2013. 05. 14.

Generációváltás az Amtrak-nél – itt az ACS-64

Az USA szövetségi személyszállító vasútja, az Amtrak néven közismert National Railroad Passenger Corporation fontos mérföldkőhöz érkezett 2013 május 13-án. A Siemens Sacramento-ban található gyáregységéből kigördült az Amtrak új ACS-64 villamosmozdony-sorozatának első tagja. A Siemens Vectron családjának helyi verziója komoly előrelépést jelent majd a társaság legfontosabb útvonalán, a Boston–New York–Washington 'Northeast Corridor'-on. Kattintsanak a részletekért!



Az Amtrak vezetése az utóbbi években komoly támadásoknak van kitéve, sok képviselő hiányolja a piacnyitást a cég fejőstehenének számító Northeast Corridor-on. Az Amtrak legfontosabb útvonala és annak üzeme nem mentes az ellentmondásoktól: a keleti part legnagyobb városait (Boston, New Haven, New York, Philadelphia, Baltimore és Washington) felfűző vonalon komoly utasigény van, ám sok helyen az infrastruktúra adottságai miatt a bő tíz éve közlekedő Acela Express szerelvények sem tudják kihasználni képességeiket. Sőt, mára a modern és fürge szerelvények kapacitása is elégtelen lett, így az Amtrak az előremenkülés jegyében új vonatok beszerzésében látja a kiutat - ahogy korábban megírtuk, ez a projekt sem tűnik egyszerű menetnek. Közben a vonalon közlekedő további vonatok, a Northeast Regional járatok felett bizony még jobban eljárt az idő, a vontatójárművek cseréje pedig akut igény. A mára harmincas éveiket taposó svéd (ASEA) eredetű AEM-7-es gépek üzemeltetése egyre gazdaságtalanabb, így az Amtrak 2010-ben 70 villamos mozdony gyártására adott megrendelést a Siemensnek. Az új mozdony modelljét már megtekinthettük a tavalyi InnoTrans-on Berlinben.

Tavaly még csak vitrinben láthattuk modell formájában...
(fotó: Magyarics Zoltán)

A Vectron alapjaira épülő új, Amtrak Cities Sprinter, azaz ACS-64 névre hallgató mozdonyok első példányát május 13-án leplezték le a Siemens Sacramento-i üzemében. Az új mozdonyt 125 mérföld/órás üzemi sebességre tervezték, melyet a Northeast Corridor egyes szakaszain ki is tud majd használni, míg a Philadelphia - Harrisburg közötti 'Keystone Corridor' vonalon 110 mérföld/óra lesz a legnagyobb üzemi sebesség. A Northeast Regional (Boston / New York–Washington) és Keystone (New York–Harrisburg) járatok mellett a vonalon közlekdő távolsági vonatok továbbítását is átveszi az ACS-64 sorozat - ez jobbára a New Orleans-ba közlekedő 'Crescent', illetve a Floridába közlekedő 'Silver Star' és 'Silver Meteor' járatokat jelenti. Érdekesség, hogy a hírek szerint a még fiatalnak számító HHP-8-as sorozatot is leváltják az új gépek – bár mindössze 14 éves sorozatról beszélünk, a Bombardier gyártmányú gépek üzemkészsége finoman szólva sem kielégítő.

...tegnap pedig az Amtrak Google+ csatornáján és hivatalos blogján osztotta meg az érdeklődőkkel a gyárból kigördülő ACS64-es fotóját


Az Amtrak hivatalos Youtube-csatornáján a gyártás néhány mozzanatát és a mozgásba lendülő első ACS-64-est láthatjuk

Ami a műszaki tartalmat illeti, az ACS-64 sorozatú gépek 6400 kilowattos teljesítményűek, és a Northeast Corridor-on használatos 25kV/60Hz, 12,5kV/60Hz, 12kV/25Hz feszültségnemeken képesek üzemelni. A Vectron-alapokon nyugvó járműszekrényeket a szigorúbb amerikai járműszerkezet-szilárdsági előírásoknak megfelelően módosították, ám ez az amerikai gyártású Talgo-szerelvényekkel ellentétben nem ment látványosan a külső megjelenés rovására. Az Amtrak sajtóközleménye kiemeli, hogy a mozdonyokba 23 szövetségi tagállamból 69 beszállító termékeit építik be, a végszerelést pedig a Siemens Sacramento-ban található üzemében végzik, így az Egyesült Államokban folyó „Buy American” kampány, illetve a vonatkozó törvények előírásait is teljesítik. Amint a fenti videóban Michael Cahill, a Siemens Rail Systems elnöke is kiemeli, ezúttal nem csupán a végszerelés, hanem a nyersanyagoktól induló teljes gyártási folyamat zajlott az Egyesült Államokban. Fontos szempont volt a hatékony energiafelhasználás is, a fékezési energia visszatáplásából 20 évre vetítve 300 millió dolláros megtakarítást vár az Amtrak a 70 tagú flottától.
Ami a folytatást illeti, az első gépek egyike a Colorado állambeli Pueblo-ban található szövetségi vasúti tesztközpontba megy, az enegdélyezéshez szükséges mérések és futáspróbák elvégzéséhez, míg a második egység a Northeast Corridoron teljesít tesztüzemet. Az első mozdonyok várhatóan idén ősszel állnak forgalomba, az utolsókat pedig a tervek szerint 2016-ban szállítja majd a gyártó.

A teljes fogsoros átadási mosolyt ezúttal Joe Boardman, az Amtrak elnök-vezérigazgatója (balról) és Michael Cahill, a Siemens Rail Systems elnöke mutatják be

Kicsit Vectron, kicsit Amerika – az ACS-64 vezérállása egyaránt hordozza a német nyelvterületen standardnak számító jellegzetességeket és az amerikai specialitásokat
(fotók: Amtrak)

A cserére érett AEM-7-es sorozat egyik tagja készül indulásra egy Northeast Regional járattal a New York-i Pennsylvania Station távolsági vágányainak egyikén 2009 novemberében
(fotó: Magyarics Zoltán)

Problémás prímadonna - a Bombardier HHP-8-as sorozatának szervízigénye gyakran szóbeszéd tárgya, az elektronikai rendszer a hírek szerint megbízhatatlan. A 14 éves gépeket hamarosan Az ACS-64-es sorozat válthatja a távolsági járatok, mint például a képünkön szereplő, New Orleans - New York viszonylatú 'Crescent' élén is
(fotó: Magyarics Zoltán)


Magyarics Zoltán

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Figyelem!

Oldalunkon bizonyos esetben, elsősorban régebbi írások esetén vagy időszakosan valamennyi írás esetén előzetesen moderáljuk a hozzászólásokat vagy a hozzászólások lehetőségének időszakos vagy tartós felfüggesztését. Amennyiben erre nem kerül sor, úgy fenntartjuk az utólagos moderáció jogát. Moderációs alapelveinkről részletesebben az Impresszumban olvashatnak.