2012. 09. 20.

InnoTrans 2012 – Új trónkövetelők

A RegionalBahn kibővült csapata ismét Berlinből jelentkezik. Komoly újdonság, hogy lengyel motorvonatokat vehet a DB Regio, valamint a GE belép az európai ETCS vonatbefolyásoló berendezések piacára TEMPO fantázianevű rendszerével. Előkerült a Siemens Avenio villamosának életnagyságú modellje is, a lengyel ZNLE pedig ismét magasra tette a mércét. Kattintsanak a részletekért!



A nap híre, hogy a DB AG akár 470 dízelmotorvonat szállítására írt alá keretszerződést a lengyel PESA Bydgoszcz SA. A cég honlapján is elérhető sajtóközlemény egyenesen történelmi jelentőségűnek nevezi a szerződést, ami nem tűnik túlzásnak. A területen kevéssé ismert lengyel gyártó egyrészt betört a helyi gyártók által hagyományosan uralt német piacra. Másrészt a keretszerződés értéke 1,2 milliárd euro (jelenlegi árfolyamon hozzávetőlegesen 342 milliárd forint), azaz részleges lehívás esetén is komoly üzletnek számít, mely biztosíthatja a fejlesztési forrásokat a lengyel cégnek. Azért a német ipar sem marad munka nélkül, ugyanis motorokat az MTU, a fékrendszert a Knorr-Bremse szállítja.

A PESA és a DB Regio keretszerződése alapján akár LINK motorvonatok is kerülhetnek a német sínekre
(fotó: Halász Péter)

Az első szerződés legfeljebb 120 darabos szériát takar, mely 50-100 fő közötti beofgadóképességű és 120 kilométer/óra sebességre alkalmas. A második rendelés maximálisan 350 motorvonatról szól, 50-től 220-ig terjedő ülőhelykapacitással, 140 kilométer/órás sebességgel. A vonatok dízelmotorjainak Euro IIIb minősítéssel kell rendelkeznie. A keretszerződésben rögzített opciók lehívása attól függ majd, hogy a DB Regio hol és mekkora üzemeltetési szerződéseket tud majd elnyerni. A PESA egyébként LINK dízelmotorvonatát hozta az idei Innotransra.

A Siemens standján előkerült egy érdekes modell is, méghozzá az amerikai Amtrak részére szállítandó, Vectron-alapokon nyugvó ACS64 villanymozdony kicsinyített mása. Az Amtrak a kiöregedő, svéd eredetű AEM7-es gépeket kívánja leváltani a 70 tagú sorozattal a Boston–Washington vonal gyorsvonatainak élén. A gépek 6400 kilowattos teljesítményűek, és többáramrendszerűek, a Northeast Corridor-on használatos 25kV/60Hz, 12,5kV/60Hz, 12kV/25Hz feszültségnemeket ismerik. A Vectron-alapokon nyugvó járműszekrényeket az amerikai járműszerkezet-szilárdsági standardok miatt megerősítették. A gyártást, illetve a végszerelést a Siemens Sacramento-ban található üzemében végzik, így az Egyesült Államokban folyó „Buy American” kampány előírásait is teljesítik.

A tengerentúli Vectron-variáns egyelőre még csak modellben létezik, de az AEM7-esek cseréje egyre sürgetőbb

Ha már Siemens, hosszas várakozás (már a 2010-es InnoTrans-on láttunk rajzokat) után itt a Hágába szánt Avenio villamos, de még mindig csak mock-up, azaz műanyag modell képében. Sietni mondjuk nem is kell, mert a 40 darabos széria szállítása 2014 februárja és 2015 márciusa között esedékes. Ha pedig már Avenio, azt is érdemes megemlíteni, hogy jelek szerint az Avenio érkezésével a Siemens Combino járműcsalád gyártását licenszerződéssel átadják az aradi Astra-gyárnak, a korábbi tudósításunkban bemutatott Imperio villamos formájában.

Az Avenio már életnagyságú modellként érkezett, igaz még szűk két év van hátra a szállítás megkezdéséig

A Gliwice-i székhelyű lengyel ZNLE gyártó a két évvel ezelőtt hattengelyes, Dragon fantázianevű villanymozdonyával sokkolta a szokványosabb külsejű vontatójárművekhez szokott közönséget. Idén itt a négytengelyes Griffin, melyet mostanra lelepleztek – a kiállítás kezdetén ugyanis még ponyva fedte a járművet. A ZNLE ambicíózus tervekkel érkezett, a kiadott információk szerint egyenáramú (3000 V), váltóáramú, és kétáramnemű verzió is rendelhető, sőt, dízelmotorral is elérhető a masina.

