyiben felszabadul az egyik vágány, azon felveszik a vonatforgalmat – ígérték.
Miskolc közelében, Felsőzsolca és Hernádnémeti-Bőcs állomások között egy vágányon dízemozdonyos előfogatolással közlekednek a vonatok csütörtökön este.
A Debrecen–Tiszalök vonalon távközlési oszlopok dőltek a vasúti sínekre Hajdúdorog és Hajdúnánás között, emiatt ott szünetel a vasúti forgalom.
A Nyíregyháza–Szerencs szakaszon egy fa dőlt a távközlési kábelekre, ez pedig belóg a vonat elé Nyírteleknél. A fa eltávolításáig itt sem közlekednek a vonatok.
Nyékládháza és Tiszaújváros állomások között egy mozdony áramszedőtörése miatt kellett vágányzárat bevezetni.
A Budapest–Szolnok–Záhony vonalon Karcag és Püspökladány állomások között egy vonat mozdonyának áramszedője ugyancsak eltörött, az eset miatt mindkét vágányon szünetel a közlekedés – itt a másik vágány a vonal felújítási munkái miatt egyébként is le van zárva.
A Budapest–Békéscsaba vonalon Mezőtúr és Tiszatenyő között az egyik vágányon felsővezetékszakadás miatt nem közlekednek a vonatok, a másik vágányon felsővezetéki zárlat nehezíti a közlekedést csütörtök este.
Az ország nyugati részein a hófúvások miatt már 15-100 perces késésekkel közlekednek a vonatok – tudatta csütörtökön 21 órás helyzetképében a MÁV-START.

Frissítés, 22:30
A MÁV-Start Vonatinfo oldala már elérhető, de sajnos nem sok köszönet van benne. A Dunántúlon minden vonat késik, a szerencsésebbek 15-30, a nagy átlag 50-80 percet, az 1-es vonalon ennél is többet, míg a 20-as vonalon 2-3 órás a jellemző csúszás. Ennél lényegesen komolyabb bajok vannak a Tiszántúlon, a 100-as és 120-as vonalakon Szolnoktól keletre: a jellemző késés 2 óra, de a 100-as vonal forgalmát a viharos szél miatti felsővezetékproblémák gyakorlatilag kiütötték. IC 731 +143', IC 563 +262', IC 614 +321', 6134 + 386', 6102 +423' (!), 6104 +200', 6201 +192', IC 653 +245' - az Index információi szerint ezen az utóbbi vonaton már világítás sincs. A körülményekhez képest aránylag rendben zárta a napot a 110-es és 111-es vonal - néha előny a felsővezeték hiánya.


Halász Péter

3 megjegyzés:

  1. Eközben az iemig vígan működött.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Igenám, csak éppen abban meg menetrendi adatok és vonatszámok nincsenek a MÁV-START fene nagy titkolózása miatt.

      Törlés
    2. És azt is tegyük hozzá, hogy a sajtóközlemények a HP kolléga által megírtak miatt meg sem említik az iemig-et, csak a haldokló Vonatinfora irányítanak.

      Törlés

Figyelem!

Oldalunkon bizonyos esetben, elsősorban régebbi írások esetén vagy időszakosan valamennyi írás esetén előzetesen moderáljuk a hozzászólásokat vagy a hozzászólások lehetőségének időszakos vagy tartós felfüggesztését. Amennyiben erre nem kerül sor, úgy fenntartjuk az utólagos moderáció jogát. Moderációs alapelveinkről részletesebben az Impresszumban olvashatnak.