2013. 03. 01.

Pünkösdölni jönnek?

A hírek szerint pünkösdkor állhatnak forgalomba az első, Stuttgartból átcsoportosított 420-as motorvonatok a müncheni S-Bahn-hálózaton. Eközben Frankfurtból is a Ruhr-vidékre költözött egy szerelvény.

Ha minden jól halad az új, 430-as sorozatú gyorsvasúti szerelvények engedélyezésével, az elsőként visszatérő 420-asok még akár pünkösd környékén megérkezhetnek a bajor fővárosba. Bár a hírek szerint lassan már lezárulnak a tárgyalások, egyelőre nincs pontos információ a motorvonatok mennyiségéről, de a legutóbbi adatok szerint 15-20 motorvonatról van szó. A tervek szerint első körben a szerelvények a csúcsidőszakban segítenek majd be: az S20-as viszonylaton Deisenhofen és Pasing között járnak majd, emellett pedig az S4-es vonal reggeli menetesítő menetein is megfordulnak majd Geltendorf és a Siemenswerke megállók között. Emellett pedig felmerült, hogy az S4-es viszonylat nyugati ágán a Stammstreckét elkerülendő, Geltendorf és a főpályaudvar között közlekedjenek a szerelvények, kiváltva a most itt szolgáló 423-as motorvonatokat.

A 420 437-es pályaszámú motorvonat talán egyike lesz annak a húsz szerelvénynek, amelyik Stuttgartból Münchenbe kerülhet

A 420-asok ugyanis – a folyamatos vonatbefolyásoló rendszer, az LZB fedélzeti berendezésének hiánya miatt – nem mehetnek le a Stammstrecke alagútjába. A 423-asok viszont igen és az így felszabaduló 423-asokkal pedig a Stammstrecke egyébként is zsúfolt szerelvényeit erősítenék.
A megrendelői szervezet, a Bayerischen Eisenbahngesselschaft főnöke, Fritz Czeschka a Münchner Merkur újságírójának nyilatkozva jelezte: nem akarnak várni a zsúfoltság miatt az S-Bahn új közszolgáltatási szerződésének életbe lépéséig – 2017-ig – a többletvonatok bevezetésével. Az erre vonatkozó üzemeltetési szerződést egyébként még ebben az évben kiírja a BEG – azonban csak a szeptemberben esedékes választások után teszik majd meg ezt.
A DB AG – lapunk által már korábban ecsetelt – tervei szerint egyébként a motorvonatok felbukkanhatnak majd a mostani A jelű viszonylaton is Dachau és Altomünster között. Itt a hírek szerint a Münchenből Petershausen felé közlekedő vonatokról akadnának le az altomünsteri motorvonatok. Azonban felmerül a kérdés, hogy a fent említett korlátozás miatt vajon többlet-vonatok közlekednek-e majd az S1-es viszonylaton a jövőben?

Egy Langzug végén érkezett a frankfurti főpályaudvarra a 420 378-as motorkocsi. Vajon miért került a Ruhr-vidékre az egyik frankfurti motorvonat? Visszatérnek – immáron második alkalommal – a 420-as motorvonatok a nehéziparáról ismert térségbe?
(fotók: Halász Péter)

Mindeközben Frankfurt am Mainból Düsseldorfba került egy 420-as motorvonat: a 420 401-es egyelőre a düsseldorfi műszaki előkészítő pályaudvaron várja a sorsát, a hírek szerint a járművezetők oktatására használják majd a vonatot, az utasforgalomban nem vesz részt a vonat. Mindazonáltal kérdéses, hogy mit keres Düsseldorfban és főleg mit keres oktatási céllal a szóban forgó szerelvény? Vajon ismét, immáron másodszorra is visszatérnek a Ruhr-vidékre a 420-asok?

Halász Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.