A Dragon után itt a család újabb tagja, a Griffin - a kissé meghökkentő külső az elképzelések szerint komoly, a megrendelő igényeihez alkalmazkodó moduláris belső berendezést tartalmaz

A GE standja is tartogatott érdekességeket: a cég beszáll az ETCS-üzletbe, TEMPO fantázianevű vonatbefolyásoló rendszerével, mely kompatibilis az ETCS/ERTMS Level 1 (pontszerű) és 2 (folyamatos) specifikációival. A cég külső szabadtéri kiállítóhelyén a török partner, a Tülomsas által összeszerelt PowerHaul családba tartozó dízelmozdonyt vehettük szemügyre, melyet a Heavy Haul Power International (HHPI) számára készítettek. Ez a változat kifejezetten az európai piacra készült, az átjárhatósági irányelveknek megfelelően.

A GE/Tülomsas együttműködésben készült, európai picara szánt PowerHaul sorozat egyik tagja is bemutatkozott a szabadtéri standon

A környezetvédelem és költséghatékonyság sem maradhatott ki a kiállításon, ezúttal a Vossloh gondoskodott ezen szempontokról. A szabadtéri standon bemutatott G6ME prototípus tolatómozdony egyrészt megfelel a közúti Euro 5, azaz vasúti Euro IIIb környezetvédelmi előírásnak, másrészt a típusjelzés „ME” végződése jelzi, hogy többmotoros gépről van szó. Az Egyesült Államokban már régen alkalmazott 'genset' koncepció szerint a két (vagy több), kisebb teljesítményű dízelmotorból mindig csak az adott feladathoz szükséges számút indítják be. A dízel-villamos erőátvitelű Vossloh G6ME verzió esetében 2, egyenként 350 kW teljesítményű MTU-motorról beszélünk, melyek közül az egyiket potenciálisan energiatárolásra alkalmas modul válthat a jövőben, így a hibrid lehetősége is benne van a rendszerben. Szintén lehetséges a négytengelyes DE12-es dízelmozdony négymotoros változat megvalósítása is hasonló elvek mentén. (Ez nagyban hasonlít a korábban említett négymotoros TRAXX változatra.) A „genset” koncepcióról illetve az InnoTrans-on is bemutatott megvalósításokkal a későbbiekben részletesen is foglalkozunk majd.

A Vossloh G6ME kétfrontos támadást indít a trendek mentén: egyrészt viszonylag környezetbarát motorokkal és a gyártótól szokatlan módon dízel-villamos hajtással szerelik, másrészt a kétmotoros koncepció nagyobb költséghatékonyságot ígér

Mai tudósításunkat egy igazán színes hírrel zárjuk: a franciák kitettek magukért, és a német nyelvterület „egyenkék” vonatülései után valódi színkavalkádot varázsoltak a Bombardier SPACIUM elővárosi szerelvények belsejébe. A "monospace" koncepcióval fémjelzett tetszetős belső tér valóban szellős, aki pedig élőben is ki szeretné próbálni, az elsősorban a párizsi Gare du Nord-ról induló H-vonalcsoporton keresse a járműveket.

Az Bombardier SPACIUM fantázianevű elővárosi motorvonata tetszetős külsővel hódít - a Párizs környéki elővárosi hálózaton (Transilien) már üzemelnek ezek a szerelvények, Z 50000 sorozatjel alatt

A belső tér egyértelműen elvitte szerkesztőségi közönségdíjunkat: tágas, kellemes színekkel dekorált, vidám utasterét szívesen látnánk a sülysápi kirohanósokon is
(a külön nem jelzett felvételeket Magyarics Zoltán készítette)

A RegionalBahn olvasóit Halász Péter, Magyarics Zoltán és Mészáros Gergely tudósította Berlinből

2 megjegyzés:

  1. hahó,

    az utolsó bekezdésben lévő Alstom Transilien motorvonat inkább Bombardier SPACIUM 3.06 akar lenni szerintem.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Igen, jogos az észrevétel, elírás történt - javítva. Úgy tűnik, túl sok járművet láttunk az elmúlt napokban, és már összefolynak a nevek. :)

      Törlés

Figyelem!

Oldalunkon bizonyos esetben, elsősorban régebbi írások esetén vagy időszakosan valamennyi írás esetén előzetesen moderáljuk a hozzászólásokat vagy a hozzászólások lehetőségének időszakos vagy tartós felfüggesztését. Amennyiben erre nem kerül sor, úgy fenntartjuk az utólagos moderáció jogát. Moderációs alapelveinkről részletesebben az Impresszumban olvashatnak.